• Mellanmjölkens land

Huskurer mot hosta

Efter att ha pratat med vårdcentralen om min hosta fick jag fram att det inte finns så mycket att göra. Receptfria hostmediciner är i stort sett bara placebo, molipect är bara aningen bättre. Kvar finns Coccilana som tar bort hostreflexen men eftersom jag ammar tror jag inte jag får ta den.

Vad är era bästa huskurer mot hosta? Just nu är det mest torrhosta med lite inslag av slemhosta.

Kamomillte dricker jag, vad finns det mer som kan hjälpa?

• Svar på tråden Huskurer mot hosta
  • Anonym (huskur)

Salviate är slemlösande. Smakar inte så gott men man kan ju ta honung i. 

Annars koka en liter vatten, hacka en rödlök. Lägg löken i en skål/kanna och slå på det kokande vattnet. Ställ detta nära sängen (givetvis utom räckhåll) och stäng sovrumsdörren så att ångorna stannar kvar i sovrummet under natten. Är det ett större barn eller en vuxen kan man se till att andas in direkt från nära håll. 

Högläge för överkroppen i sängen, sitt upp om det går. Dricka mycket. När man sover blir man lätt torr i halsen vilket retar hostreflexen. 

Sitter hostan i länge eller blir intensiv vid varje infektion kan det handla om astma och då finns det vassare mediciner att ta till. 

Lycka till!

• Mellanmjölkens land

Senast jag hostade så här var kanske 5 år sen så det är inget som händer ofta (tacka gudarna för det) men med två barn som absolut vill gosa ihop sig tätt, tätt intill Mamma är det lite jobbigt när jag hostar som en galning. Det gör även att jag inte kunnat halvsitta och sova som jag gjorde förra gången

• Anonym (k)
    Jag är bara jag skrev 2015-01-06 21:45:11 följande:

Ljummet vatten med honung och ingefära.

håller med, det finns inget som är så effektivt mot min torrhosta som just det. 
Svar på tråden Huskurer mot hosta