• Jederid

Handläggare ger fel information?

Hej!

Jag har en fråga vad som kan tänkas gälla en närstående. Läget är så här:

Varit sjukskriven sedan februari 2012 efter en skada orsakad av arbete.

Blir beviljad livränta för arbetsskada för hela år 2014.

I väntan på beslut om livränta har sjukpenning betalas ut i ca 4 månader under 2014. Då livränta betalas ut retroaktivt betalas sjukpenning tillbaka för 2014 eftersom livränta var beviljad med 100 %.

Fråga Nr.1:

* De dagar med sjukpenning under 2014 ska väl avräknas/dras tillbaka eftersom sjukpenningen betaldes tillbaka?

Fråga Nr.2:

* Räknas året med livränta som ett uppehåll från sjukpenning och därmed berättigar till en ny sjukpenningperiod?

Jag har varit i kontakt med kundtjänst hos Försäkringskassan tre gånger och alla har de bekräftat ovanstående frågor, alltså svarat "ja".

Då till det märkliga.

Min närstående drabbas av ny skada/sjukdom (operation båda knä) just då livräntan tar slut. Skickar in läkarintyg.

Får följande svar från handläggare:

Du ska anmäla dig hos arbetsförmedlingen (min närstående har en fast anställning)

Du ska direkt prövas på hela arbetsmarknaden eftersom dag 180 passerat i sjukpenningperioden.

Du ska skicka in en ansökan om "sjukpenning på fortsättningsnivå".

Som sagt, då är det ändå så att ny skada skett och min närstående dessutom ska genomgå en första operation inom 3 veckor.

Påpekar för handläggaren varför inte närstående fått information om att han kan få en ny sjukpenningperiod och får till svar att denna faktiskt haft det i "åtanke".

Låter inte detta lite märkligt?

• Svar på tråden Handläggare ger fel information?
  • Försäkringskassan

Hej!

I detta forum kan vi endast svara på generella frågor om sjukförsäkringen.

Din närstående behöver kontakta sin handläggare på nytt för att få en förklaring till vad som gäller i dennes situation. Har din närstående inte direkttelefon till handläggaren kan hen ringa oss på Kundcenter så vidarebefordrar vi frågan och ber att handläggare ringer upp din närstående.
    Vi har öppet på Kundcenter måndag-fredag 08.00-21.00, lördag 08.00-15.00 och söndag 15.00-21.00.

Hälsningar
    Emil, handläggare

Svar på tråden Handläggare ger fel information?