• lyxigalisa

Importera alkohol? lagligt eller ej??

Hej allihopa! god fortsättning

min sambo började nyligen prata om att importera alkohol från tyskland. det började med att vi skulle åka dit och hälsa på en vän. han köpte med sig öl och allt möjligt. detta tog slut i julas, och nu har han börjat prata om att importera via nätet.

han säger att det är helt lagligt och han har läst på. jag har googlat och dylikt. hittade bland annat detta. Såhär skriver hemsidan

"Sammanfattningsvis kan vi alltså konstatera följande. Så länge du köper sprit online för ett personligt bruk från ett EU land så är det helt lagligt. Om du vill ha rent mjöl i påsen bör du dessutom föranmäla din import till skatteverket och betala svensk alkoholskatt. "

Vet emellertid inte hur partiskt detta känns..
    någon här som har mer koll??

• Svar på tråden Importera alkohol? lagligt eller ej??
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ja, det får man. Däremot så skattar man på hela beloppet.

Om man har vitt mjöl i påsen vill säga. De flesta som importerar online "missar" nog att betala skatt på det.

www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/540.4.233f91f71260075abe8800072519.html

www.tullverket.se/innehallao/f/fragorochsvar/fragorochsvar/fragorochsvarforprivatpersoner.4.16ca6de0120cf835feb80001238.html

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Starka

Jag missade faktiskt helt ärligt att kolla upp det, då det stod på sidan jag handlade från att man betalde skatt i det landet man handlade från. Skulle kollat upp det mer noggrant

I alla fall så fastnade det i tullen och med skatt och transportavgift så fick vi betala 400 kr mer än systemet :-/

• volvo142

Lagligt om man skattar ja men vem fan vill det?... förstår dock inte grejen alkohol är inte så dyrt om man inte ska hålla på att dricka varje dag typ.

• Starka

Fastnar det i tullen så har du inget o välja på när de gäller skatten. Vi skulle ha till en stor fest och hade det gått vägen så hade vi tjänat mycket på det men men man lär av sina misstag

Svar på tråden Importera alkohol? lagligt eller ej??