• Anonym (orolig)

Får man ta studenten med F i matte a?

Har alltid varit en sån person som haft problem med matte. Har dessutom uselt sifferminne. Säger någon 4 siffror till mig så har jag blandat ihop dem 5 sekunder senare liksom. Gick på såna där mattelektioner för såna som var dåliga på det redan i mellanstadiet, så kan tyvärr inte skylla på tonårslathet. I högstadiet så låg jag alltid bara något poäng från att bli underkänd (blev ofta underkänd också) på prov. Blev underkänd på nationella provet i 9an och fick göra ett extra prov och blev på något mirakulöst sätt godkänd (om det inte bara var läraren som tyckte synd om mig vilket är troligare).
    Efter det så hade jag inte matte förrän 2an på gymnasiet och hade självklart glömt bort typ allt. Försökte verkligen lära mig och tyckte att jag lärde mig. På proven visade det sig att jag var på gränsen som vanligt. Missade några prov och blev underkänd i ämnet. Nu går jag i 3an och ska göra nationella till våren för att bli godkänd. Har inte varit nära en mattebok på ett år och har glömt allt. Kommer självklart inte bli godkänd och är orolig hur det kommer bli. Har hört att man inte får ta studenten om man inte är godkänd i det, kan det verkligen stämma?? Har även 1 eller 2 streck i ämnen (ej eng eller sve, de har jag bra betyg i) så vet inte riktigt hur det ligger till med det heller. Skulle inte vara kul om det visar sig att man får gå om ett år eller nåt. Rynkar på näsan

• Svar på tråden Får man ta studenten med F i matte a?
  • Anonym (orolig)
    Tines skrev 2015-01-09 14:55:36 följande:
    Ingen aning, men det borde din lärare kunna svara på.
    Min lärare verkar bombsäker att jag kommer klara det så.. dessutom är min lärare otroligt dålig med information och vet aldrig någonting ändå (överdriver tyvärr inte) så jag tänkte att jag kunde fråga här först.
  • Långbenopluto

Men du måste ju ha en studievägledare på din skola som kan allt sånt här.

Vad jag TROR så får man gå ut med sina kompisar vid studentfirandet MEN man får inget slutbetyg om man har F i nåt ämne.

• Anonym (anna)

Du kommer inte behöva gå om, du har ju dina betyg i ämnena du klarat så de behöver du inte läsa igen. Sen är det så att för att få ett slutbetyg så måste du ha 90% eller mer godkänt, alltså du får vara underkänd i 10% och ändå få ditt slutbetyg. Vet dock ej om det är så att just matte måste man vara godkänd i (eftersom det är ett kärnämne)? Fråga studievägledare om det.

På gymnasiet läser man 2500 poäng vanligtvis, vilket betyder att du kan vara underkänd i 250 poäng. Är du underkänd i mer får du ett samlat betygsdokument (du behöver alltså fortfarande ej läsa om de kurser du är godkänd i). För att kunna söka till högskolan måste 90% vara godkänt, plus typ matte, svenska, engelska. Kan vara fler beroende på vad du vill läsa.

Vissa anser att man inte ska springa ut med sin klass om man har ett samlat betygsdokument i stället för slutbetyg, men det finns inga regler mot det. Vi hade flera i klassen som var underkända i många ämnen men som ändå sprang ut med oss. Vissa läste sedan om kurserna på komvux. 

• Anonym (orolig)
    Anonym (anna) skrev 2015-01-09 15:25:23 följande:
    Du kommer inte behöva gå om, du har ju dina betyg i ämnena du klarat så de behöver du inte läsa igen. Sen är det så att för att få ett slutbetyg så måste du ha 90% eller mer godkänt, alltså du får vara underkänd i 10% och ändå få ditt slutbetyg. Vet dock ej om det är så att just matte måste man vara godkänd i (eftersom det är ett kärnämne)? Fråga studievägledare om det.

På gymnasiet läser man 2500 poäng vanligtvis, vilket betyder att du kan vara underkänd i 250 poäng. Är du underkänd i mer får du ett samlat betygsdokument (du behöver alltså fortfarande ej läsa om de kurser du är godkänd i). För att kunna söka till högskolan måste 90% vara godkänt, plus typ matte, svenska, engelska. Kan vara fler beroende på vad du vill läsa.

Vissa anser att man inte ska springa ut med sin klass om man har ett samlat betygsdokument i stället för slutbetyg, men det finns inga regler mot det. Vi hade flera i klassen som var underkända i många ämnen men som ändå sprang ut med oss. Vissa läste sedan om kurserna på komvux. 
    Jag har streck i 2 stycken 100 poäng ämnen (kommer kanske få F i det ena eller båda dock) och så matte sen då, så sammanlagt 300 poäng tyvärr. Har ett ämne kvar att läsa också så vet inte hur det kommer gå med det än. Högskola har jag inga planer att gå så et är jag inte så orolig för. 

Vad anser arbeten om att man har betygsdokument istället för slutbetyg? Är det mycket negativt? Jag har bra betyg i ämnet som är viktigast inom det yrket jag funderar på, men jag vet inte hur chefer resonerar.

Jag har inga vänner i klassen som får reda på mina betyg ändå och mössan är köpt så jag tänker definitivt inte missa studenten Tungan ute
  • Anonym (mamma)

Mitt ena barn fick ta studenten trots att han hade underkänt i två ämnen (varav ett var matte), så du får nog ta studenten.

• Anonym (anna)
    Anonym (orolig) skrev 2015-01-09 15:49:48 följande:
    Jag har streck i 2 stycken 100 poäng ämnen (kommer kanske få F i det ena eller båda dock) och så matte sen då, så sammanlagt 300 poäng tyvärr. Har ett ämne kvar att läsa också så vet inte hur det kommer gå med det än. Högskola har jag inga planer att gå så et är jag inte så orolig för. 

Vad anser arbeten om att man har betygsdokument istället för slutbetyg? Är det mycket negativt? Jag har bra betyg i ämnet som är viktigast inom det yrket jag funderar på, men jag vet inte hur chefer resonerar.

Jag har inga vänner i klassen som får reda på mina betyg ändå och mössan är köpt så jag tänker definitivt inte missa studenten Tungan ute
    Ska jag vara ärlig så har mina arbetsgivare aldrig kollat på mina betyg. Det finns inget som kan hindra dig från att springa ut och fira med dina kompisar :)
  • Anonym (E)
    Anonym (orolig) skrev 2015-01-09 14:14:47 följande:

Har alltid varit en sån person som haft problem med matte. Har dessutom uselt sifferminne. Säger någon 4 siffror till mig så har jag blandat ihop dem 5 sekunder senare liksom. Gick på såna där mattelektioner för såna som var dåliga på det redan i mellanstadiet, så kan tyvärr inte skylla på tonårslathet. I högstadiet så låg jag alltid bara något poäng från att bli underkänd (blev ofta underkänd också) på prov. Blev underkänd på nationella provet i 9an och fick göra ett extra prov och blev på något mirakulöst sätt godkänd (om det inte bara var läraren som tyckte synd om mig vilket är troligare).
    Efter det så hade jag inte matte förrän 2an på gymnasiet och hade självklart glömt bort typ allt. Försökte verkligen lära mig och tyckte att jag lärde mig. På proven visade det sig att jag var på gränsen som vanligt. Missade några prov och blev underkänd i ämnet. Nu går jag i 3an och ska göra nationella till våren för att bli godkänd. Har inte varit nära en mattebok på ett år och har glömt allt. Kommer självklart inte bli godkänd och är orolig hur det kommer bli. Har hört att man inte får ta studenten om man inte är godkänd i det, kan det verkligen stämma?? Har även 1 eller 2 streck i ämnen (ej eng eller sve, de har jag bra betyg i) så vet inte riktigt hur det ligger till med det heller. Skulle inte vara kul om det visar sig att man får gå om ett år eller nåt. Rynkar på näsan

Studenten får man alltid ta oavsett om man går ut med samlat betygsdokument eller fullständigt betyg, men arbetsgivare som ser att du inte har fullständigt betyg kommer troligtvis välja den som har det framför dig - om dem enbart går på betyg.

Jag hade sett ett fullständigt betyg som en fullgod och avslutad gymnasieutbildning, medans jag troligtvis hade sett ett samlat betygsdokument som hälften så bra. Tråkigt, men sant. Dock behöver ju inte alla som anställer tänka så!
  • elouiizen

jag gick ut med ig, som de hette då och jag fick ta studenten. hade ig i både naturkunskap a och matte a. så tror nog de går alldeles utmärkt, läste dock uppp dom på komvux senare. men ja lycka till! :)

• elouiizen

jag gick ut med ig, som de hette då och jag fick ta studenten. hade ig i både naturkunskap a och matte a. så tror nog de går alldeles utmärkt, läste dock uppp dom på komvux senare. men ja lycka till! :)

• Thotis90

Du får ta studenten om du har F i varenda ämne! Studenten och slutbetyg är två skilda saker och hänger inte ihop. När jag gick i skolan var man tvungen att ha godkänt i 2250/2500 poäng för att få ett slutbetyg. Hade man inte 2250 poäng godkänt fick man ändå ta studenten, för studenten är ju en symbol för att gymnasiet är slut. Behöver man sen läsa upp ämnen gör man det på vuxenutbildningen.

Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Anonym (orolig)

Finns det möjlighet att gå ett extra år på gymnasiet och BARA ha ett ämne som man inte lyckades med? I detta fallet matte alltså. Har hört talas om folk som tänkt göra det men jag vet inte hur reglerna är och om det ens blev av. Det känns som det skulle bli jätteknepigt med studiebidrag och sånt, men jag vet som sagt inte reglerna. Ärligt talat känns det lockande att få stanna i skolan 1 år till haha. Har dessutom vänner i en klass som jag gissar att jag i så fall hamnat i så det hade varit kul. Nån som vet?

• Anonym (gy-lärare)

att "ta studenten" nuförtiden betyder inte så som det gjorde förr. Du kommer få ha student ihop med dina klasskompisar. Sen vad som står i ditt betyg spelar ingen roll för just den sakens skull. 

Du ska kontakta skolans SYVare och ev rektorn. Eller du tar SYV först så får den plocka in rektorn i processen. Där jag arbetar har vi alltid några elever som kommer tillbaka hösten efter studenten och läser klart (ofta är det just matten som spökar). Dock kostar detta pengar för kommunen så det är utbildningsnämnden som bestämmer om skolan får erbjuda detta. Din rektor måste då ta ärendet till sina chefer och få ett beslut på det. Men det här är säkert olika i olika kommuner så börja med att fråga SYVaren 

• Rani

Spännandr att folk hittar på egna svar i tråden.

För att få ett slutbetyg måste du:

Ha betyg (A-F) i 2500 p. Du kan alltså inte ha streck i en kurs om den behövs för att få ihop 2500 p. Ibland har man mer poäng och då kan det funka ändå. Be din mentor/studievägledare att visa dig din individuella studieplan så ser du hur många poäng du läser.

Ha godkänt betyg (minst E) i 2250 p. Du måste ha godkänt i svenska 1-3, engelska 5 och 6 samt matte1b eller 1c om du går studieförberedande program. Går du yrkesprogram måste du ha godkänt betyg i 100 p var av matte, svenska och engelska. Du måste också ha E i gymnasiearbete oavsett program.

De regler som gäller för dig började gälla 2011 så dy ska inte jämföra med någon som är äldre och hur det var för dem.

Du måste alltså få minst E i matte för att få slutbetyg. Annars får du ett betygsdokument och är inte behörig till universitet/högskola.

MEN jag har aldrig visat mina gymnasiebetyg för någon arbetsgivare vad jag vet. Så ett F i matte behöver ju inte vara hela världen. Men vill du läsa vidare blir det problem.

Man kan få s k förlängd studiegång (alltså gå fjärde året) om det finns särskilda skäl. Skolan ansöker dåom det på kommunen för varje elev. Prata med din studievägledare.

Svar på tråden Får man ta studenten med F i matte a?