• athanatos

Vilken a-kassa?

Hur fungerar det med a-kassa. Jag har arbetet i lite över en månad nu på ett företag som är lite skakigt.
    Tjänar jag något på att gå med i en a-kassa? För man måste väl ha varit medlem och arbetat en viss tid innan man kan få a-kassa om man blir arbetslös och det är inte säkert att jag  blir kvar här så länge till, svårt att säga. Tänker att om jag inte kan få någon a-kassa så är det dumt att börja betala nu.

Annars, vilken .a-kassa ska man gå med i? Vilka finns det att välja på? Jag arbetar som apputvecklare.

• Svar på tråden Vilken a-kassa?
  • Anonym (Personalvetare)

Jag jobbar med personal och är med i Ledarna och jag har behövt jobba i 12 månader innan jag har rätt till a-kassa. Det är en ganska vanlig gräns. Du kan ex. gå med i Unionen, den passar alla tjänstemän inom den privata sektorn.

• athanatos

Så med andra ord är det ganska dumt för mig att gå med nu? När jag vet att det är företaget kanske inte finns kvar om 3 månader ens.

• MsFry

Det är aldrig dumt att gå medi a-kassan. Kommer du resonera så här jämt kommer du ju aldrig att bli berättigad till att få ersättning från a-kassan.

Kontakta den a-kassa som är relevant för dig och fråga vad som gäller.

• athanatos

Nja men håll med om att det bör vara lite onödigt att gå i a-kassan när risken är stor att jobbet inte finns kvar om tre månader? Eller?

Jag har ingen aning om vilken a-kassa som är relevant för mig.

• MsFry

Börja med att fråga Unionens a-kassa, som föreslogs ovan.

Om du VET att du kommer att vara arbetslös inom tre månader så är det kanske onödigt men det låter ju som om du mest gissar? Tänk om du har jobb i sju månader till?

• Anonym (Personalvetare)

Om du går med i a-kassan idag och börjar betala så börjar din tid ticka. Du får tillgodoräkna dig den här tiden då om du senare byter a-kassa, så länge medlemstiden är sammanhängande. Sedan om du byter jobb inom samma bransch så kan du ju fortfarande vara med i samma a-kassa, du behöver bara meddela att du har bytt arbetsgivare.
    Så det är aldrig dumt att börja betala! Unionen är en stor, bred a-kassa så den kan säkert passa. Annars finns AEA, Akademikernas a-kassa som är för alla akademiker så den kan säkert också passa. 

Söker du andra jobb nu under tiden om företaget du är på idag har en lite osäker framtid?

Svar på tråden Vilken a-kassa?