• Hurtbulle

Biverkningar av P-piller, någon som har koll?

Jag ska försöka hålla mig så kort det går i min historia, men om det är någon därute med lite ovanliga (eller inte alls ovanliga), eller kunskaper om, biverkningar av p-piller så vore det guld värt för mig om du fortsatta läsa!

För 2 år sedan fick jag nog av min brutala mensvärk (svimmade, kräktes, låg hemma i sängen minst 2 dagar/mån trots starka receptbelagda smärtstillande), och barnmorskan rekommenderade då p-piller, som jag gärna provade då jag ville testa allt som möjligt gick mot min mensvärk.

Mensvärken är sen dess som bortblåst i jämförelse, och jag kände inga större biverkningar av p-pillrena för förutom något ökad aptit, och minskad sexlust (vilket endast var skönt då jag ändå inte hade någon partner då ;) ). 

Sedan ett tag tillbaka (svårt att datera då det kommit smygande) har jag haft problem "i allmänt" över min hälsa vilket gjort det jobbigt för mig i vardagen. Jag är så gott som alltid trött, jag fryser nästan jämt, jag tappar väldigt mycket hår, har vätskesamlingar i fotleder, allmänt mycket torr hud, ont i leder osv. Detta har jag sökt hjälp för, men nu efter konstaterande både det ena och det andra (glutenallergi och brist på b12, D-vitamin, & järn) och pillerätande hit oh dit utan framgång har det kommit fram till att det inte är några som helst fel på mig, och jag har skyllt detta på stress och press från skolan.

Stress och press från skolan har jag också skyllt mitt dåliga humör på, att en blandning av detta och jag jämt är trött har jag varit anledningen till att jag är allmänt sur och lättirriterad, känner min på gränsen till deprimerad och är väldigt ofta på dåligt humör. 

Nu något proffs eller inte alls proffs men som varit med om liknande själv, vore det värt att prova sluta med p-piller ett tag och se om det hjälper? Jag är väldigt rädd att min mensvärk ska komma tillbaka, så jag vill därför inte testa att sluta om det är obefogat, skulle det dock visa sig att det blir bättre utan kanske alternativet blir att byta p-piller?

Om det är av intresse är jag idag 18 år och de piller jag tagitär Ablonelle 28.

Alla tankar kring biverkningar av p-piller är mycket intressanta!

• Svar på tråden Biverkningar av P-piller, någon som har koll?
  • Anonym (anne)

Jag började med p-piller när jag var 15 år (neovletta) och var skitnöjd med dom eftersom dom tog bort min hemska mensvärk och minskade även mängden/längden på mensen.

Jag käkade dom p-pillren i 10 år just för att jag var rädd för hur jag skulle må om jag slutade. Men till slut slutade jag iaf eftersom vi ville ha barn och jag kan säga att jag ALDRIG tagit ett bättre beslut.. Här hade jag gått i 10 år och trott att p-pillren var jättebra för mig (troligen för att, precis som du säger, biverkningarna kommer smygandes).

När jag slutade med pillren så var det som att kliva ut ur en bubbla. Från att ha fått regelbundna ilskeutbrott (kunde slåss och kasta grejer som ett barn) till att vara lugn som en filbunke och faktiskt riktigt glad/lycklig. Från att ha varit som i en bubbla var allmänt avtrubbad, uppmärksammade inte saker runt omkring mig alls), till att få typ helt nya glasögon på livet: Jag kunde känna lyckorus igen (vilket jag inte hade gjort på många år, men jag trodde att det var en del av att bli vuxen), såg plötsligt små saker som jag aldrig sett innan (gick typ runt som en zombie innan).. Och sexlusten... Den gick från 0 till 100, det var som att en helt ny värld öppnades.. Jag hade varit ganska ointresserad av sex i ett antal år, men trodde, återigen, att det var en del av att bli vuxen (att jag helt enkelt inte var en sexuell person). När jag slutade med p-piller fick jag typ ett helt nytt liv. Jag tänkte bara: Har jag gått miste om det här i 10 år...???

Och varken mensvärken eller den 7 dagar långa mensen kom tillbaka heller. Visst ökade mängden men inte särskilt mycket. Och mensvärken förblev ungefär som när jag åt p-piller!

Efter att ha varit en total förespråkare för p-piller i 10 år så kan jag nu säga att jag ALDRIG kommer börja med det igen. ALDRIG!

Jag har alltså inte upplevt samma biverkningar som du, men jag kan iaf säga att det är värt att ta en paus och prova i alla fall.

Flummig och lång text, sorry! :/

Svar på tråden Biverkningar av P-piller, någon som har koll?