• jejo91

tips kring valp som kräks

Vår sju månader gamla valp har börjar kräkas allt för ofta nu tycker vi och det sker alltid på natten eller tidig morgon. Vi har testat att ge henne skonkost i form av enbart kokt vitt ris (alltså inte fisk eller kyckling som även det rekommenderas). Det blev bättre bitvis, dock fick vi truga i henne på kvällarna så att hon inte skulle vakna med tom mage.

Vi misstänker att det är huvudproblemet men har också förstått att det är ett rätt vanligt fenomen, att valpar kräks ibland. Men kräket är alltså vitt, ibland transparent, därför misstänker vi att hon är för tom i magen. Matskålarna står inte vid sängen där hon sover, utan ute i köket.

Fodret som hon äter är torrfoder "specifik small breed" som är till för valpar. Vi har även undvikit att ge henne för stora mängder hundgodis så att hon ska äta mer foder.

Är det någon som har tips kring detta? Vad kan hjälpa? Hon är lika sprallig och glad direkt efter hon har kräkts och verkar inte må dåligt av det över lag. Men tycker självklart synd om henne när det händer och som nu, när det sker rätt ofta. 

• Svar på tråden tips kring valp som kräks
  • Anonym (Skruttan)

Det kan bero på att hon är tom i magen, men om du tycker att hon kräks alldeles för ofta bör du ta kontakt med veterinär.

Har ni provat blötfoder? Jag har haft en liten hund som kräktes väldigt mycket, och han åt mycket bättre när han fick blötfoder än torrfoder. Små portioner fördelat över dagen kan vara bättre än två stora mål mat på morgon och kväll också. 

• isabellab
    Anonym (Skruttan) skrev 2015-01-08 15:09:48 följande:

Det kan bero på att hon är tom i magen, men om du tycker att hon kräks alldeles för ofta bör du ta kontakt med veterinär.

Har ni provat blötfoder? Jag har haft en liten hund som kräktes väldigt mycket, och han åt mycket bättre när han fick blötfoder än torrfoder. Små portioner fördelat över dagen kan vara bättre än två stora mål mat på morgon och kväll också. 

Exakt så var det för oss. Bytte till hills z/d burkmat (från samma torrfoder) och 4 mål om dagen och kräkningarna upphörde direkt.
  • Dexter dot com

Tom mage ger ofta kräkningar som kan utvecklas till magkatarr så dela upp måltiderna till 3-4 mindre per dag och det sista så sent som möjligt.
    Äter hon dåligt så kan ju ett foderbyte vara värt att prova eftersom valpar behöver få i sig sin fodergiva. Mina hundar får en bit hårt bröd eller riskaka till natten. Vissa hundar vill ha fri tillgång till maten så dom kan äta när dom blir sugna tex på nätterna. Äter hon för lite så testa att ha en skål med mat även i sovrummet.

Att bara ge ris är inte att rekommendera, varför gav ni det?

• Siv747

OFTAST, i bästa fall är det något som hunden ätit. I värsta fall är det problem med tarmsystemet. Om problemen inte avtar skulle jag åka iväg till närmaste vetrinär.

• jejo91
    Dexter dot com skrev 2015-01-08 18:19:23 följande:

Tom mage ger ofta kräkningar som kan utvecklas till magkatarr så dela upp måltiderna till 3-4 mindre per dag och det sista så sent som möjligt.
    Äter hon dåligt så kan ju ett foderbyte vara värt att prova eftersom valpar behöver få i sig sin fodergiva. Mina hundar får en bit hårt bröd eller riskaka till natten. Vissa hundar vill ha fri tillgång till maten så dom kan äta när dom blir sugna tex på nätterna. Äter hon för lite så testa att ha en skål med mat även i sovrummet.

Att bara ge ris är inte att rekommendera, varför gav ni det?

Hon har alltid haft fri tillgång till matskålen men är mest där och småknaprar lite då och då. Jag brukar sätta mig bredvid henne och då äter hon bättre. Men ska nog testa med foderbyte. 

Vi har blandat ris med maten i hopp om att det skulle finnas mer intressant vilket det oftast gör, hon äter mer och äter oftast upp all mat.

I morse kräktes hon inte och tror det beror på att jag trugade i henne mat sent igår kväll.  Men det är som att hon inte förstår själv att hon måste äta, utan går det för lång tid och hon ligger för länge i sängen på morgonen utan att ha ätit så börjar hon hulka igen.

Tror inte det är något allvarligt, men vi måste se över hennes kost och vilka tider och mängd som hon äter den..
  • Trassel14

Så har mina två gjort när dom var yngre, ofta beror det på att dom är tomma och hungriga. Men kolla upp det med en veterinär också så det inte ligger någon sjukdom bakom. Min JRT är 1,5 år är fortfarande trasslig med maten, men har äntligen hittat ett foder som gör att han äter bättre.

• vikarien

Våran vovve har magkatarr, hon får medicin för det (samma som människor). Sedan dess kräks hon inte och äter bättre.

Men självklart utredd av veterinär och det tycker jag ni också borde fundera på.

• Dexter dot com
    jejo91 skrev 2015-01-09 10:02:10 följande:
    Hon har alltid haft fri tillgång till matskålen men är mest där och småknaprar lite då och då. Jag brukar sätta mig bredvid henne och då äter hon bättre. Men ska nog testa med foderbyte. 

Vi har blandat ris med maten i hopp om att det skulle finnas mer intressant vilket det oftast gör, hon äter mer och äter oftast upp all mat.

I morse kräktes hon inte och tror det beror på att jag trugade i henne mat sent igår kväll.  Men det är som att hon inte förstår själv att hon måste äta, utan går det för lång tid och hon ligger för länge i sängen på morgonen utan att ha ätit så börjar hon hulka igen.

Tror inte det är något allvarligt, men vi måste se över hennes kost och vilka tider och mängd som hon äter den..
    Aha, jag missuppfattade dig och trodde ni bara gett ris.

Det viktigaste är ju att hunden äter oavsett om du handmatar, sitter bredvid, ger maten som belöning vid träning, i en aktivitetsboll osv. Nu är det kanske inte nåt allvarligt men magkatarr och andra magåkommor är inte skoj och kan bli kroniska så det är bra att du tar tag i problemet nu.
    Vad äter hon för foder?
  • jejo91
    Dexter dot com skrev 2015-01-09 11:11:45 följande:
    Aha, jag missuppfattade dig och trodde ni bara gett ris.

Det viktigaste är ju att hunden äter oavsett om du handmatar, sitter bredvid, ger maten som belöning vid träning, i en aktivitetsboll osv. Nu är det kanske inte nåt allvarligt men magkatarr och andra magåkommor är inte skoj och kan bli kroniska så det är bra att du tar tag i problemet nu.
    Vad äter hon för foder?
    Var jag som var otydlig genom att skriva "enbart", så förstår din missuppfattning! Glad Idag äter hon "specifik small breed" avsett för valpar. Jag brukar även blanda fodret med blötmat (på konserv köpt på ica), på kvällarna för att det ska vara mer intressant. Utöver det har vi bara gett henne torrfoder under dagtid.

Det är så himla olika när hon kräks och inte. Ibland äter hon mer och ibland mindre.. På en vecka så kräks hon ungefär 2-3 ggr (en gång per morgon) som absolut mest. Ibland kommer det veckor då hon kräks 1 gång och ibland ingenting alls. Men jag lider med henne, kan inte alls vara kul även om det sker mer sällan ibland och det ska ju heller inte behöva vara så.
Svar på tråden tips kring valp som kräks