• evy78

Få igång Förlossnings "Dryck"

Hej!
    Jag är gravid i vecka 38 och har fått av min barnmorska ett recept på en dryck som ska sätta igång förlossningen. Detta eftersom vi är ganska nyinflyttade till Stockholm och känner ingen som kan passa våra andra två barn. Vi har en veckas barnvakt som kommer hem till oss från gbg :)

Ialf fick et recept på en dryck som används i Tyskland och som enligt henne faktiskt funkar! Tanken är att jag ska ta den på tis. då ska det komma igång inom några timmar funkar det inte ska man ta den igen efter 6 timmar.

Hon har gett den till 15 kvinnor och den har funkat på 14.

Hon vill inte att jag ske ge ut den så jag kommer inte att skriva hela receptet här men kan säga att den innehåller bland annat...
    ...bubbelvin, en speciell juice ricinolja och lite annat...

Nån som känner igen det? Funkade det för er isåfall?
    Har nämligen googlat på drycken men hittar den inte nånstans...

//Evy

• Svar på tråden Få igång Förlossnings "Dryck"
  • togood

Det verkar mer än skumt! Om man ska sätta igång förlossningen i förtid så ska det väl göras av en anledning och i så fall göra det ju på BB!

• Emmeliina

Var försktig med ricinoljan bara, du kan bli rejält kass i magen av det. För övrigt var jag likadan när jag var gravid, provade också någon häxdryck som inte alls funkade :p när bebisen kommer är något som inte alls går att planera utan den kommer när den kommer, med häxdryck eller ej :p

Kanske bättre att försöka komma på någon annan som kan passa ditt barn vid behov.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det låter ärligt talat farligt nära pseudovetenskap och ett brott mot "vetenskap och beprövad erfarenhet" för en legitimerad barnmorska att rekommendera något sådant.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Emmeliina

Dessutom är det mycket märkligt att barnmorskan ger ett sånt recept till dig. Då man som legitimerad personal endast ska ge vård som är vetenskapligt förankrad, vilket känns väldigt tvivelaktigt med den där drycken :p

• MajaVira

Googla på ricin-olja istället så ser du att detta INTE är någon bra metod.

• evy78

Det är igentligen inga konstiga ingredienser i drycken, så hon tyckte att jag skulle ta den istället för att sättas igång då det kan ta längre tid och detta är då väldigt pålitligt! Ialf ville bara veta om nån vet nåt om det..

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Emmeliina skrev 2015-01-10 19:33:44 följande:

Dessutom är det mycket märkligt att barnmorskan ger ett sånt recept till dig. Då man som legitimerad personal endast ska ge vård som är vetenskapligt förankrad, vilket känns väldigt tvivelaktigt med den där drycken :p

För att inte tala om att "har ingen barnpassning" knappast är en medicinsk indikation på igångsättning hos barn/mamma som i övrigt mår bra.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • togood
    evy78 skrev 2015-01-10 19:34:39 följande:

Det är igentligen inga konstiga ingredienser i drycken, så hon tyckte att jag skulle ta den istället för att sättas igång då det kan ta längre tid och detta är då väldigt pålitligt! Ialf ville bara veta om nån vet nåt om det..

Fast om hon, som barnmorska, säger att du inte får avslöja receptet så måste väl ändå dina varningsklockor ringa?
  • evy78

Jag har två barn sen innan så att jag vet att barnet kommer när den kommer så även om jag lägntar så vill jag inte testa detta för att jag är desperat och vill få ut bebisen utan det är mer att jag inte vill vara ensam på förlossningen och vi har endast barnvakt under en veckas tid! Tyvärr..

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    evy78 skrev 2015-01-10 19:37:30 följande:

Jag har två barn sen innan så att jag vet att barnet kommer när den kommer så även om jag lägntar så vill jag inte testa detta för att jag är desperat och vill få ut bebisen utan det är mer att jag inte vill vara ensam på förlossningen och vi har endast barnvakt under en veckas tid! Tyvärr..

Men tycker du verkligen att det låter som en bra idé som är grundad i vetenskap och god medicinsk sed?
  • evy78
    evy78 skrev 2015-01-10 19:37:30 följande:

Drycken är väldigt effektivt och delas ut av flera barnmorskor och används i TYskland, Ialf vad hon sa.. Vet int4 hur mycket det stämmer men men..

Ialf anledningen att hon inte vill att jag ska sprida det vidare är för att man ska ju bli undersökt innan man tar den och för att kvinnor kan kanske bli för frestade att testa det för tidigt vilket inte är bra för bebisen, den delen tycke jag var vettig ialf!

Men som sagt jag har ju inte provat än.. När det gäller ricinolja så vet jag biverkningarna men drycker innehåller lite annat än vad jag skrev här bara naturliga råvaror Kah jag säga men det är ialf sånt ska ska gör att det inte går direkt till tarmarna!

• Emmeliina
    evy78 skrev 2015-01-10 19:34:39 följande:

Fast nja pålitligt kan man ju inte säga direkt, bara för att hon säger att det funkat på 14 av 15. Men hon hade ju kunnat säga vilken siffra som helst då ju, när hon ändå tipsar om såna drycker. Knappast generaliserbart...

Jag hade nog inte gjort det utan försökt hitta andra lösningar på problemet. I värsta fall får väl din man vara hemma med barnen.
  • evy78

Hr pratat med bd förlossningen och MVC som sa att jag kunde få igånsättning just av den anledningen! Vill verklgen inte var ensam på förlssningen. Så länge det är efter vecka 38 då vill säga.. Ialf var det dom sa till mig. Jag tar för givet/hoppas att dom inte ljuger för mig!

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    evy78 skrev 2015-01-10 19:48:54 följande:

Hr pratat med bd förlossningen och MVC som sa att jag kunde få igånsättning just av den anledningen! Vill verklgen inte var ensam på förlssningen. Så länge det är efter vecka 38 då vill säga.. Ialf var det dom sa till mig. Jag tar för givet/hoppas att dom inte ljuger för mig!

Jag misstänker dock att de då menade en igångsättning inducerad på förlossningen med både förlossningsläkare, narkosläkare, barnmorskor och andra specialitéer, inte en häxbrygd som inte kan kontrolleras i vare sig verkan, biverkan eller dos.
  • evy78
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-01-10 19:51:20 följande:
    Jag misstänker dock att de då menade en igångsättning inducerad på förlossningen med både förlossningsläkare, narkosläkare, barnmorskor och andra specialitéer, inte en häxbrygd som inte kan kontrolleras i vare sig verkan, biverkan eller dos.
    Självklart! Svarade bara på att jag fick medicinskt förloosning av anledningen brist på barnvakt anledning. BVC sköterskan tyckte mest att jag skulle testa den då det var en naturligare variant.
    Det är därför jag var mest nyfiken om någon hört nåt om det nån gång..
    Drycken alltså!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    evy78 skrev 2015-01-10 20:01:11 följande:
    Självklart! Svarade bara på att jag fick medicinskt förloosning av anledningen brist på barnvakt anledning. BVC sköterskan tyckte mest att jag skulle testa den då det var en naturligare variant.
    Det är därför jag var mest nyfiken om någon hört nåt om det nån gång..
    Drycken alltså!
    BVC-sköterska eller barnmorska?

Men hursomhelst så har denne överstigit sina befogenheter, ett hemkok som det du beskriver saknar vetenskaplig förankring och kan vara direkt livsfarligt. Att en sjuksköterska i tjänst rekommenderar något sådant är olämpligt, om inte skäl för åtgärder.
  • evy78

Ingenting i drycken är livsfarligt :) Varken för sig eller tillsammans..
    Har hur om helst lyckats ta reda på mer om den genom just Tyskland.
    Kom på att jag har en vän som jobbar som sjuksköterska i Tyskland.
    Hon sa att hon vet vad det är jag pratade om och sa att det rekomenderas till kvinnor på sjukhuset som hon jobbar på när dom gått över tiden eller innan ifall det behövs. Inga konstigheter och sa att ungefär samma som min MVC sköterska.
    Jag förstår att man har åsikter om div. förlossningsdrycker och på min första graviditet så provade jag nog dom alla.
    Så det är inte det, det handlar om nu. Jag ville mest bara veta OM nån hade några erfarenheter på just denna och om man kände igen det! Det va allt..
    Så jag kommer inte argumentera vidare om moralen på varken MVC sköterskan eller att försöka få igång förlossningen innan den vill starta sjäv. det finns andra trådar för det!
    Finns det nån som känner igen drycken skriv gärna, vill nån veta om det funkade fråga efter Tis..

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vem är det egentligen som rekommenderat drycken? Nu har du skrivit barnmorska, BVC-sköterska och nu senaste MVC-sköterska.

Och jo, saker kan vara livsfarliga även om det handlar om generellt säkra ingredienser. Detta beroende på diverse förhållanden i kroppen eller för den delen ren otur.

• evy78
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-01-10 22:40:28 följande:

Vem är det egentligen som rekommenderat drycken? Nu har du skrivit barnmorska, BVC-sköterska och nu senaste MVC-sköterska.

Och jo, saker kan vara livsfarliga även om det handlar om generellt säkra ingredienser. Detta beroende på diverse förhållanden i kroppen eller för den delen ren otur.

MVC sköterska är barnmorskan! Skrev fel på BVC för att jag har två barn som jag fortfarande går till BVC på. Så därmed misstaget!  

Resten tar jag och litar på att min vän samt MVC att de inte ljuger och vill mig illa eller att sjukvården i Tyskland inte vill deras patienter illa.

Du kanske har medicinsk kunskap och vet vad du pratar om det vet inte jag men jag litar ialf på vad som sagts till mig! Återigen detta var inte vad jag var ute efter. Är tacksam för dina svar, tankar eller oro eller viljan att bara uttala dig. Vilket som men det var inte vad jag var ute efter så om du inte har nåt svar på vad jag faktiskt frågade så är det färdigt diskuterat!

Tack för mig!

Svar på tråden Få igång Förlossnings "Dryck"