• LillemorR

vårdnad....

Ponera en situation som denna...

En barn på 7 år bor hos mamman, de bor ca 500 meter från skolan.
    Pappan bor 12 mil TOR från skolan och vill att barnet ska bo hos honom varannan vecka. Det skulle innebära för barnet att pendla med bil varje dag 12 mil när hen i princip kan gå hem själv hos mamman.
    Om barnet vill bo hos mamman hur mycket skulle det "väga" i en uppgörelse???

Vem skulle "vinna" barnet till sig tror ni???

• Svar på tråden vårdnad....
  • Drottningen70

Om inte pappan är uppenbart olämplig så är det störst chans att det blir varannan vecka. Att bara träffa en av föräldrarna typ varannan helg är ju värre än att varannan vecka ha långt till skolan. Vad tycker du själv?

• 880215

Vart bor barnet nu och hur länge har den nuvarande boendesituationen gällt?

• LillemorR

Barnet har alltid bott med mamman som tycker att det inte känns tryggt att ha barnet ute på vägarna.

• 880215

Jag kan tänka mig att man i en domstol tilldömer mamman boendet. Pappan får vv samt halva sommaren, halva julen, vartannat sport-, påsk- och höstlov.

• 880215
    880215 skrev 2015-01-07 09:12:39 följande:

Jag kan tänka mig att man i en domstol tilldömer mamman boendet. Pappan får vv samt halva sommaren, halva julen, vartannat sport-, påsk- och höstlov.

Fel, inte vv (varannan vecka) utan vh (varannan helg).
  • Drottningen70

Vad tycker barnet?

• 880215
    Drottningen70 skrev 2015-01-07 09:24:53 följande:

Vad tycker barnet?

Det står ju i trådstarten. Eller, det står "om", men jag antar att barnet gett uttryck för det. Barn brukar sällan vilja lämna sitt hem och sin trygghet.
  • Drottningen70

Att ha en timme och 6 mil till skolan är ändå inte superovanligt på många håll i Sverige. Att mamman upplever det som otryggt är inte heller ett skäl. Barnets önskan ska vägas in men santidigt sättas i relation till barnets mognad och hennes förmåga att fatta avvägna beslut och att kunne se fördelar nackdelar. Hur kommer det sig att frågan om vv uppkommer först nu när barnet är 7? Är det en långdragen tvist som ligger bakom?

Jag tycker inte strikt vv är bra för barn rent generellt, att inte träffa en förälder på en hel vecka är lång tid, två veckor orimligt lång tid. Kanske kan föräldrarna flytta närmare varandra så att barnet utan större problem friare kan röra sig mellan sina föräldrar?

• LillemorR

Barnet är inte tillfrågad och detta är inte verkligt utan en fråga ifa det händer...

• Drottningen70
    LillemorR skrev 2015-01-07 19:43:55 följande:

Barnet är inte tillfrågad och detta är inte verkligt utan en fråga ifa det händer...

Och OM det hypotetiska scenariot inträffar så kommer alla frågeställningar ovan att bli relevanta.
  • LillemorR

Föräldrarna kan inte flytta närmare varandra.
    Pappan har fört VV på tal.
    Föräldrarna flyttade isär för 4 år sedan.

• 880215

Jag hade som barn aldrig orkat åka den vägen efter skolan varannan vecka.
    Förstå vad mycket läxtid man skulle missa, om inte annat.
    Vet inte vad lagen säger, men om lagen är för barnets bästa så borde de neka (förutsatt att barnet själv säger att denne inte vill).

Svar på tråden vårdnad....