• Anonym (Yngling)

Hur många timmar är egentligen 100%?

Hej!

Jag ska inte jobba än på några år, men jag undrar hur många timmar man jobbar under en dag om man vill jobba 100%?

Jag har förstått så pass att en arbetsvecka (för ett vanligt kontorsjobb) är på 40 timmar, så alltså 8 timmar om dagen. Men jag undrar om det är så att om man börjar exempelvis klockan 08:00 och slutar klockan 16:00, får man då lunch en timma av dessa åtta timmar, eller är det så att man är på jobbet mellan klockan 08:00-17:00 för att kunna ha rätt till en timmas lunch mitt på dagen?

• Svar på tråden Hur många timmar är egentligen 100%?
  • Anonym (vanligt)

Dom jobben jag har haft har jag börjat halv åtta till fyra. (Industri)Så då får man inte betalt för lunchen. Dock där jag jobbar nu.jobbar jag 7-15 med betald lunch för att den tas när tillfälle ges.

• Drottningen70

Man är på jobbet mellan 8-17 dvs 9 timmar. Varav en timme är lunch.

• Anonym (Yngling)

Okej, tack för svar.

Då har jag en till fråga; kan man säga att man vill skippa lunchen och då bara behöva vara på jobbet mellan 08:00-16:00? Eller måste man ha en timmas rast?

• silhuett

På vissa ställen är det en halvtimmes lunch, på andra en timme. Om man kan jobba in lunchen eller ej beror helt på vad för jobb du har och vad arbetsgivaren säger om saken Men det går att göra det på många ställen.

• snusmumriken

Jag har inom industrin jobbat 8 timmar per dag (mao 35h/v), dvs ingen betald rast. Vi hade en avbytare dock som gick runt så vi fick 30 minuter två gånger om dagen, kunde med andra ord få rast lite närsom. Perfekt tycker jag som vill jobba och åka hem, känns kasst att bara sitta bort en timma jag hellre vill ha hemma :)

• SpanskaFlugan

Jag skulle säga att det beror på arbetsgivare. Jag jobbar 100% men på pappret är det bara 35 timmar. Sen beror det på jobbet man har, vissa är ju helt schemalagda och stämplar in och ut, andra är helt flexibla, jobbar var som helst och när som helst och arbetsgivaren bryr sig bara om att jobbet blir gjort.

• Drottningen70
    Anonym (Yngling) skrev 2015-01-08 20:14:24 följande:

Okej, tack för svar.

Då har jag en till fråga; kan man säga att man vill skippa lunchen och då bara behöva vara på jobbet mellan 08:00-16:00? Eller måste man ha en timmas rast?

Man får inte jobba 8-9 timmar utan minst en halvtimmes sammanhängande rast.
  • Anonym (vanligt)
    Anonym (Yngling) skrev 2015-01-08 20:14:24 följande:

Okej, tack för svar.

Beror ju på vad det är för jobb. Kräver dom att du ska finnas på.plats mellan 8-17 exempelvis då med en.lunch inräknad går det ju.inte flexa bort den. Säg att du sitter i en telefon support eller lager arbete där.man är beroende av en kedja att funka kan man nog inte. Beror som sagt på arbetsplatsen och arbetsuppgifterna
Svar på tråden Hur många timmar är egentligen 100%?