• Alana

Gorgonzola / Ädelost

Har aldrig smakat på gorgonzola och undrar lite över hur den smakar och luktar. Jag är van vid (Kvibille) Ädelost och undrar om nån vet om de båda ostarna liknar varandra i smak och lukt? Vad skiljer dem åt?

• Svar på tråden Gorgonzola / Ädelost
  • Nenne666
    Alana skrev 2015-01-08 02:10:22 följande:

Har aldrig smakat på gorgonzola och undrar lite över hur den smakar och luktar. Jag är van vid (Kvibille) Ädelost och undrar om nån vet om de båda ostarna liknar varandra i smak och lukt? Vad skiljer dem åt?

Svårt att beskriva skillnaden, men ädelost föredrar ju jag helst.
  • najaden

Båda ostarna är  grönmögelostar. Ädelost är en svensk variant, och Gorgonzola är italiensk. Gorgonzolan är krämigare om den är mogen. Det finns olika varianter av Gorgonzola. Classico är lite starkare och även magrare, medan Dulce är mildare och fetare. Jag upplever Ädelosten är "kortare" i smaken, Gorgonzolan är fylligare. Jag själv föredrar Gorgonzola, även om jag tycker att ädelost också är bra. Andra goda grönmögelostar är Danablu (dansk), Bavaria Blu(tysk), Roquefort(fransk), Bresse de bleu (fransk),St Agur(fransk) och Stilton (engelsk).
    Du får väl köpa en bit "Gogge" och testa!
    Läs mer här www.ostbrickan.se/artikel/ostskola/gronmogelostar.aspx

• misil

Om man ska göra en sås med grönmögelost till t,ex biff med pommes så är gorgonzola alltid att föredra.

Svar på tråden Gorgonzola / Ädelost