• Anonym (vem)

Vem får se min journal?

Jag går hos psykolog och undrar vilka som får läsa om våra samtal? Får alla läkare som jag besöker läsa om vad jag pratat om i terapin? T.ex. om jag skulle söka vård för något annat problem som inte har med psykisk ohälsa att göra.

• Svar på tråden Vem får se min journal?
  • Anonym (ssk)

Beror på vad du menar - om de KAN läsa eller FÅR. Har de sammanhållen journal, som Sthlm som har journalsystemet Take care, så kan alla med Take care (de flesta mottagningar+ sjukhus har Take care)läsa, men det krävs då att personalen aktiverar ett filter som heter "visa allt". Då syns allt på dig. 

Men de får inte läsa de anteckningarna om det inte behövs för att kunna ge en bra vård. 

• Fjärilslarv

Är det sammanhållen journal i ditt landsting? i så fall kan alla läsa det ja. 

• Anonym (Ssk)

Även om man har sammanhållen journal kan psyks delar vara spärrade. Så är det i mitt landsting. Där kan inte alla läsa journaler från psyk, bup och kvinnokliniken utan att begära särskilt tillstånd.

Du kan begära en lista med alla som varit in i din journal.

• Anonym (Sjuksköterska)

I det landsting jag arbetar inom kan även jag gå in och se i psyks journaler, förr gick inte det men nu går det. Däremot är det inget jag gör om det inte behövs, vilket är väldigt sällan. Går aldrig in bara för "skojs skull" och snokar. Tycker det är så många som har en eller annan kontakt med psyk nu för tiden så det är inget konstigt att det kommer upp journaler därifrån, så det är inget som "lockar" :p

• idis78

Här kan bara de i psykiatrin läsa psykjournaler. Vi har sammanhållen journal, men psyks och kvinnoklinikens kommer andra delar av vården inte åt.

• kasovi

Fråga den du går till!

Om möjligheten finns att journalen delas med andra så brukar de först och främst fråga om det är okej med dig.

• aleydis

För att gå in på dessa delar av journalen måste den som vill gå on fråga dig om samtycke, och då registrerar man digitalt samtycket. Du har rätt att säga nej. Endast personer som är direkt involverade i din vård får läsa. Du kan också be att få blocka tex psykiatrijounaler, men i akut läge kan det finnas viktig info där...

Svar på tråden Vem får se min journal?