• Stuga

    Koka till karamell???

    Hej! Har sett ett recept jag vill göra där det står att man ska koka vatten och socker "till karamell". Har aldrig hört det innan! Vad innebär det???

  • Svar på tråden Koka till karamell???
  • DickRex

    Utan att veta vad det ska bli för pudding så kan det ju vara så att puddingen ska toppas med karamell. 


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
  • DickRex

    Googla bilder på "creme caramel" så fattar du vad jag menar.


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
  • Stuga

    Det är alltså i själva puddingen det står koka till karamell. Det är karamellpudding. Jag antar att det är ett uttryck för något men förstår det inte riktigt!

  • DickRex

    Jag är ingen guru i köket, så jag kan nog inte hjälpa dig mer. Lägg upp receptet eller en länk till det och be någon förklara vad du inte förstår.


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
  • nozpa

    Alltså, det ska bli ljusbrunt typ. Bränn det inte, då smakar det urk. Tänk smält socker som man kan klistra med. Fast här ska det kokas med vatten. Ska se ut ungefär som sirap i färgen.

    Smält socker helt enkelt.

Svar på tråden Koka till karamell???