• Äldre 7 Jan 10:47
    1678 visningar
    9 svar
    9
    1678

    Allergisk sambo.....

    Jag och min sambo har varit tillsammans i snart fem och nu och våran framtidsdröm är att ha ett fint hus med gård och djur om några år.. Men han har alltid varit allergisk mot katter och timotej vilket gör att han har svårt att vara hemma hos mina föräldrar (bondgård.) Jag är ju uppvuxen med katter, hundar, hästar och nötkreatur. Jag känner att jag absolut inte kan leva utan ett enda djur och vi har planerat länge att skaffa hund. Men nu för ca en månad sedan så hade hans kompis med sig sina två hundar till garaget och då blev han jätte dålig! Hans läkare har sagt att det inte är någon fara eftersom det inte brukar bli mer allergier men det har det ju då antagligen blivit.. Vad ska vi göra?? 

  • Svar på tråden Allergisk sambo.....
  • Äldre 7 Jan 10:49
    #1

    Finns ju allergi mediciner

  • Äldre 7 Jan 11:00
    #2

    Tja. Antingen skaffar ni inga djur eller så byter du karl. Är man allergisk så är man, och allergimedicin är inget man vill proppa i sej mängder av, och int ens säkert det hjälper fullt ut.

  • jenny9­9
    Äldre 7 Jan 11:01
    #3

    Allergi medicin finns.

  • Äldre 7 Jan 11:09
    #4

    Det finns allergimediciner ja men ingen av dom han har testat har funkat speciellt bra. Har hört att det finns några sprutor som man kan ta under en period som hjälper jätte mycket. Någon som vet mer om det?

  • Äldre 7 Jan 11:15
    #5

    Det finns raser som är mer allergivänliga, ex pudel, wheaten terrier etc. Kolla upp om det är någon av de raserna som skulle pass er och ta kontakt med en uppfödare och se om ni kan få "låna" en vuxen hund en tid innan ni tingar en valp. Alternativt kanske har någon vän som har en sådan hund ni kan ta en tid för att se hur sambon reagerar.

    Jag är själv lite allergisk mot hund och har trots det en foxterrier. För det mesta går det bra men om det är något annat som triggar min allergi så blir jag även mycket känslig mot honom. När det är som värst äter jag medicin samt ser till att torka av honom med fuktig trasa efter promenaden (sommartid med gräs kan vara en tung tid).

  • Äldre 7 Jan 11:23
    #6
    +1
    alltvarupptaget skrev 2015-01-07 11:09:13 följande:

    Det finns allergimediciner ja men ingen av dom han har testat har funkat speciellt bra. Har hört att det finns några sprutor som man kan ta under en period som hjälper jätte mycket. Någon som vet mer om det?


    Kopierar från vårdguiden: En allergivaccination mot pälsdjur får man bara om man har så svåra besvär att man till exempel reagerar när man möter människor som har varit i kontakt med katter eller hundar. Det går alltså inte att bli vaccinerad för att man själv ska kunna ha ett husdjur.
  • Äldre 7 Jan 11:28
    #7
    damphund skrev 2015-01-07 11:15:59 följande:

    Det finns raser som är mer allergivänliga, ex pudel, wheaten terrier etc. Kolla upp om det är någon av de raserna som skulle pass er och ta kontakt med en uppfödare och se om ni kan få "låna" en vuxen hund en tid innan ni tingar en valp. Alternativt kanske har någon vän som har en sådan hund ni kan ta en tid för att se hur sambon reagerar.

    Jag är själv lite allergisk mot hund och har trots det en foxterrier. För det mesta går det bra men om det är något annat som triggar min allergi så blir jag även mycket känslig mot honom. När det är som värst äter jag medicin samt ser till att torka av honom med fuktig trasa efter promenaden (sommartid med gräs kan vara en tung tid).


    Okej tack för svaret men jag vill inte ha en sådan ras tyvärr :( Vi ska försöka boka allergitest till honom snart och se om det har blivit värre ändå!
  • Äldre 7 Jan 11:32
    #8

    Om du inte kan leva utan pälsdjur så får du nog stå ut med att leva utan din allergiker istället. Tyvärr. 

    /också allergiker

  • Äldre 7 Jan 12:11
    #9

    Jag är allergiker. Min sambo vill ha katter, men han begriper att jag inte ska behöva äta allergimediciner resten av mitt liv - som aldrig kommer hjälpa fullt ut och dessutom ger hormonrubbningar och sömnstörningar - så han får välja mellan mig och katter. Det ser ut som att du får göra lika; djur eller din partner :/

Svar på tråden Allergisk sambo.....