• Kravmärkt

Har någon av er haft en sån här vagel och opererat bort den?

Hej!

Jag har haft en vagel på ögonlocket sen juli -14. Fram till november har den varit problemfri och bara suttit där som en liten knopp. Men sen slutet av november har den varit stor och svullen och ömmat. Har varit hos läkare som sagt att jag ska hålla något varmt mot den (ska tydligen påskynda tömningsprocessen), gnuggat med handduk, baddat med saliv, ja you name it. Inget har gjort den bättre och så här har jag nu sett ut i snart två månader.

Är det någon som haft samma och som opererat bort den?

• Svar på tråden Har någon av er haft en sån här vagel och opererat bort den?
  • beccagranen

Jag hade en vagel i tonåren, men den satt i underlocken. Hade den i drygt ett år, sen opererades den bort. Operationen gick snabbt och smärtfritt, lite obehagligt med instrumentet som dom använde till ögonlocken, tror de vrängde för att göra et snitt på insidan. Hade inga besvär efter, minns att jag och mamma åkte på en heldags shopping efter ingreppet, behövde inte ens någon ögonlapp dyl.

• Kravmärkt
    beccagranen skrev 2015-01-09 08:53:53 följande:

Jag hade en vagel i tonåren, men den satt i underlocken. Hade den i drygt ett år, sen opererades den bort. Operationen gick snabbt och smärtfritt, lite obehagligt med instrumentet som dom använde till ögonlocken, tror de vrängde för att göra et snitt på insidan. Hade inga besvär efter, minns att jag och mamma åkte på en heldags shopping efter ingreppet, behövde inte ens någon ögonlapp dyl.

Tack för svar! Jag hoppas att det blir så för mig, att det går förhållandevis lätt och är smärtfritt. Är bara rädd att placeringen av min vagel kan ställa till det..
  • vivaldi

Jag har haft en sån vagel i tonåren och fick operera bort den. Fick en bedövningsspruta i ögonbrynet tror jag men sen kunde de inte bedöva själva ögonlocket som de vände ut och in med någon form av tång. Sen gjorde de ett litet snitt på insidan och tömde den. Fick gå med ögonlapp i en vecka ungefär och fick dabba ögat med någon vätska för att dra ut det sista. Det gick smidigt men det gjorde hiskeligt ont när de vände på ögonlocket. Det var dock det enda som gjorde ont. Jag tyckte även att det var lite obehagligt med spruta och kniv så nära ögat men jag hade en underbar sjuksköterska som höll mig i handen hela operationen.

• Kravmärkt
    vivaldi skrev 2015-01-10 15:21:43 följande:

Jag har haft en sån vagel i tonåren och fick operera bort den. Fick en bedövningsspruta i ögonbrynet tror jag men sen kunde de inte bedöva själva ögonlocket som de vände ut och in med någon form av tång. Sen gjorde de ett litet snitt på insidan och tömde den. Fick gå med ögonlapp i en vecka ungefär och fick dabba ögat med någon vätska för att dra ut det sista. Det gick smidigt men det gjorde hiskeligt ont när de vände på ögonlocket. Det var dock det enda som gjorde ont. Jag tyckte även att det var lite obehagligt med spruta och kniv så nära ögat men jag hade en underbar sjuksköterska som höll mig i handen hela operationen.

Shit. Tack för ditt svar! Även fast jag blev lite skraj nu..
  • Kravmärkt

Då var vageln borta! Kan ärligt säga att det var det värsta jag varit med om och jag vill aldrig någonsin göra om det. Fy fan. Hoppas det blir bra nu, dr sa att det alltid finns en risk att den kommer tillbaka...

Svar på tråden Har någon av er haft en sån här vagel och opererat bort den?