• Anonym (Rädd)

Kortison i urinröret (mot uretrit)? ENBART positiva upplevelser tack!

Jag har fått diagnosen uretrit efter att ha gått med en obehandlad urinvägsinfektion i många månader (den är dock behandlad nu). Jag ska få kortison och bedövning i urinröret. Jag är livrädd. Har totalvägrat cystoskopi för att jag hellre tar livet av mig, men det behövs inte enligt min läkare. Jag har övergrepp och våldtäkter i bagaget och mår väldigt dåligt över att behöva visa upp mitt underliv för någon. Dessutom är jag hemskt rädd att det ska göra ont eller vara obehagligt eftersom det ger mig hemska minnen.

Är det nån som fått kortison i urinröret och kan berätta hur det går till? Gör det ont? Vad gör man efteråt, måste man vänta med att kissa eller nåt?

SNÄLLA, INGA SKRÄCKHISTORIER. Har du en dålig upplevelse så skriv inte. Jag har mått dåligt så länge att jag är nära att bara ge upp och avsluta allt, att den här behandlingen ska funka är det enda lilla halmstrå jag har kvar att hålla i, så respektera att jag inte vill veta om misslyckade behandlingar. {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Kortison i urinröret (mot uretrit)? ENBART positiva upplevelser tack!
  • Anonym (Rädd)

Det var den sidan jag stängde ner... det står ingenting om hur behandlingen går till eller vad man kan vänta sig, det enda jag hittade var berättelser om tjejer som mår lika dåligt eller ännu sämre än jag och inte haft någon förbättring.

• Anonym (Rädd)

Ingen?

• Anonym (Rädd)

Ingen? Jag trodde det var jättemånga som led av det här Förvånad

• grodangrön

Kan tillägga att jag inte fått kortison i urinröret men blir möjligtvis nästa steg då jag den senaste tiden blivit mkt värre. Lidit av detta i ca 1,5 år och vill så gärna bli friiiiisk.

Cytoskopi har jag däremot gjort och kan tänka mig att det är värre ingrepp än kortisonbehandlingar. Jag ska inte ljuga, det var inte skönt att göra cytoskopi, men det var mest som ett tryck över urinblåsan och lite lätt sveda i urinröret. Obehag men ingen stark smärta. Dock grät jag som en gris, mest för jag blev rädd av själva grejen. Väldigt ovan känsla liksom! Efteråt sved det markant mer när jag kissade men det gick över på max en dag.

Tror kortisonbehandlingar är lite mer skonsamma. Hur har det gått?

• Anonym (Rädd)
    grodangrön skrev 2015-01-21 23:01:29 följande:

Kan tillägga att jag inte fått kortison i urinröret men blir möjligtvis nästa steg då jag den senaste tiden blivit mkt värre. Lidit av detta i ca 1,5 år och vill så gärna bli friiiiisk.

Cytoskopi har jag däremot gjort och kan tänka mig att det är värre ingrepp än kortisonbehandlingar. Jag ska inte ljuga, det var inte skönt att göra cytoskopi, men det var mest som ett tryck över urinblåsan och lite lätt sveda i urinröret. Obehag men ingen stark smärta. Dock grät jag som en gris, mest för jag blev rädd av själva grejen. Väldigt ovan känsla liksom! Efteråt sved det markant mer när jag kissade men det gick över på max en dag.

Tror kortisonbehandlingar är lite mer skonsamma. Hur har det gått?

Jag ska iallafall inte göra cystoskopi, min läkare (överläkare på urologen) sa att det var totalt jätteonödigt att göra det på unga tjejer eftersom man kan behandla ändå, de bara utsätter folk för det som en rutingrej liksom.

Jag har fått två behandlingar nu, det har gått bra. Hon bara sprutar in det med en "platt" spruta, ingen nål eller nåt sånt alltså. Det svider lite medan hon håller på, men det är över på en halv minut och efteråt kändes det ingenting (första gången skavde det lite några timmar, men ingen smärta).

Hon sa att man oftast behöver 2-3 behandlingar innan man får resultat. Efter första behandlingen märkte jag ingenting. Fick den andra igår så jag hoppas att det ska börja verka nu då. Jag får behandlingar med en veckas mellanrum.

Får jag fråga vad du har för symptom?
  • grodangrön

Absolut!

Just nu är det lite värre, hos VC såg de antydning till infektion så äter antibiotika.

Men i vanliga fall är det konstant kissnödighet, tryck och obehag över blåsan, kramp i urinrör och blåsa, ibland sveda när jag kissar (speciellt på morgonen), ibland helt random hugg upp i urinröret men de är ganska sällsynta.

Just nu har det varit några dygn som varit extremt plågsamma (mkt tårar). Men förhoppningsvis var det kombo av uvi och uretrit. Fruktansvärd sveda därnere och plågsamt som in i attans att kissa, speciellt på slutet. Efter kissandet sitter svedan i länge. Sånt skit får jag efter sex.

• grodangrön

Jag tror de gör cytoskopin för att inte kolla så man har IC, alltså blödningar i urinblåseslemhinnan! Samt tumörer osv, eller förträngningar, eller nåt som sätter stopp för urinflödet. Givetvis är det ovanligt och speciellt hos unga tjejer. Jätteskönt att du slapp cytoskopin. Jag själv tänker aldrig någonsin göra om den:P

• Anonym (Rädd)

Jag har fått göra lite andra undersökningar, bland annat fick jag kissa i en tratt för att mäta mängden som kom ut per sekund, på så sätt kunde de se om det fanns nån förträngning men det gjorde det inte. Sen har jag gjort bladderscan för att kolla om blåsan är tom, ultraljud för att kolla efter stenar. Allt såg mycket bra ut.

Jag började må dåligt i augusti, då hade jag smärta i hela blåsan, smärta när jag kissade, ont i njurarna, feber och frossa och ont i hela kroppen. Även som kramp, mensvärk-aktigt, i blåsan. Först i december fick jag penicillin mot UVI och efter 3 dagar med det försvann allt. Det är bara kissnödigheten som är kvar, och det säger min läkare förmodligen beror på en infammation i urinröret, därför får jag kortison nu.

Innan jag fick penicillin gav de mig bland annat medicin mot borrelia och en mot klamydia fast mina tester var helt negativa. Jag har alltså gått med UVI hela hösten och fick medicin mot det först 4 månader senare Obestämd

Svar på tråden Kortison i urinröret (mot uretrit)? ENBART positiva upplevelser tack!