Jag kommer kanske att bli hatad för detta men jag tror nog fanken att jag valt mina katter före en partner. I alla fall om jag träffat partnern efter jag skaffat djuren, de är som mina barn. Kommer aldrig att resonera så som att "de är mindre värda. de är ju bara djur". Har man skaffat dem, tar man hand om dem, vare sig det är katter, hundar eller barn. Sen får det klart gå till en viss gräns med, jag hade ju inte helt ignorerat partnern för att vara med katten så att din sambo väljer att sova med hunden tycker jag faktiskt är konstigt. Jag är själv en känslig sovare och vill inte ha ljud som snarkande, tungt andande eller liknande så kan förstå att du sa till sambon. Jag hade nog inte tagit så illa upp av det som han gjort exakt, det enda du ville var att hunden sov på annan plats. Inte att hunden skulle avlivas eller byta familj. Det är ungefär som att du sagt att "jag vill inte att din son sover i samma rum som oss för jag tycker han är gammal nog att sova själv".Inget fel med det. Men som andra sagt, hunden är som ett barn för honom, en familjemedlem så du får nog leva med det. :)