• PatriciaSkevhage

    Iller, är det bara jag?

    Hej Familjeliv ;)

    Jag är en välfungerande mamma med bra familj och bra jobb, men har köpt en iller.
    Vad tycker ni om det djuret? Min son Amadeus var väldigt på att köpa en, så så blev det. ;)


    Kan lägga  upp en bild på den lilla söta imorgon om ni vill :)


    Är det någon annan som äger en iller?


     


    /Patricia ;)

  • Svar på tråden Iller, är det bara jag?
  • sunbeam80
    PatriciaSkevhage skrev 2015-01-09 03:26:51 följande:

    Hej Familjeliv ;)

    Jag är en välfungerande mamma med bra familj och bra jobb, men har köpt en iller.
    Vad tycker ni om det djuret? Min son Amadeus var väldigt på att köpa en, så så blev det. ;)


    Kan lägga  upp en bild på den lilla söta imorgon om ni vill :)


    Är det någon annan som äger en iller?


     


    /Patricia ;)


    Iller hade vi i min barndom! Vad är det för ras ni har skaffat?
  • EsmeraldaSöderström

    nä usch illrar är riktigt obehagliga! råkade ut för en hemsk grej när jag gick i skogen när min lille son bara var 4 år då kom en stor monsteriller och bet honom i snoppen (han gick naken för vi skulle bada i sjön)! läkarna sa att det inte skulle påverka honom men han är allt lite tystlåten nu när jag tänker efter om man jämför med hur han var innan

  • PatriciaSkevhage
    sunbeam80 skrev 2015-01-09 03:27:45 följande:
    Iller hade vi i min barndom! Vad är det för ras ni har skaffat?

    Hej Sunbeam!


    Den jag har köpt är av rasen Mustela putorius mosquensis, vilket är en rysk iller :) Han i affären sa att den var två år gammal och av han-kön, och att den skulle vara väldigt lugn :) Hittills har vi inte vågat släppa ut den ur kattburen än, för det försöker gnaga sönder stängslet, men handlaren sa att den skulle bli lugnare av maten han skickade med :))


    Amadeus har suttit och tittat på ryss-illern hela dagen nu :)


    /Patricia ;)

  • PatriciaSkevhage
    EsmeraldaSöderström skrev 2015-01-09 03:28:46 följande:

    nä usch illrar är riktigt obehagliga! råkade ut för en hemsk grej när jag gick i skogen när min lille son bara var 4 år då kom en stor monsteriller och bet honom i snoppen (han gick naken för vi skulle bada i sjön)! läkarna sa att det inte skulle påverka honom men han är allt lite tystlåten nu när jag tänker efter om man jämför med hur han var innan


    Oj det låter hemskt! 


    Säkert att det inte var en järv och inte en iller då? :) Järvar är stora och farliga har jag hört :)

    /Patricia ;)

  • EsmeraldaSöderström
    PatriciaSkevhage skrev 2015-01-09 03:35:12 följande:

    Oj det låter hemskt! 


    Säkert att det inte var en järv och inte en iller då? :) Järvar är stora och farliga har jag hört :)

    /Patricia ;)


    jag vet inte riktigt allt gick så fort! och nu är det ju 20 år sedan ;)
  • sunbeam80
    PatriciaSkevhage skrev 2015-01-09 03:34:11 följande:

    Hej Sunbeam!


    Den jag har köpt är av rasen Mustela putorius mosquensis, vilket är en rysk iller :) Han i affären sa att den var två år gammal och av han-kön, och att den skulle vara väldigt lugn :) Hittills har vi inte vågat släppa ut den ur kattburen än, för det försöker gnaga sönder stängslet, men handlaren sa att den skulle bli lugnare av maten han skickade med :))


    Amadeus har suttit och tittat på ryss-illern hela dagen nu :)


    /Patricia ;)


    Det där låter som en vild underart av iller, är du säker på att det är en tamiller?

    Vi hade en grå iller vid namn Totte som min far köpte för att använda under kaninjakten. Ah, vilka minnen!
  • PatriciaSkevhage
    sunbeam80 skrev 2015-01-09 03:38:05 följande:
    Det där låter som en vild underart av iller, är du säker på att det är en tamiller?

    Vi hade en grå iller vid namn Totte som min far köpte för att använda under kaninjakten. Ah, vilka minnen!

    Finns det tamillrar? Han i butiken sa inget om det, och den jag har verkar vara väldigt aggressiv. Har jag blivit luradSkrikandes? fick inget kvitto tror jag.


     


    Har inte hört att de kan användas i jakt! Min man vill börja jaga så kanske kan använda illern där :) 


    Har du några namn förslag på den lilla illern? :)


     


    /Patricia ;)

  • Liaana

    Jag har 2 illrar ^^

    Finns tam och vildillrar, men endast tam man har som husdjur. Väldigt svårt att få de med några procent vildiller i sig att gå att få som husdjur.

    Går även att använda illrar vid jakt. Men tror det är mer vanligt numera att man har de som sällskapsdjur.

    Köpte du den via en djuraffär?

    Vet inte hur gammal din son är, men ha uppsikt till en början om han är liten iom att illar lätt naffsas vid lek och om de blir rädda. Det är något man får vänja de av med, men de blir sällan 100 %bitfria samma som att de sällan blir 100 % på att gå på lådan.

    Så bara för han verkat lite aggressiv behöver han inte vara, de kan trottsa när de byter hem osv.

    Ge honom tid att vänja sig, och låt honom nosa runt lite i hemmet på egenhand och vänja sig :)

Svar på tråden Iller, är det bara jag?