• Anonym (Förtidspensis som vill jobba)

Är det svårt att få jobb med betalningsanmärkningar?

Hej! Jag har sedan 1998 varit sjukskriven (och de senare åren haft permanent sjukersättning, aka förtidspension) men drivkraften i mig är så stark att jag vill söka mig ut igen. Det kommer bli svårt nog att hitta något för en isolerad varelse som jag och på kuppen har jag precis fått reda på att det är svårt även för de med betalningsanmärkning. Är det så? Jag har nyss gått isär från min sambo och han brydde sig inte om att betala våra gemensamma skulder. Något jag själv inte kunde axla i.o.m min lilla "pension" och de håller just nu på att bli ett 10tal betalningsanmärkningar hos fogden. 

Min tanke var att få timvikariejobb inom äldreomsorgen i Göteborg (har jobbat med det förr och trivs bra med det). Men det kanske är mer eller mindre lönlöst? 

Det känns sjukt att jag eventuellt ska behöva ansöka om skuldsannering INNAN jag kan få ett jobb, än att få chansen till ett mer normalt liv där jag kommer kunna betala in skulderna.

Så? Är det verkligen svårt att få timvikariejobb om man fått betalningsanmärkningar och har oreglerade skulder?  

• Svar på tråden Är det svårt att få jobb med betalningsanmärkningar?
  • Söder73

Nej, de kollar om du är med i brottsregistret. Betalningsanmärkningar kollar de bara om du ska hantera pengar.

• 8barnsmamman

Nej som Timvikare i vården bryr dem sig om du har betalningsanmärkningar så sök du på

• Charlotte N

Som sagt, det kollar de inte. Heja dig som inte sitter hemma och är bitter över exet utan går ut och söker jobb!!!

• Anonym (Förtidspensis som vill jobba)

Då alla visstids/ timjobb idag ser ut att gå via bemanningsservice så känner jag så klart en viss oro. 

Tack för uppmuntringen! :)

• Bobelin

Vissa arbetsgivare kontrollerar även betalningsanmärkningar! Såklart om man ska hantera kontanter eller dyrbara föremål, men även jobb som inte direkt har ansvar för pengar/värdeföremål kan göra det (bussbolaget som min man sökte på gjorde det trots kontantfritt på bussarna). För av nån anledning tror en stor del av befolkningen att man är mindre pålitlig eller kriminell för att man har hamnat i överskuldsättning.

Jag önskar dig lycka till!

• Anonym (-)
    Anonym (Prickfri) skrev 2015-02-05 19:41:55 följande:
    Tips!
    På hemsidan www.prickfri.se kan man få hjälp med att få bort felaktiga och missvisande betalningsanmärkningar.
    Sluta spamma, ska anmäla alla dina inlägg.
  • Anonym (nej)

Hej TS. Jättebra av dig att försöka komma ut i arbetslivet! Kan lugna dig med att vi tar inga kreditupplysningar på anställda inom vården, då hade hälften av de anställda inte haft något jobb. Vi tar eventuellt bara ett utdrag ut brottregistret för att se att du inte är dömd för något grovt eller t.ex bedrägeri.

Har du ett rent brottregister så har du inget att oroa dig för. Jag har då aldrig begärt en kreditupplysning på någon av de anställda på ett enda ställe genom alla år. Vi gör inte det nu heller, utan som sagt det är ur brottregistret om du ska arbeta i någons hem osv. Där syns inga betalningsanmärkningar eller skuldsaldo.

lycka till

• Anonym (TS)

Det är jag som är TS och det gick kanon! Jag började arbeta två dagar efter min intervju! Så i en storstad finns det iaf jobb för den som vill ha jobb. Kanske inte det man vill jobba med och inte heller heltid men jobb finns det även för den som varit borta i 15 år! :D

• Anonym (Nej)

Som fler har sagt så kommer de mest troligt inte kolla.

Härligt med glöden! Kämpa på så löser det sig tillslut. Och skönt å bli av med exet om han betedde sig så!

• Anonym (Nej)
    Anonym (TS) skrev 2015-02-15 16:39:47 följande:

Det är jag som är TS och det gick kanon! Jag började arbeta två dagar efter min intervju! Så i en storstad finns det iaf jobb för den som vill ha jobb. Kanske inte det man vill jobba med och inte heller heltid men jobb finns det även för den som varit borta i 15 år! :D

Läste först efter jag skrivit. Det är ju fantastiskt ju ts. Måste kännas så skönt! Grattis och bra kämpat!
Svar på tråden Är det svårt att få jobb med betalningsanmärkningar?