• Hjortron

De 5 mest oumbärliga prylarna

De fem mest oumbärliga prylarna som nybliven förälder den första tiden med bebisen - vilka var de och varför?

• Svar på tråden De 5 mest oumbärliga prylarna
  • JohCas

Pysventil - funkar inte för alla men vi tyckte den va underbar när lillkillen va gasig och hård i magen. Han blir väldigt lycklig över hjälpen.

Snuttis- kanske inte så viktig för oss men grabben måste ha den för att sova. Behöver såkallat Näsvärme.

Dialonpuder - anser vi är bättre an salvor. Med uandantag för babyolja.

Napphållare - utan den så brukar de komma flygandes napparna från ingenstans unge haha.

• Nyfiken gul

spy-trasan
    amningsbh:n 
    bröstvårtskrämen
    amingsinläggen
    datorn

alla saker är väl ganska självklara, datorn blev räddningen under tiden jag ammade och var hemma . Det var så bedrövligt tråkigt att vara mammaledig så jag uppskattade att sitta med datorn emellanåt , läsa onlineböcker, lyssna på musik, streama film och ha kontakt med kompisarna och kollegorna. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • replica

? Tuttsalva (Purelan)
    ? Bröstpump (fick koppmata i 2½ månad medan vi tränade på amningen...)
    ? Babynest
    ? Liggvagn (ute flera ggr/dag med hunden, samt sovit i den dagtid)
    ? Babyfilt

"Practise makes perfect"
  • ELLA 73

Amnings bh/ilägg
    (behöver ingen förklaring söligt i början)

Napp
    (för att slippa va mänsklig napp 24 tim/dygn)

Barnvagn som går att fästa babyskyddet på
    (bor på landet och får ta bilen till allt. bästa vi köpt)

babypyjamaser som går att öppna i grenen.
    (känns bekvämt för liten och smidigt att byta när lilla babymagen kommer igång)

Blöjor
    (blir många byten i början)

• Mellanmjölkens land

Bärsjal
    Inte en pryl egentligen men färdiglagade matlådor
    AmningsBH

Filtar, kläder och blöjor men det kanske är självklart?

• Tow2Mater
    Mellanmjölkens land skrev 2015-01-07 19:15:26 följande:

Filtar, kläder och blöjor men det kanske är självklart?

Blöja anses väl vara förbrukningartikel, inte en pryl?
  • Hjortron

Tack så mycket för svar so far, som jag misstänkte en del saker som jag själv aldrig skulle kommit på som pysventil, dialonpuder m.m :) Och bra med en påminnelse om sånt man trott att man kommer behöva men inte hunnit skaffa än! Helt ok att tipsa om förbrukningsvaror också btw.

• Flickan och kråkan

Bärsjal, blöjor, tvättlappar, omlottbodysar, babyskydd och skötbord med skötbädd. Det enda jag verkligen inte skulle klara mig utan är sjal och blöjor. Och rinnande vatten, men det tar jag för givet att alla har .

• Knackamackadam

Inotyol- läker alla röda rumpor och en massa annat. Dessutom slipper barnet ha ont av utslagen.

Amningsinlägg och amningsbh.

Bärsele

• Knackamackadam

Glömde säga att amningsinläggen var för att slippa ha mjölk sprutandes över hela huset och amningsbh för att det är onödigt krångligt att amma i vanlig bh.

Inget av mina barn har gillat vagnen, så bärselen gjorde det möjligt att göra något över huvud taget. Både inomhus och utomhus.

Knackamackadam skrev 2015-01-07 20:08:31 följande:

Inotyol- läker alla röda rumpor och en massa annat. Dessutom slipper barnet ha ont av utslagen.

Amningsinlägg och amningsbh.

Bärsele

• kixan

Bärsjal. Har inte behövt något annat i början. Runt 1-2 månader brukar de börja tycka att det är intressant att ligga i ett babygym, så det kan ju också vara en rätt bra grej att skaffa direkt. Och matstol runt 3-4 månader.

A -03, F -05, V -10, S -14
  • Natulcien

Bärselen, vagnen, blöjorna, spytrasorna och babyskyddet hade varit knepigt att klara sig utan...

Sen vill man ju gärna ha en skötbädd av något slag och lite bebiskläder, förstås...

Svar på tråden De 5 mest oumbärliga prylarna