• hsh

Fler som sett sitt foster?

Vecka 9+3 , blödningar satte igång i lördags. I början ungefär som en segstartad mens med lite svag värk men igår tilltog smärtan, låg och kved ett tag samt sprang på toaletten och kissade frekvent, helt plötsligt så kom någonting ut ur mig. Jag grät och var övertygad om att det var missfallet. Jag plockade upp den, vilket såg ut som någon sorts hinna. Ingen säck eller så. Men jag tänkte att det kanske var outvecklat, avstannat eller dylikt. Grät hysteriskt och väckte sambon, tillslut somnade vi efter att jag spolat ner vad det nu än var som kom ut..

Klev upp imorse när klockan ringde, vi hade bokat tidigt UL som vi skulle på kl 07.30 men när jag kissade så kom det även denna gång ut någonting. Den här gången visste jag att det skulle vara missfallet. Vilket det var. Jag plockade upp den, det var en fostersäck med ett litet, litet foster i. Jag såg de små paddliga händerna, små fötter, ryggraden, ögonen. Jag grinade, grinade och grinade. Fick min sambo att titta, sen efter ett tag fick jag spola ner det..

Är det fler där ute som sett sina foster när dom kommit ut? Även om det är en märklig och sorglig upplevelse så blev jag glad över att få se den. Då visste jag att jag varit gravid. Jag inbillade mig inte mitt plus och jag hoppas redan nu på nästa försök.. Jag har inga barn sen innan och hoppas verkligen vi får en bebis nästa gång... Kram till er!

• Svar på tråden Fler som sett sitt foster?
  • Mammamelle82

hej, beklagar ditt missfall=(
    jag har varit med om liknande, trodde vi gått in i vecka 13 men samma dag började jag småblöda, upp dagen efter på vul, inga hjärtslag och grav hade visat sig stanant av i vecka 8-9:( vi skulle komma tillbaka 2 dar senare för ett avbrytande...men under eftermiddagen/kvällen kom det igång själv och jag sprang och kissade flera ggr, jag fick även som värkar, efter 2 timmars springande fick jag ut hela fostersäcken i handen och jag såg exakt som du beskriver det, det var verkligen en mini mini människa på ynka 2 cm=( så sorgligt alltihopa...är nu gravid igen, nyligen plussat, hoppas på bättre tur denna gång=)

• hsh

Åh, ja en liten minimänniska var det ju verkligen. Kändes helt sjukt att hålla det i handen, min sambo har lite svårt för blod så höll för liksom större delen av den men han fick se in i själva fostersäcken och se fostret. Han var osäker ifall han ville se, troligtvis för att det blir jobbigare att se, men det kändes bra att vi båda fick uppleva det. För som sagt, någonstans var det lite fantastiskt också. Att se det, och veta att man har skapat nåt. Även om det denna gång kanske inte riktigt gick som man ville... Grattis till plusset =) Jag hoppas på snabb återhämtning, jag har knappt blött någonting alls idag så får se hur det fortskrider.. Vi ska försöka igen så snart vi kan iallafall! 

• 2pågar

Varit med om samma :(

Men min lilla kom ut i v 16 . Det var en pojke.... Öron, näsa , 10 fingrar, 10 tår... Helt normal liten liten liten kille ,11 cm lång ....

Hade kraftiga värkar som startade kl 11 på förmiddagen, vattnet gick vid kl 13 och han kom ut vid kl 14....

• Mammamelle82
    hsh skrev 2015-01-07 11:40:43 följande:
    Åh, ja en liten minimänniska var det ju verkligen. Kändes helt sjukt att hålla det i handen, min sambo har lite svårt för blod så höll för liksom större delen av den men han fick se in i själva fostersäcken och se fostret. Han var osäker ifall han ville se, troligtvis för att det blir jobbigare att se, men det kändes bra att vi båda fick uppleva det. För som sagt, någonstans var det lite fantastiskt också. Att se det, och veta att man har skapat nåt. Även om det denna gång kanske inte riktigt gick som man ville... Grattis till plusset =) Jag hoppas på snabb återhämtning, jag har knappt blött någonting alls idag så får se hur det fortskrider.. Vi ska försöka igen så snart vi kan iallafall! 
    Tack!=)
    Jag kände som så att jag var bara tvungen att se det för att kunna bearbeta det bättre på något sätt.
    Jag blödde till och från i två veckors tid och min första mens blev försenad, fick sedan 2 menser till som istället kom tidigare och jag blödde extremt mycket, vanligtvis blöder jag knappt och nu när jag skulle fått min tredje normala mens efter missfallet så plussade jag=)
  • Mammamelle82
    2pågar skrev 2015-01-07 13:03:24 följande:
    Men min lilla kom ut i v 16 . Det var en pojke.... Öron, näsa , 10 fingrar, 10 tår... Helt normal liten liten liten kille ,11 cm lång ....
    Hade kraftiga värkar som startade kl 11 på förmiddagen, vattnet gick vid kl 13 och han kom ut vid kl 14....
    usch beklagar=(
  • hsh
    2pågar skrev 2015-01-07 13:03:24 följande:

Åh, ledsamt att få missfall så sent... :( Det är väl inte så vanligt, att missfall sker över 12e veckan.. Har du fått barn efter det? 
  • snusmumriken

Jag har fått mf i v. 20 och i v. 10, båda gångerna såg jag fostret. I v. 20 var det på sjukhuset, hade haft fruktansvärda värkar innan morfinet verkade, helt plötsligt var det som att kroppen tryckte på och jag kände att något kom ut. Var helt ensam på rummet så jag tog upp honom, det var ett riktigt barn bara mindre. Dagen efter hade de gjort rent honom och jag fick se honom igen med kuratorn, innan han begravdes i minneslunden.

Missfallet i v. 10 hade jag fått tid på gynakuten p.g.a. blödningar, kvällen innan var det som att vattnet gick (fattar jag nu när jag fött barn), nästa eftermiddag hade jag som värkar som gick över med smärtstillande. När jag skulle springa ner till bilen kände jag att något kom ur mig så sprang upp igen och där låg ett litet embryo på kanske 3 cm. Det hade huvud, fingrar och små paddlar där benen skulle vara. 

För mig var det skönt att se, jag vill veta vad som händer. Tack vare att allt kom ut så intakt blödde jag knappt något efteråt, vilket var skönt.

Har idag två fina barn :)

• 2pågar
    hsh skrev 2015-01-08 06:29:53 följande:
    Åh, ledsamt att få missfall så sent... :( Det är väl inte så vanligt, att missfall sker över 12e veckan.. Har du fått barn efter det? 
    Ja de var jobbigt. Han ligger idag i minneslunden, så ibland går vi dit och tänder ljus. Han kom ju på alla hjärtans dag - 14/2-2013. Den 20/2-2014 kom de en liten kille på 3.6 kg som idag är 10.5 månad och just lärt sej gå :) och även Han blir storebror nu till sommaren om allt får gå vägen <3
  • Lisaantonsson

Vet att det är en gammal tråd men vill svara ändå!

Jag fick missfall igår, och det kom ut en hel fostersäck med liten bebis i på 1,5cm typ. Jätte ledsamt men det känns som andra beskrivit det skönt att ha sett för då vet man att man varit gravid. Jag var gravid i vecka 8.

Svar på tråden Fler som sett sitt foster?