• Anonym (Sunes)

Kliar nattetid - hjälp innan jag blir galen!!

Hej!

Det började för tre nätter sedan att jag hade sån extrem klåda på smalbenen samt fötterna, kunde inte sova på grund av klådan. Detta har nu fortsatt och nu kliar det i princip på hela kroppen men värst på benen (allra mest på anklar, smalben) och armar. Kan inte sova pga detta, bara tänker på hur jäkla mycket det kliar.

Jag ser inget "ovanligt" på huden som tex prickar, utslag eller liknande, dock kliar jag så intensivt att det blöder och jag får blåmärken. Huden blir röd och svullen men detta antar jag är pga kliandet. På dagen syns inget ovanligt och det kliar inte nämnvärt.

Jag tänkte först att det kanske var skabb. Dock har inte sambon några symptom alls och inte heller har jag sett eller märkt något på dottern 4,5 månad som jag samsover med. Saken är den att jag inte rört mig speciellt mycket "ute" sen jag fick barn, förutom gymmet och besök hos föräldrar/svärföräldrar. Hos dem är det heller ingen som har symptom på skabb. Därmed känns det ologiskt att det skulle vara skabb - jag skulle med största sannolikhet isåfall smittats av sambon (som reser en del och bor på hotell i jobbet) men han har som sagt inga symptom alls, inget kliande eller märken. Att man skulle smittas av "korta kontakter" tror jag är ovanligt, två av mina vänner (varav den ena bodde jag tillsammans med) har haft skabb för några år sedan och jag har aldrig blivit smittad trots att vi suttit nära varann i soffor, använt samma filt osv.

Har lyst på väggen efter vägglöss men ser inget, inte heller i sängen och jag har som sagt inga märken på kroppen (bett).

Är 25 år. Har inga allergier. Käkar kosttillskott i form av magnesium och vitamin b12/b6 samt medicinen metoprolol, allt detta pga nervsjukdom som jag lidit av i många år.

Så vad tusan kan detta vara?! Någon som har en aning? Tänker ringa vårdcentralen nu på morgonen men förmodligen får man inget vettigare svar där än vad man kunnat googla sig till.

• Svar på tråden Kliar nattetid - hjälp innan jag blir galen!!
  • Anonym (tips)

Jag läste en artikel igår om en kvinna med liknande problem. Hon hade blivit hjälpt av zonterapi, klådan hade berott på någon obalans i levern. Artikeln fanns i en tidning på ett spa, tror det var någon reklamtidning för Axelssons. Men det kan ju vara en idé att kolla upp levern!

• Anonym (Wildrat)

Klåda kan i allvarliga fall bero på att levern inte funkar som den ska så det är bra att du uppsöker VC.

Annars har du bytt tvättmedel eller sköljmedel nyligen? Jag får klåda av vissa sorter.

• SkogsstjärnN

Inget färgämne i kosttillskotten? Jag reagerade då jag åt b12-tillskott och de var gula, det kliade överallt men framförallt under fötterna. Bytte sort och det gick över, minns inte vilket färgämne det var men det var inte helt ovanligt att reagera på iaf.

• Anonym (Sunes)

Har kollat efter färgämnen i mina kosttillskott men enligt innehållsförteckningen finns inget sådant i dem.

Bytte tvättmedel i fredags och tvättade då mina sängkläder, ett av coops egna som heter "sensitive tvätt". Köper alltid tvättmedel som är milda (sensitive) men brukar variera mellan de olika märken som finns och aldrog märkt något innan. Har bytt sängkläder nu iallafall, tvättade med annat tvättmedel!

Leverpåverkan låter inte bra alltså. Har inga andra symptom vad jag kan komma på, förutom håravfall (som man brukar få 4-5 månader efter förlossning så det är inget jag kopplar till klådan).

Har gått igenom hela kroppen i jakt på utslag/ohyror nu på morgonen, ser inte ett spår förutom där jag kliat sönder mig.

Får se vad vårdcentralen säger i eftermiddag.

Svar på tråden Kliar nattetid - hjälp innan jag blir galen!!