• lijnah89

    Namngivning

    Vi har en pojk som snart är två månader och jag börjar nu fundera på hur det ska gå till på hans namngivning/namnkalas då han inte ska döpas. 

    Har ni haft namngivning eller kanske varit på någon? Hur gjorde ni? Hade ni någon som sa vad erat barn ska heta eller hade ni bara som en "fest"? Hade ni hyrt något ställe eller kanske hemma i trädgården?
    O hur gamla var era barn? 

    Jag funderar på att ha det till sommaren i någons trädgård om vi ännu inte hunnit skaffa hus då :) 

    Kom gärna med förslag, känner mig lite lost !

  • Svar på tråden Namngivning
  • fannybk

    Vi ska ha namngivning på söndag och vår son är 1,5 år. Tanken var att vi skulle ha det för ett år sedan men vi hittade inget bra ställe att vara på. I somras kunde vi inte för både vi och de som var bjudna var iväg på semester. Nu har vi flyttat till en större lägenhet och kommer ha öppet hus. Vi bjuder på fika och när det är som mest folk kommer vi prata lite om vilka namn sonen har fått och varför. Sen ska vi överlämna varsin tavla till gudföräldrarna där vi har ramat in den första bilden på dem tillsammans med sonen. Som ett litet bevis liksom.

  • N3NN3
    fannybk skrev 2015-01-09 11:59:13 följande:

    Vi ska ha namngivning på söndag och vår son är 1,5 år. Tanken var att vi skulle ha det för ett år sedan men vi hittade inget bra ställe att vara på. I somras kunde vi inte för både vi och de som var bjudna var iväg på semester. Nu har vi flyttat till en större lägenhet och kommer ha öppet hus. Vi bjuder på fika och när det är som mest folk kommer vi prata lite om vilka namn sonen har fått och varför. Sen ska vi överlämna varsin tavla till gudföräldrarna där vi har ramat in den första bilden på dem tillsammans med sonen. Som ett litet bevis liksom.


    Vänta lite . Nu hänger jag inte med dig. Var intresserad av namngivning och gick in här för att läsa då jag ej har nån aning om hur det funkar. Inte för att jag ska namngiva egna barn utan mina döps. Men intressant att veta om andra alternativ.

    Hur kan ni ha GUDföräldrar när ni inte är religösa ? Borde inte det heta nått annat då? Det lät bara så fel i mina öron. Typ namnvittne eller nått annat borde det ju heta kan jag tycka. För er handling har ju inget med kyrkan och Gud att göra väl? Det är ju det ni undviker genom att ha en namngivning? Då är man väl en ateist eller?

    Vill inte verka dömande utan bara frågar nu.

    Tacksam för svar.
  • Madmoiselle
    N3NN3 skrev 2015-01-09 12:39:22 följande:

    Vänta lite . Nu hänger jag inte med dig. Var intresserad av namngivning och gick in här för att läsa då jag ej har nån aning om hur det funkar. Inte för att jag ska namngiva egna barn utan mina döps. Men intressant att veta om andra alternativ.

    Hur kan ni ha GUDföräldrar när ni inte är religösa ? Borde inte det heta nått annat då? Det lät bara så fel i mina öron. Typ namnvittne eller nått annat borde det ju heta kan jag tycka. För er handling har ju inget med kyrkan och Gud att göra väl? Det är ju det ni undviker genom att ha en namngivning? Då är man väl en ateist eller?

    Vill inte verka dömande utan bara frågar nu.

    Tacksam för svar.


    Det heter egentligen faddrar om barnet har en icke religös namngivning.
  • fannybk

    Det heter faddrar när det är religöst också. Jag är själv fadder genom dop i kyrkan. Som fadder ska man bla leda barnet in i den kristna tron (står det i mitt bevis iaf) vilket jag inte kan säga att jag gör direkt och misstänker att många andra faddrar/gudföräldrar inte heller gör.

    Hur som helst kallar vi dem både faddrar och gudföräldrar, det är lite olika. Anledningen till att vi ibland säger gudföräldrar är att jag själv har en gudmor (jag är döpt) och då har det liksom bara blivit så. Jag kallar mig varken ateist eller troende men oavsett vad jag själv ser mig som (eller sonens pappa) vill vi att han själv får bestämma om han vill tillhöra svenska kyrkan eller inte. Vi lägger helt enkelt inte så stor vikt vid vad vi kallar faddrarna/gudföräldrarna utan ser dem som ett extra par vuxna som finns där för vår son och är goda förebilder.


    N3NN3 skrev 2015-01-09 12:39:22 följande:

    Vänta lite . Nu hänger jag inte med dig. Var intresserad av namngivning och gick in här för att läsa då jag ej har nån aning om hur det funkar. Inte för att jag ska namngiva egna barn utan mina döps. Men intressant att veta om andra alternativ.

    Hur kan ni ha GUDföräldrar när ni inte är religösa ? Borde inte det heta nått annat då? Det lät bara så fel i mina öron. Typ namnvittne eller nått annat borde det ju heta kan jag tycka. För er handling har ju inget med kyrkan och Gud att göra väl? Det är ju det ni undviker genom att ha en namngivning? Då är man väl en ateist eller?

    Vill inte verka dömande utan bara frågar nu.

    Tacksam för svar.


  • fannybk

    Alltså, min gudmor är inte troende och har inte lett mig in i den kristna tron så därför har ordet gudföräldrar aldrig haft en religös koppling för mig, trots att det innehåller ordet "gud". På samma sätt som jag kan säga "herre gud" åt nåt utan att det har någon religös koppling. Det kanske var en bättre förklaring.

  • Natishas

    Jag är döpt och har gudföreldrar.. Jag är inte religös eller nån i min familj är det vi är atister(stavning) och jag väntar barn och jag kommer döpa mitt barn oxå fastän jag inte är religös. Nu förtiden har inte det samma betydelse som det va förut att vara fadder och gudföreldrar. Fadder/gudföreldern till mitt blivande barn är konverterad muslim döpt i svenska kyrkan... Ser inte det som fel..

Svar på tråden Namngivning