• Anonym (Orolig...)

Behålla eller ej

Jag är superorolig för graviditeten och barnet och behöver råd.

Är gravid i v7-8 enligt mina uträkningar och hade inga planer dom helst på att bli gravid. Har ätit minipiller.

Nu är jag orolig över vad jag ska göra. Min sambo vill absolut inte behålla och jag är mer tveksam. Men... Problemet är eftersom vi inte planerade barn har jag druckit alkohol och rökt cigg fram till nyår.

När jag tänker tillbaka har det varit 4 "festtillfällen". I mitten av december va jag på en after work och fick nog i mig en flaska vin. Julafton va de ett glas rödvin. Juldagen minns jag inte ens och nyår ett par glas champagne, ett par cider och en irish coffee.

Eftersom jag äter minipiller misstänkte jag aldrig något, då mensen blir oregelbunden, men senaste mensen varade mellan 20-25 november. Enda anledningen till att jag tog ett test var för att jag kräktes en del och haft super ömma bröst i nån vecka.

Hur mycket skada har barnet tagit? Känns som att jag inte har något annat val än abort och skulle må så dåligt om något går fel pga mig.

• Svar på tråden Behålla eller ej
  • jenny99

Många har rökt och druckit innan de plussat och det brukar sällan vara något problem.

• Anonym (Lala)

Tror att det är värre att du ätit minipiller under graviditeten än rökt och druckit. Prata med en barnmorska, se vad hon säger. Jag fick reda på mina två graviditeter i v 6 och både festade och rökte innan jag plussade. Slutade självklart samma dag jag fick plus. Har två friska barn. Lycka till!

• Anonym (nog ingen fara)

Har i en tidigare graviditet rökt ändra fram till ca vecka 17 regelbundet, innan jag ens fick veta att jag var gravid, blev inget fel alls på sonen ;)

Svar på tråden Behålla eller ej