• Anonym (Dino)

Hur ofta gör du saker utan din partner?

Som rubriken säger: Ni som är gifta eller sambos, hur ofta gör ni saker på egen hand utan er partner? Det kan vara träning, AW, keramikkurs, krogen med kompisarna o s v. 

Anledningen till att jag frågar är att jag och min partner har ganska olika syn på det här..

• Svar på tråden Hur ofta gör du saker utan din partner?
  • Anonym (Sällan)

Om man fråntar att jag är hemma ensam hela dagarna så är det sällan. Kanske 1 gång i månaden. Allt kräver bil för vi bor på landet och då måste maken komma hem med bilen och jag skjutsa honom på jobbet igen och hämta efter vad jag nu gjort. Kvällstid finns det inget som intresserar mig. han åker på hockey då och då vintertid och nån fotbollsmatch sommartid. Vi trivs nog bäst hemma,men det är för att vi bor så fantastiskt! Glad

• Majsan70

Alltså jag är ju ensam hemma hela dagarna och en bit in på kvällen. Jag är i stallet med dottern varje dag och där är maken med bara på helgen. När jag är ledig brukar jag passa på att träna på dagtid ibland och ibland tränar vi tillsammans på kvällen. 
    Jag känner inget större behov av att vara ifrån honom när vi väl träffas så att säga, men vi sitter inte o håller på varandra utan har man lust att sticka iväg så gör man det.

• Godochglad

Hej!

Jag brukar gå ut och träffa vänner någon kväll i veckan efter jobbet, min sambo också, plus att han tränar en eller ett par kvällar. Eftersom vi har barn går han inte förrän de somnat.
    På helgerna ägnar jag en del tid åt min hobby, så då får jag egentid ett par timmar. Vi brukar också åka bort någon långhelg med kompisar var för sig per år. 
    Det funkar för oss. 

• Mandel

Nu gör jag inte så himla mycket på min fritid, men eftersom jag är gift med en arbetsnarkoman så gör jag det mesta ensam eller ihop med barnen.
    Eftersom han mest jobbar hela tiden så är det jag som fått göra det mesta rörande hem, trädgård osv. så det har inte funnits så mycket tid över för "egentid" för min egen del utan barnen i närheten.

Jag har köpt mig en husvagn så nu i somras åkte jag och barnen på husvagnssemester och upptäckte saker medans han jobbade...
    Och jag har börjat göra saker med vänner istället för med maken så då får han stanna hemma och ta hand om barnen. Eller rättare sagt svärfar tar hand om barnen så maken får jobba.
    Senast vi gjorde något ihop var en 40-års fest i somras och det var nog det enda vi gjorde tillsammans utan barnen förra året.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Sällan)

Man kan ju ha egentid fast båda är hemma också. Vi sitter liksom inte ihopklistrade från det han kommer hem tills vi går och lägger oss. Flört  En kan läsa,en se tv,en sitta vid datorn, en pyssla,en bada o.s.v.

• Anonym (F)

Det är lite olika. Vi är sambos i 25-års åldern. Vi har inga stående träffar med vänner så det varierar månad till månad. Ibland kan vi göra nått på olika håll typ två veckor på varsitt håll. Men vi är inte borta hela veckor, utan sover ihop, hinner ses en stund innan och så. Hindrar aldrig min sambo från att göra saker. Men hade han velat festa med sina kompisar helg efter helg hade jag börjat fråga..

• Anonym (Dino)

Jag vill gärna göra något själv ett par kvällar i veckan. Inte nödvändigtvis helkvällar, men t ex gå till gymmet en eftermiddag och träffa kompisar själv en kväll i veckan. 

• Anonym (heh)

Rätt sällan, kanske 1 gång månad.. vi har ett barn på 1 år.

Men vi sitter inte ihop jämt för det, han jobbar och jag är mammaledig

• mpermper
    Anonym (Dino) skrev 2015-01-09 11:36:08 följande:

Jag vill gärna göra något själv ett par kvällar i veckan. Inte nödvändigtvis helkvällar, men t ex gå till gymmet en eftermiddag och träffa kompisar själv en kväll i veckan. 

Fullt rimligt tycker jag. Den friheten har vi gett varandra även när vi hade småbarn. Idag - när barnen klarar sig själva - så gör vi helt som vi vill. Inga konstigheter. Det kan se olika ut från vecka till vecka, men minst en kväll i veckan hänger jag med kompisar. Tränar gör jag flera ggr/vecka. Mannen drar iväg med hunden och tränar den, går på hockeymatcher och hänger med kompisar han med.

Man behöver göra egna saker tycker jag, Energi och input utifrån samt att det är viktigt att man inte blåser ut varandras livslågor. Varje människa har ansvar för sitt eget liv och behöver sin frihet.
  • sextiotalist

Vi gör nog det mesta på egen hand. Sambon har sitt intresse och jag mitt. Nu är vårt barn nästan myndig, så han klarar sig själv. Men när han var yngre så kollade vi av med varandra så vi fick ihop det

• EnGladPingvin
    Anonym (Dino) skrev 2015-01-09 11:36:08 följande:

Jag hade fått spader om jag inte kunde göra sådant. Bara för att man lever tillsammans sitter man inte ihop. Egentid är otroligt värdefullt och kan faktiskt stärka ett förhållande.

Vi gör ofta saker var för sig. Han spelar golf och har spelkvällar hos kompisar utan mig. Jag springer i skogen själv minst 3 dagar i veckan och går på gymmet. Vi har gemensamma vänner, men även vänner vi umgås med utan varandra. Vi kan t.o.m. åka på semester utan varandra. Han ska t.ex. på golfresa utomlands utan mig i vår. Jag kan åka på weekend med tjejkompisar och funderar på en löparresa nästa år. För oss är det viktigt att kunna göra saker utan varandra, men ser samtidigt till att även göra saker gemensamt. Vi är bästa vänner och umgås jättemycket, men jag hade som sagt fått spader om jag inte fått egentid också och jag hade starkt ogillat om han aldrig hittade på saker utan mig.
  • Aniiee

Bra mycket oftare än vi gör något tillsammans. Säg..... 19/20.

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Zoja

Tränar minst tre gånger i veckan och träffar vänner en-tre gånger i veckan utan sambon. Sen gör vi inte alltid saker tillsammans när vi båda är hemma heller, men det blir många timmar vi gör saker tillsammans ändå.

Svar på tråden Hur ofta gör du saker utan din partner?