• Äldre 8 Jan 04:43
    1809 visningar
    7 svar
    7
    1809

    Son utsatt för förtal?

    Hej, 

    Min son blev för snart ett år sedan dömd för ringa narkotikabrott på skolan. Han hade ingen narkotika i kroppen men tabletter på sig. 

    Nu i höstas blev han stoppad av polisen misstänkt för drograttfylla så han togs med för provtagning och förhör. Blodprovet visade återigen inte på någon narkotika i kroppen och ingenting på sig denna gång. 

    Senare hade polisen ringt till hans skola och bett dom göra ett urinprov på honom som även det visade negativt för droger. 

    Nu är det så att en av lärarna på hans skola har gått och berätta till föräldrar att deras barn inte ska umgås med min son för att han brukar narkotika, trots att han aldrig visat positivt på något av alla 3 (!) drogtest han har fått göra. 

    Han känner sig kränkt och sårad att folk fått en annan bild av honom. Har lärare någon tystnadsplikt i detta fall? 
    Går det att upprätta en polisanmälan om förtal eller något annat? Min son är 18 år gammal.

    Mvh Johan
  • Svar på tråden Son utsatt för förtal?
  • Äldre 8 Jan 05:17
    #1

    Otroligt oproffessionellt gjort!

    Vad vill du få ut av en anmälan? Kanske är bättre att ta upp det med läraren/rektorn?
    Annars kan du väl ta kontakt med polisen och framföra din önskan att anmäla läraren?

  • Anonym (Lk)
    Äldre 8 Jan 06:06
    #2

    Så får nog inte en lärare göra tror jag, jag skulle ha försökt prata med läraren och hittat ett bra samarbete för sonens bästa. Att anmäla läraren kan du säkert göra med tanke på den integritetskränkning din son utsatts för, men jag tror inte att det är det bästa sättet att lösa situationen, för vad sänder det för signaler? Allt är andras fel, och din sons egna ansvar att ta tag i sina grundproblem hamnar i skymundan. Din son verkar ärligt talat vara rejält strulig, och jag skulle inte tillåta att mina barn umgicks med någon som bär omkring på narkotikaklassade tabletter i skolan, det är väldigt allvarligt. Hoppas att det ordnar sig för honom.

  • Äldre 8 Jan 06:41
    #3

    Ja det tror jag man kan polisanmäla. Läraren får INTE prata om eleverna med andra. Han/hon bryter mot tystnadsplikten. Anmäl ts!!

  • Äldre 8 Jan 07:06
    #4

    Men snälla du han har ju haft narkotiska tabletter på sig. Var det lärarens fel också? Svälj förtreten och få din son att sluta med kriminell verksamhet. Om det faller under tystnadsplikt är svårt att veta eftersom domar är offentliga. 

  • Äldre 8 Jan 21:21
    #5

    Tack för svaren! Är väldigt dåligt insatt, gissar att det kommer behövas föräldrar som kan intyga att läraren berättat detta för dom för att ens ha en chans om det blir tal om förtal?

    Har nämnligen märkt att folk även ser på mig på ett annat sätt efter att detta spridits och är inte helt säker på att folk vill ställa upp på att vittna. Hur går man till väga?

  • Anonym (Karin­a)
    Äldre 8 Jan 21:46
    #6

    Lärare har tystnadsplikt, men frågan är hur du vet att läraren sagt just detta och om du har bevis för det. Du kan alltid prata med läraren/rektorn om din sons situation och att han tycker att andras sätt mot honom har förändrats.

    Det känns som om det du i första hand borde koncentrera dig på just nu är att se till att din son sköter sig bra i skolan och på fritiden. Stötta honom i hans kamratkontakter (hur är ju individuellt, men typ låt bra kompisar komma hem till er, skjutsa/hämta, osv.) Att polisanmäla hans lärare känns inte som något som kommer att förbättra hans situation.

  • Anonym (B)
    Äldre 8 Jan 22:10
    #7

    Visst kan du anmäla, men fundera över vad vill du uppnå med en anmälan. Bestäm sedan till vem du gör anmälan, om du går vidare.

    Förtal eller förolämpning (ärekränkningsbrott) står normalt inte under allmänt åtal (alltså skulle en åklagare inte ta upp målet för en ev dom, utan ni skulle få driva ärendet själva). Även om det finns vissa undantag så är det ganska svårt att komma vidare. Läs mer här:

    www.aklagare.se/Brottstyper/Fortal-och-forolampning

    Kan det tänkas att läraren istället har ofredat din son genom sitt beteende? Det kan möjligen anses som en form av mobbning.

    Tycker absolut att du ska prata med rektorn. Det kan röra sig om någon form av tjänstefel eller åtminstone ett ordentligt övertramp som inte bör accepteras.

    Saken kanske även kan anmälas till Skolinspektionen. Det får nog fart på rektorn om inte annat

    www.skolinspektionen.se/sv/Anmalningar/Att-anmala-till-Skolinspektionen/

Svar på tråden Son utsatt för förtal?