• nina80

Fördelar med flaskmatning vs amning

Jag tänkte att det är alldeles för många mammor som går och har dåligt samvete för att de av olika anledningar inte kan amma eller inte kan amma fullt ut, så därför tänkte jag att det kanske vore bra med en tråd där man kan försöka samla alla fördelar med flaskmatning. Vi kan väl göra en lista som vi bara kopierar och fyller på med de fördelar vi kan komma på.

Jag hade ingen bra amningsstart och fick komplettera med lite ersättning i början, sen blev det dock mycket bättre efter ett tag, men jag kände mig ganska värdelös den första tiden efter förlossningen.

• Svar på tråden Fördelar med flaskmatning vs amning
  • nina80

En liten början...

- Pappan kan hjälpa till och avlasta
    - Man kan mata i bilen samtidigt som man åker

• Qetesh

Fördel flaska:
    Jag är inte bunden- andra kan ju oxå ge, håller bättre koll på hur mkt de äter, de sover oftast mer (blir mättare).

Fördel amning:
    Det ÄR nyttigare, mysigare och behändigare.

• Qetesh

Skulle det BARA vara det bra med flaska??
    Ts:n sa ju annat...

• nina80

självklart tycker jag amning är bäst, men tycker så synd om alla mammor med dåligt samvete, därför ville jag få ihop en lista på fördelar

• Qetesh

nina:

På BARA flaska alltså... Okej, men glöm mina fördelar med amning då:-9

• MillanB

Jag ammade dom två första månaderna. Men jag orkade inte med det pga olika omständigheter så jah har provat både amma o flaska.

Fördelar Flaska: Barnet blir mätt snabbare, bra både för mamma o barn.
    Barnet behöver inte kämpa för maten. När grabben ammade tog ca 40 min innan han var klar me flaska tar max 10 min.
    Flera kan mata
    Dom kan äta själva när dom blir större
    Du vet exatkt hur mycket barnet ätit, man behöver inte oroas sig över det.
    Man kan äta o dricka vad man vill och när man vill

Enda nackdelen med flaska är väl att det blir ganska dyrt.
    Jag vet oxå hur det är med det dåliga samvetet och att inte kunna/orka amma. DEt tog lång tid innan jag tänkte att det är ok att ge flaska.

• nina80

Uppdaterar lite efter era punkter

- Pappan kan hjälpa till och avlasta
    - Man kan mata i bilen samtidigt som man åker
    - Flera kan mata
    - De sover oftast mer (pga att de lättare blir mätta)
    - Barnet blir mätt snabbare
    - Barnet behöver inte kämpa för maten
    - Dom kan äta själva när dom blir större
    - Du vet exakt hur mycket barnet ätit, man behöver inte oroas sig över det.
    - Man kan äta o dricka vad man vill och när man vill

• peak05

Låter skönt att läsa denna lista. Min lilla tjej är nu 9 veckor och börjar rata mina bröst mer och mer och jag känner mig så värdelös att jag inte trugar på med amningen mer, men hon vill verkligen inte ha mer från brösten efter ett tag, hon blir bara så arg och stretar emot, men blir sedan mätt och belåten med hjälp av ersättning. Försöker pumpa ut lite också och ge henne ammad mjölk, är så rädd att bröstmjölken ska sina...

• Uddabus

nu får jag kanske bannor...

Med första slutade jag amma efter 2 månader och nu med mitt andra ammar jag fortfarande 3,5 månader och ger ersättning vid behov... såsom tillväxtperioder...

Dåligt samvete ska ni absolut inte ha... Men det är så att vara mamma ständigt dåligt samvete för olika saker och att man oroar ihjäl sig över allt...

Svar på tråden Fördelar med flaskmatning vs amning