• varför29

Hur tänkte biomamman nu?

Hjälp mig med att förstå detta! 

Jag är gift med en man som har två barn sedan tidigare, 7 och 8 år. De bor hos oss på lov då de går i skolan och bor på annan ort. Biomamman tog helt enkelt ungarna och flyttade 60 mil men det är en annan historia och inte frågan.

Utan frågan är; när de var hos oss i jul och nyår så frågar helt plötsligt 7-åringen mig om jag inte tycker om barn. Och så fortsätter hon direkt "för min mamma sa att en kollega till dig hade sagt att du inte tycker om barn" 

Öööhh, vänta nu! Säger man så till sin 7-åring och sedan skickar man iväg barnet för att bo hos den personen som man sagt inte tycker om barn? Hur tänkte hon nu?

Vi har en bra relation men vi ses inte så mycket nu tyvärr när de har flyttat utan det styrs ju efter skolan. Jag har själv än inga barn men skulle aldrig i hela mitt liv säga till min känsliga 7-åring att din styvmamma tycker inte om barn men nu ska du åka dit och bo där!!

Om det nu var så att jag inte tyckte om barn, vilket jag faktiskt gör, så hade det då väl varit bättre att skona den stackars ungen och faktiskt inte tala om det?

Ja, hur tänkte hon? Jag fattar i alla fall inte! Gör man som biomamma så mot barnen?

• Svar på tråden Hur tänkte biomamman nu?
  • Fröken Hepburn

Det är väl ingen typisk biomamma kommentar? Utan bara en djävla korkad kommentar av en kvinna med barn om en kvinna utan barn.

Det är väl inte ovanligt att barnlösa antas ogilla ungar när de inte har några.

• Tow2Mater

Klipsk 7-åring, som gick till den riktiga källan och frågade istället for att bara tro på skvaller.

Varfor har din kollega fått uppfattningen att du inte gillar barn? (om annat än FH säger)

• varför29

Nja, Fru Hepburn, det tror jag inte alls är en generell korkad kommentar även om många barnlösa får korkade kommentarer!

Tow2mater - Japp, det är tur att 7-åringen har huvudet på skaft! Men hon var nervös när hon frågade, det märktes tydligt.

Vem kollegan är har jag inte listat ut än! Men jag har mina aningar. Och jag grubblar också på varför den personen tror att det är på det sättet. Kanske för att vi på jobbet inte pratar så mycket om barn och den personen har egna barn. Och älskar att skvallra! 

Jag försöker få grepp om hur man kan snacka skit om någon och sedan skicka iväg de stackars ungarna för att bo hos personen ifråga.
    Jag tycker så synd om barnen!    

• Påven Johanna

Ja, det kan ju förhålla sig på många olika sätt. 

1) biomamman är dum i huvudet (det finns många dumma människor, en del är biomammor och en del är bonusmammor och en del är både och medan åter andra inte är något av det (mer än dumma)

2) barnet har missförstått ett samtal barnet inte var inbjudet i

3) barnet har talat med mamman om något (till exempel nämnt en plötslig oro över att få småsyskon) och mamman har sagt något som 7-åring missförstått, 7-åringen har sedan levererat resultatet av missförståndet till ts

Jag kan fortsätta om det intresserar någon, jag kan snabbt tänka mig minst tio tänkbara scenarion till. 

Men lättast är väl att bara tänka sig att hela saken beror på 1). 

• varför29

Ha, ha, Påven Johanna, du har så rätt!

Det kan definitivt vara alla tre scenarion du skrivit ner! Och det blev ingen big deal när frågan kom från 7-åringen och är väl ingen big deal heller utan det är mest jag som är förundrad och lite förvånad!  

• Anonym (*)
    varför29 skrev 2015-01-07 19:32:09 följande:

Nja, Fru Hepburn, det tror jag inte alls är en generell korkad kommentar även om många barnlösa får korkade kommentarer!

Tow2mater - Japp, det är tur att 7-åringen har huvudet på skaft! Men hon var nervös när hon frågade, det märktes tydligt.

Vem kollegan är har jag inte listat ut än! Men jag har mina aningar. Och jag grubblar också på varför den personen tror att det är på det sättet. Kanske för att vi på jobbet inte pratar så mycket om barn och den personen har egna barn. Och älskar att skvallra! 

Jag försöker få grepp om hur man kan snacka skit om någon och sedan skicka iväg de stackars ungarna för att bo hos personen ifråga.

Känner din kollega barnens mamma?
  • varför29

Jo, vi bor i en mindre stad där många känner varandra och tydligen så är det någon/några av mina kollegor som känner biomamman bättre än vad jag har fattat. 

Med detta facit i hand så är jag glad för att jag alltid har valt mina ord med omsorg de få gånger det har pratats barn och familjekonstellationer på jobbet! 

• Brumma
    varför29 skrev 2015-01-07 19:49:37 följande:

Jo, vi bor i en mindre stad där många känner varandra och tydligen så är det någon/några av mina kollegor som känner biomamman bättre än vad jag har fattat. 

Med detta facit i hand så är jag glad för att jag alltid har valt mina ord med omsorg de få gånger det har pratats barn och familjekonstellationer på jobbet! 

Alltså - barn kan missuppfatta det mesta och om mamman inte är en person du vanligtvis förväntar dig skit snack inför barnet ifrån skulle jag nog fundera på om det inte ligger en hel del i det Påven Johanna skriver...

ett samtal som handlar om ngt annat och som barnet missuppfattat tex...

Jag arbetade på förskola tidigare och en dag kom en mamma och frågade mig om jag suttit i fängelse :)

Jag svarade hekt ärligt att nej, det har jag inte gjort. Efter lite funderande och diskiterativ om vad barnet sagt och vilka samtal jag haft med barnet kom vi fram till att det gått till följande. Vi pratade om körkort och barnet trodde att alla vuxna fick köra bil. Jag förklarade att jag inte fick det eftersom jag inte hade ngt körkort. Hon frågade då vad som skulle hända om jag körde ändå och jag förklarade att då kan polisen stoppa mig och ge mig böter. Jag pratade TILL barnet och tyckte jag var mkt tydlig :)

Men i hennes huvud fastnade bara "fröken" och "polisen"... och sedan gick hon hem o berättade för mamma att polisen tagit fröken :D

Såååååååå. Fundera lite över hur mamman är dom person. Och ha i minnet att barn inte förstår allt och oavsett om det gör det eller inte så har de väldigt livlig fantasi ;)
  • Anonym (*)

Fast hon skickar väl iväg barnet till pappan, inte till dig?
  • Anonym (*)

Fast hon skickar väl iväg barnet till pappan, inte till dig?
Svar på tråden Hur tänkte biomamman nu?