• Utomlands01

    England?

    Hej
    Kommer eventuellt att flytta till England nasta ar. Min man ar engelsman och vi har sedan vi traffades bott lite overallt och just nu bor vi i Indonesien. Barnen kommer vara 6 och 9 da vi flyttar och jag skulle vilja ha lite erfarenheter fran er som bor i England med skolbarn. Vet att vi ar bortskamda med fritids, Vab, langa semestrar i Sverige men hur funkar det egentligen i England. Vi kommer bada att sannolikt jobba heltid. Hur mycket betalar man for breakfast/after school? Vad gor man nar barnen ar sjuka? Hur valjer man skola? Ar Ofstedt rapporterna att lita pa? Ja, som ni hor har jag manga fragor som jag hoppas ngn kan ge lite svar pa.
    Tacksam for alla erfarenheter
     

  • Svar på tråden England?
  • Slaughter1

    Vab finns inte utan upp till arbetsgivaren, jag hade sjalv 5 baby days ovanpa mina 20 semester dagar per ar med dottern upp tills hon ar 5, numera har jag ny arbetsgivare dar jag istallet har 25 dagar semester men om dottern blir sjuk sa ar det mina semester dagar som ryker eller sa far jag ringa in sjuk sjalv..

    Breakfast / afterschool clubs finns inte pa alla skolor, specielt inte pa dom mindre skolorna. Varan breakfsast club kostar £3 per dag (8-8.45) och ingen afterschool (men kan finnas typ sports, art, gitarr, osv klubbar för en timme efter skolan (15.30 - 16.30) som kostar upp till £50 per termin for 1 gang in veckan.
    Holiday clubs finns, ca £27 per DAG mellan kl 8 - 18 (medhavden lunch) men oftas bara pa var 10:e primary school men dom tar oftas in andra skolors barn. Annars en dagmamma bara for holidays men det kan vara svart att hitta.

    Ofsted ar ok att fa en viss bild av skolorna men eftersom dom talar om innan dom kommer till en skola for inspektion tycker jag sjalv att dom ar ganska faniga. Jag kollade in skoloras performace levels: -
    www.bbc.co.uk/news/education-11950098
    och mumsnet ar ocksa bra. Alla skolor ar olika och oftas beror skolorna helt pa vilket omrade dom ligger i. 

  • YokohamaNr2

    Håller med vad ovan har skrivit, de barn där båda föräldrar jobbar heltid går oftast till en dagmamma efter skolan, eller så har de nanny/AuPair, eller de lyllosarna som har mor/farföräldrar som hämtar

    Kolla in gruppen Svenskar i Storbrittanien på Facebook också!

Svar på tråden England?