9-åring med ITP! Någon mer med erfarenhet?
Hej!
Min 9-åriga dotter upptäckte på julaftons morgon att hon hade små blåmärken spridda över kroppen. På barnakuten konstaterades ITP, hon hade då trombocytvärde 10 men alla andra värden såg OK ut. Jag var livrädd för leukemi och är det ännu då och då men blodvärde och vita fortsätter att se ok ut vid provtagning. Hon låg på 5 i måndags och därför satte man in en intensivbehandling med kortison, 100mg om dagen i fyra dagar. De varnade oss för att hon skulle bli speedad och få svårt att sova men hon har reagerat precis tvärtom och vill helst sova hela tiden... jättetrött...
Idag är hon i skolan för att hon så gärna vill och läkarna tyckte att det var helt ok för henne att vara där. Men gud så orolig man är...att hon ska ramla eller få ett slag eller något :( Hon har ju blodstoppande medicin med sig och alla lärare vet ju vad de ska göra om något händer men ändå...min prinsessa..
Vi har varit inlagda två ggr pga blödningar men nu hoppas jag så att kortisonet ska öka på trombocyterna!! Nästa provtagning är på måndag..
Finns det någon här med liknande erfarenheter? Hon har alltså haft det i två veckor nu och jag hoppas så att det inte ska bli kroniskt..