• MoaElis

Ni som haft tandställning, och tagit ur den

Jag ska ta ut min tandställning som jag har haft i drygt 3 år nästa månad, om det inte ändrar sig. Men jag oroar mig lite över det,  både för hur det kommer se ut och för att det kommer göra ont, samt hur det blir efteråt med trådar och någon skena man måste ha i munnen(?!) Det kommer ju verkligen inte kännas värt allt lidande om man inte blir nöjd med resultatet, och jag tycker inte mina tänder ser helt raka ut men det kanske samtidigt inte kan bli bättre...

Med tanke på att det gjorde så oerhört ont när dom tog bort bara ett sånt fäste en gång, så är frågan är hur ont det gör med alla? Jag funderar också på om tänderna kommer se helt förskräckliga ut? Mina tänder är verkligen mycket mer missfärgade än före tandställningen, jag kan ju bara tänka mig hur dom ser ut under tandställningen. Man är ju rädd att dom ska bli som förut igen också, liksom gå tillbaka i det läget? Och hur är det med tråden man får bakom+skenen, är det obehagligt/gör ont att ha på? 

Berätta gärna om du har någon erfarenhet!

• Svar på tråden Ni som haft tandställning, och tagit ur den
  • Elsis

Jag hade tandställning i drygt två år och tog bort den för ungefär tio år sedan" minns inte att det gjorde så ont. Sedan dess har jag en tråd bakom framtänderna, både uppe och nere, men den är jag helt van vid och har inte brytt mig om att ta bort. Jag tycker att tänderna inte flyttat sig så mycket, men det kan nog variera, min syster hade tandställning i tonåren, och hennes har flyttat tillbaka sig en del. Mycket nöjd blev jag i alla all. Är de mycket missfärgad kan man kanske bleka?

• MoaElis
    Elsis skrev 2015-01-10 21:38:16 följande:

Jag hade tandställning i drygt två år och tog bort den för ungefär tio år sedan" minns inte att det gjorde så ont. Sedan dess har jag en tråd bakom framtänderna, både uppe och nere, men den är jag helt van vid och har inte brytt mig om att ta bort. Jag tycker att tänderna inte flyttat sig så mycket, men det kan nog variera, min syster hade tandställning i tonåren, och hennes har flyttat tillbaka sig en del. Mycket nöjd blev jag i alla all. Är de mycket missfärgad kan man kanske bleka?

Ja okej, men det är meningen att man ska ta bort tråden bakom efter en tid eller? Det är inte obehagligt med den i början som med tandställningen? Du hade ingen sån plastskena? (eller vad dom kallar det)

Jo man kan ju alltid bleka men jag har testat det förut, utan att det blivit någon skillnad.
  • Grävling 75

Jag har tagit bort fast tandställning två gånger. Det gör inte särskilt ont, men det känns som att tänderna sitter lite löst precis när de släppt trådarna. Bra att de sätter tråd bakom för det minskar risken att tänderna går tillbaka. Jag hade min tråd i ca 8 år och den störde aldrig mig. Tänderna putsar de av och mina blev lika fina som innan. Oroa dig inte!

• Plainsongs

Hade tandställning i 3 år. Fick en plastskena jag skulle ha på mig alltid bortsett från måltider och borstning, samt en tråd som satt på baksidan av nedre tandrad. Tråden gick av efter en period, och tänderna gick tillbaka en liten del, men jag slutade använda skenan också och såhär 10 år senare har det inte förändrats något mer.

Gjorde inte ont alls att ta ut den, men det tog lång tid och kändes ovant. Kommer gå bra!

• MoaElis
    Plainsongs skrev 2015-01-11 08:21:36 följande:

Hade tandställning i 3 år. Fick en plastskena jag skulle ha på mig alltid bortsett från måltider och borstning, samt en tråd som satt på baksidan av nedre tandrad. Tråden gick av efter en period, och tänderna gick tillbaka en liten del, men jag slutade använda skenan också och såhär 10 år senare har det inte förändrats något mer.

Gjorde inte ont alls att ta ut den, men det tog lång tid och kändes ovant. Kommer gå bra!

Oj det låter oerhört jobbigt att behöva ha den jämt förutom vid måltid, är det så för alla?

tack för svaren!
  • enplattspåjorden

Fick skena bakom tänderna + en gom att ha hela tiden förutom vid måltid, som successivt skulle trappas ner. Skenorna ska vara kvar så länge som möjligt dock minst 2 år. Har haft dom i 7 år nu tror jag, tandläkaren bättrar på limmet ibland, inget jag märker av att ha förutom nör de lossar nån stanns.

Ta bort tandställningar gjorde inte ont alls, så pollerade dom upp tänderna ganska bra.

• citybird

Gjorde ondare att sätta i och spänna den. Vi talar isåfall kortvarig smärta som inte var att lägga på minnet. Obehagligt att slipa bort limrester dock, ursch men jag ogillar att de "vibrerar" i huvudet. 

• Paulina P P
    MoaElis skrev 2015-01-10 21:32:22 följande:

Jag ska ta ut min tandställning som jag har haft i drygt 3 år nästa månad, om det inte ändrar sig. Men jag oroar mig lite över det,  både för hur det kommer se ut och för att det kommer göra ont, samt hur det blir efteråt med trådar och någon skena man måste ha i munnen(?!) Det kommer ju verkligen inte kännas värt allt lidande om man inte blir nöjd med resultatet, och jag tycker inte mina tänder ser helt raka ut men det kanske samtidigt inte kan bli bättre...

Med tanke på att det gjorde så oerhört ont när dom tog bort bara ett sånt fäste en gång, så är frågan är hur ont det gör med alla? Jag funderar också på om tänderna kommer se helt förskräckliga ut? Mina tänder är verkligen mycket mer missfärgade än före tandställningen, jag kan ju bara tänka mig hur dom ser ut under tandställningen. Man är ju rädd att dom ska bli som förut igen också, liksom gå tillbaka i det läget? Och hur är det med tråden man får bakom+skenen, är det obehagligt/gör ont att ha på? 

Berätta gärna om du har någon erfarenhet!

Jag tog bort en tandställning förra året. Jag tyckte inte att det gjorde ont alls. Jag blev nöjd med resultatet. Efteråt limmade de dit en tråd bakom tänderna för att de inte ska bli sneda igen plus att jag har en tandställning på nätterna (en väldigt smidig och lätt sak, känns knappt) för att stabilisera.
  • Anna83b
    MoaElis skrev 2015-01-10 21:32:22 följande:

Om du inte känner dig nöjd med resultatet, ska du inte ta ut den. Jag tog ut den för tidigt och ångrar mig. Du ska ha tänderna hela livet.
Svar på tråden Ni som haft tandställning, och tagit ur den