Handläggare ger fel information?
Hej!
Jag har en fråga vad som kan tänkas gälla en närstående. Läget är så här:
Varit sjukskriven sedan februari 2012 efter en skada orsakad av arbete.
Blir beviljad livränta för arbetsskada för hela år 2014.
I väntan på beslut om livränta har sjukpenning betalas ut i ca 4 månader under 2014. Då livränta betalas ut retroaktivt betalas sjukpenning tillbaka för 2014 eftersom livränta var beviljad med 100 %.
Fråga Nr.1:
* De dagar med sjukpenning under 2014 ska väl avräknas/dras tillbaka eftersom sjukpenningen betaldes tillbaka?
Fråga Nr.2:
* Räknas året med livränta som ett uppehåll från sjukpenning och därmed berättigar till en ny sjukpenningperiod?
Jag har varit i kontakt med kundtjänst hos Försäkringskassan tre gånger och alla har de bekräftat ovanstående frågor, alltså svarat "ja".
Då till det märkliga.
Min närstående drabbas av ny skada/sjukdom (operation båda knä) just då livräntan tar slut. Skickar in läkarintyg.
Får följande svar från handläggare:
Du ska anmäla dig hos arbetsförmedlingen (min närstående har en fast anställning)
Du ska direkt prövas på hela arbetsmarknaden eftersom dag 180 passerat i sjukpenningperioden.
Du ska skicka in en ansökan om "sjukpenning på fortsättningsnivå".
Som sagt, då är det ändå så att ny skada skett och min närstående dessutom ska genomgå en första operation inom 3 veckor.
Påpekar för handläggaren varför inte närstående fått information om att han kan få en ny sjukpenningperiod och får till svar att denna faktiskt haft det i "åtanke".
Låter inte detta lite märkligt?