• Norskskogkatt

vanlig soffa i uterum?

Hejsan.

Behöver lite tips o råd av er erfarna.

Flyttade i höstas till ett hus.

Har ett uterum som vi inte inrett än då vi ville vänta tills efter jul.

Nu sitter jag och kikar på lite insperation på inredning.

I dagsläget finns bara ett utemöblemang i inte så fint skick. Skulle hellre vilja ha en soffa (men ej en sådan i rotting).

Uterummet är ca 24 kvm med husväggen på en kort och en långsida och skjutdörraskjutdörrarr i glas på en kort och en långsida. Uterummet är inte Vinter isolerat.

Solen ligger på där mestadels hela dagen.

Min tanke är att ha en soffa och två fotöljer istället för utegruppen som är där nu. Samt att inreda med mattor och tyger för att skapa en mer avkopplande känsla men ändå så att man kan fika och äta där ute.

Vad tror ni om att sätta ut en vanlig soffa där man tar in dynorna under vinterhalvårett? Elller finns det risk för att det sätter sig fukt i soffstommen och mattorna?

• Svar på tråden vanlig soffa i uterum?
  • Harmagedon

Det finns en hel del utemöbler som ser ut som inomhusmöbler. Det kanske är det säkraste kortet. Men de är ofta dyra så man hinner nog avverka rätt många billiga Ikea fåtöljer innan det betalat sig.

• Harmagedon

Så jag säger: testa!!

Den rådande trenden med svarta konstrottinggrupper är så infernaliskt ful och tråkig. Jag skulle försöka mig på en ombonad marockansk stil om jag hade ett uterum. Hellre lägga pengar på att försöka installera en vedeldad kamin för vintermys än dyra möbler.

• Haskel

I och med att det ofta är luftigt i ett uterum så torkar eventuell fukt snabbt ur. Särskilt om du tar in dynorna. Dock skulle jag inte rekommendera en ny soffa. Köp en begagnad för några hundralappar. Så är det inte hela välden om den måste bytas ut efter några år.

Olika stoppningar och klädsel klarar fukt olika bra.

• Ann Nelly
    Haskel skrev 2015-01-09 14:17:55 följande:

I och med att det ofta är luftigt i ett uterum så torkar eventuell fukt snabbt ur. Särskilt om du tar in dynorna. Dock skulle jag inte rekommendera en ny soffa. Köp en begagnad för några hundralappar. Så är det inte hela välden om den måste bytas ut efter några år.

Olika stoppningar och klädsel klarar fukt olika bra.

Håller med ovan.
    Jag har ett stooort uterum som är vår/höst-isolerat men ej vintertätt. Det blir väldigt fuktigt därute, på hösten framför allt. Men jag har gardiner och duk, även några "vanliga" möbler. Textilierna blir fuktiga men de torkar ju lätt så det har aldrig blivit mögel eller något sånt.
    Vi har några korgmöbler och några "vanliga" möbler, exempelvis så har vi två fåtöljer med trästommar men vanliga stoppade dynor i (innemöbler alltså).
    De är köpta på loppis så vi tyckte vi kunde chansa.
    Dynorna har klarat sig bra (står därute året om) men tror vi får byta dem om ett par år trots allt eftersom det har varit ett par milda vintrar nu och då blir det fuktigare.
    Alla möbler har klarat klimatet därute förutom ett gammalt litet pelarbord där limmet släppte i foten men det är jättegammalt så det var inte konstigt att det gamla limmet luckrades upp av fukten. Det har vi limmat om så nu står det ett tag till.
    Men jag skulle nog inte chansa på att köpa nya klädda möbler och ställa ut.
Svar på tråden vanlig soffa i uterum?