• randi

arbeta med sjukersättning

Hej. Jag har stadigvarande sjukersättning och tänkte börja jobba, min fråga är, om jag jobbar på timmar och inte vet omfattningen av hur mycket jag kommer att jobba hur ska jag då fylla i "ansökan omräkning av sjukersättning vid arbete"?

Samt så undrar jag om jag kan skriva 44500 kr som sammanlagd beräknad inkomst och sedan ändra om jag tjänar mer än det? Häls. Randi

• Svar på tråden arbeta med sjukersättning
  • Försäkringskassan

Hej! 

Du ska räkna med alla inkomster som är pensionsgrundande och om det är möjligt försöka uppskatta den sammanlagda inkomsten som du beräknar för kalenderåret. Du kanske arbetar på ungefär samma sätt nu som du gjorde förra året och med ledning av detta försöka beräkna den sammanlagda inkomsten för det här året. Ett sätt kan vara att uppge 44 500 kronor (fribeloppet gäller om du har hel sjukersättning). 

När du har fått ett beslut om preliminär sjukersättning måste du anmäla till Försäkringskassan

om du får högre inkomster än beräknat. Om det behövs beslutar Försäkringskassan

sedan om ytterligare minskning av din preliminära sjukersättning. 

I nedanstående länk hittar du mer information: 

https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/sjuk/anstalld_ny/stadigvarande_30_64/arbeta_studera_sjukersattning 

Här på familjeliv.se kan vi svara på generella frågor som gäller sjukförsäkringen. Har man frågor som gäller ett enskilt ärende är man välkommen att ta kontakt med Kundcenter på telefonnummer 0771-524 524. Vi har öppet måndag-fredag 8-21, lördag 8-15 och söndag 15-21. 

Hälsningar

Dora, handläggare

Svar på tråden arbeta med sjukersättning