• Lillians

Sambo gör slut varje gång vi bråkar

Hej! Känner att jag måste få skriva av mig någonstans och höra andras tankar om det här. Jag och min sambo har varit tillsammans i 2 år och är förlovade. Jag är upp över öronen kär och har flyttat för hans skull till hans hemstad som ligger 5 timmar bort från min. Enda sedan vi blev tillsammans har han gjort slut varje gång vi bråkat, första bråket skedde väl efter 3 månader tror jag.

Jag har aldrig varit den personen som springer efter någon som tagit ett sånt val. Men med honom är det jag som får oss att bli sams och tillsammans igen. Nu på senare tid har jag märkt att han behöver ungefär 3 dagar för att lugna ner sig och vi blir tillsammans igen men jag blir så himla ledsen varje gång och kan inte fungera dom 3 dagarna. Jag kan inte förstå hur man kan göra slut plötsligt för ett bråk och hävda att vi inte har det bra och det är för det bästa att göra slut när vi faktiskt har det bra annars och det säger han själv när vi inte bråkar?

Iallafall eftersom att jag flyttat till hans stad så är det väldigt jobbigt att behöva packa alla sina saker för att sen bli tillsammas igen (alltid jag som bara ligger och gråter och får han att tänka på saken) blir också mer eller mindre tvingad att packa. Jag tycker inte det är normalt beteende att göra så när jag dessutom bor i hans lägenhet och han kan kasta ut mig vilket dag som helst och min hemstad är så långt bort.

Har tröttnat på att hålla på så här så jag har flyttat till min hemstad nu och han är inte villig att flytta för min skull. Han har iallafall nu sagt kanske men det känns som det aldrig kommer att ske. Jag vill inte vara i underläge mer och vill bo i min hemstad, undrar om han kommer orka göra slut då när det är han som får göra det jobbiga genom att flytta? Jag hör själv hur det låter men när vi väl har det bra är han hur kärleksfull som helst. Men det här med att göra slut varje gång man bråkar, hur ska jag våga bygga något med honom? 

Någon som varit med om liknande? Jag blir utbränd av det här förhållandet :/ Jag är inte speciellt bra på att hantera breakups och är rädd för att hamna där igen för jag mår så dåligt.

• Svar på tråden Sambo gör slut varje gång vi bråkar
  • The TARDIS

Dumpa. Så skall man inte behöva ha det i ett förhållande. Det är inte sunt nånstans!

• Lillians

Kan man ha riktiga känslor för någon när man gör så där? Eller är man bara sjukt kass på att hantera konflikter? Han har iof sagt att han aldrig nånsin varit jättekär men han är kär. Jo jag förstår att det är det enda rätta för att kunna må bra men det är så himla svårt :/ Jag inte så bra på hantera sorg direkt.

• Anonym (E)

Åh jag har också haft den situationen. I två år så gjorde min sambo slut med mig när vi bråkade. Dock hade han flyttat hem till mig så då var det tal om att han skulle flytta. Hände 3 gånger tror jag. Sista gången så tröttnade jag och sa packa ihop dina saker för du vet vart dörren är. Du får bo någon annanstans. Och visade att nu är det på allvar. Det är några år sen nu och efter den gången har han aldrig gjort om det. Då han förstod att han skulle förlora mig för alltid om han fortsatte.

För hans del så kom det beteendet från att det var så han och hans förra tjej gjorde mot varandra. Bråka göra slut bli ihop och så om igen i flera år.

Hade han inte lagt av med det så hade han varit mitt ex ist för min man.

Om din sambo inte skärper sig och börjar bete sig bättre mot dig så tycker jag att du skall dumpa honom. Det är alldeles för stor stress att ha det så i förhållandet!

• Lillians

Skönt att det löste sig för dig! Du har rätt i det du säger, borde nog pröva samma, bara jag får modet.

Jag har en känsla av att om jag inte hör av mig mer efter att han gjort slut så kommer det nog förbli slut, speciellt när vi bor i olika städer nu. Jag misstänker att han alltid har haft samma beteende eftersom han är över 30 och aldrig haft längre förhållande än några månader och alla sina ex har det tagit slut pga bråk vad jag förstått. Får bara bli modigare och förbereda mig på att det kommer ta slut.

• Anonym (Förr)

Hej TS!

Jag har också levt med en sån man. Till slut ger man upp och känslorna dör.

Jag pratade med mina föräldrar och skaffade ett gäng flyttlådor som jag satte i förrådet. När det kom till nästa bråk och han åter igen sa att det var slut så packade jag mina saker och var ute ur lägenheten på drygt tre timmar. Jag ringde min pappa som kom med bil och släpvagn och så stack jag för gott.

Min sambo blev hysterisk och bönade och bad men jag var benhård. Det var så befriande! Jag bodde hemma hos mina föräldrar ett par månader och idag är jag gift med en riktig man som behandlar vårt förhållande med respekt.

Så lycka till! Gå vidare med ditt liv och bli lycklig!

• Anonym (Gör slut)

Jag och min man har aldrig någonsin yttrat att vi vill göra slut, hur osams vi än varit. När man väl sagt det så går det inte att ta tillbaka. En person som säger att det är slut vid ett gräl kan inte ha starka känslor för sin partner, för varje gång riskerar han ju att det verkligen blir så.

Jag tycker också du ska göra slut. Din kille  är omogen och låter dig driva relationen framåt. Du behöver ha någon som vill vara med dig lika mycket som du vill vara med honom.

• Anonym (Anonym)

Har du pratat med honom om detta? Att det är normalt att bråka och man kan vara jättesura på varandra men då försöker man lösa det och att göra slut ska vara det absolut sista man gör när det inte längre finns något annat att göra? Isåfall, vad svarar han på det?

Jag tycker inte ni bör göra slut. Ni bör försöka ha ett lugnt långt samtal där ni försöker förstå varandra och hoppas på att han får insikt. Det bästa vore kanske att ha samtalet tillsammans med en parterapeut så att hen kan medla och ge din pojkvän verktyg för att hantera impulser bättre.

En bra sak kan vara att skicka din trådstart till honom också. Folk är ofta bättre på att uttrycka sig i skrift när det gäller sånt här. Då kanske han börjar se din sida.

• sextiotalist

Det är en härskarteknik. Exet höll på så, så fort jag sa eller gjorde något som inte passade så hotade han att göra slut eller så surade han i en vecka eller så.

När jag till slut bröt upp, så var det helt annat ljud i källan och gjorde allt för att få mig tillbaka

• Anonym (Lycklig särbo)
    sextiotalist skrev 2015-01-11 07:54:07 följande:
    Det är en härskarteknik. Exet höll på så, så fort jag sa eller gjorde något som inte passade så hotade han att göra slut eller så surade han i en vecka eller så.
    När jag till slut bröt upp, så var det helt annat ljud i källan och gjorde allt för att få mig tillbaka
    Har också haft en kille som gjorde så. Jag stod ut med denna känsliga berg- och dalbana i hela 5 år. Sen tog förhållandet slut på grund av andra orsaker. 

Så för din egen skull ts, gör slut med honom nu, det finns bättre män därute! 
Svar på tråden Sambo gör slut varje gång vi bråkar