• dorbys

Spekulerar på hus, hög energiprestanda samt driftkostnad !

Hej !
    Ska på visning nu i helgen och information om driftkostnaden på huset släpptes idag. 
    Orimligt hög energiprestanda samt el kostnad enligt mig.

Står skrivet såhär :

Driftkostnad

Ca 61 944 kr/år. Se energideklaration för att ta del av tips för att minska energiförbrukningen.

Fördelas enligt följande
    El: 22 443 kr
    Uppvärmning: 30 559 kr
    Vatten och avlopp: 7 088 kr
    Renhållning: 1 854 kr
    Byggnadssätt
    Vatten: Kommunalt vatten
    Avlopp: Kommunalt avlopp
    Uppvärmning: Gaspanna - vattenburet system
    Grund: Källare + krypgrund
    Stomme: Sten
    Bjälklag: Trä
    Fasad: Puts
    Fönster: 3 glas isoler och 2 glas kopplade
    Takbeklädnad: Plåt (Decra)
    Ventilation: Självdrag

länk till energi deklaration : www.svenskfast.se/resurs/dokument/11106/463ajfl1tj3o8ma7/463ajfl1tj3o8ma7.pdf 

Vad anser ni om detta ? 
    Vi är 2 vuxna samt ett barn varannan vecka. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-08 17:59
    Länk till hela annonsen www.svenskfast.se/hus/skane/trelleborg/trelleborg/centralt/sankta-gertruds-vag-20/11106
  • Svar på tråden Spekulerar på hus, hög energiprestanda samt driftkostnad !
  • Filiplopp

Låter mycket. Har ca 23000 i driftkostnad på mitt hus.

• Jag är bara jag

Å,herre jösses så dyrt! Vi lägger ca 24000:- år på värme/el för 250 kvm + 60 kvm till på vintern. Sophämtning,ja vad ligger det på...? Stor delad tunna med grannen,jag betalar ca 236:- varannan månad.

• dorbys
    Jo jag tycker också det. Men har du el inräknat i driftkostnaden där ? För här verkar det vara något skumt på gång. Kan bara inte sätta fingret på vad det är. Står i deklarationen att hushållselen uppgår till 14800 kWh per år, samt uppvärmning naturgas 34800 kWh. Låter dock mycket med 61000 per år i själva driften när andra ligger så sinnes lågt
  • Jag är bara jag

Vi har jordvärme så allt är inbakat i elkostnaden och den är ca 24 per år. Hur stort är huset då? Och är gas så dyrt?!

• dorbys

152 kvadrat enligt ägaren, men på papper 127 samt biarea på ca 35. Jag har ingen aning, inte så insatt i allt detta då det lär bli vårt första hus. 

• netza

Jisses, tycker i allmänhet att 30.000 är på gränsen till dyr driftkostnad för normalstort hus och detta var det dubbla...

"När nuvarade ägare köpte huset 2006 var driftskostnaden ca 36 000 kr/år."

Vad hände sen då som gjorde att den nästan dubblerades?!

Första gången jag hör talas om gas som uppvärmning med. Verkar inte vara alltför billigt enligt driftkostnaderna eller så är de väldigt frusna av sig!

Byt värmesystem om ni köper det där...

• dorbys
    Om det var 36000 när de köpte det så kan de inte räknat med el kostnader. Frågan är om det hjälper att byta värmesystem endast eller om det är dåligt isolerat och sånt :/ Vettefan vad man ska tro om de
  • netza

Elen brukar vara inbakat i driftkostnaden.

Energideklarationen är en bra fingervisning för åtgärder på att få ner förbrukningen och för detta hus ligger just tyngdpunkten på att byta ut uppvärmningen. Huset förbrukar långt mer energi mot vad som är jämförbart mot liknande hus.

Husets driftkostnad från 2006 är mer förväntat. För den nuvarande höga driftkostnaden hade du kunnat värma upp en mindre herrgård, och det är säkert därför huset inte har blivit sålt tidigare.

Svar på tråden Spekulerar på hus, hög energiprestanda samt driftkostnad !