Vad menas egentligen med hora/madonna-syndrom?
Vad menas egentligen med ovanstående. Att en kille själv ligger runt men inte gillar tjejer som gör det? Att de kallar tjejer hora?
Vad menas egentligen med ovanstående. Att en kille själv ligger runt men inte gillar tjejer som gör det? Att de kallar tjejer hora?
Det kan betyda lite olika saker, men i princip att killen delar upp tjejer i horor och madonnor. Horor ligger man med, madonnor gifter man sig med. (Något förenklat).
Ytterst handlar det om att de vill både kunna äta kakan och ha den kvar. Det värsta som kan hända dessa män är därför när det varken finns horor eller madonnor, eller när de inte enkelt kan avgöra vem som är vad. De flesta vuxna kvinnor har ju ett sexuellt förflutet. Samtidigt är de flesta kvinnor inte tillgängliga för vem som helst.
Att sällan eller aldrig få sexuella napp, men tillslut hitta en flickvän och senare upptäcka att hon har legat runt en del, är mardrömmen för dessa män.
Nja, jag tokar det mer som att killar gärna ligger med många tjejer men den dagen det är allvar vill han ha en tjej som inte legat runt, utan som han tycker är lite "finare".
Det ger uttryck för ett förenklat sätt att se på kvinnor. Som att det finns "fina" och "fula" kvinnor. De fina är madonnorna, de kvinnor man föreställer sig inte haft många eller någon sexpartner. De fula kvinnorna, det är dem man föreställer sig ha legat runt en del. Och om man som kvinna har det följer som bekant ett stigma på det, man är då en "sämre" kvinna. Det är ett förenklat och fördomsfullt sätt att se på kvinnor, man drar slutsatser om en kvinna utefter om verkar "lättillgänglig" eller inte. När man ser på kvinnor som antingen horor eller madonnor missar man att kvinnor är människor. Och som människor är vi lyckligtvis mer komplexa än "antingen eller". Jag tror att alla människor är både horor och madonnor när de vill.
Nja, jag tokar det mer som att killar gärna ligger med många tjejer men den dagen det är allvar vill han ha en tjej som inte legat runt, utan som han tycker är lite "finare".