• Anonym (PEZ)

Olika syn på inköp nytt eller begagnat.

Jag och min flickvän är väldigt olika som personer inget fel med det, men vi har ofta totalt olika åsikter om det mesta vilket ibland kan vara besvärligt.

Några exempel är tex att köpa billigt eller begagnat.

Jag har alltid varierat mellan nya och begande saker beroende på vad jag ska köpa  och mycket beror nog på att jag är uppväxt med det.
    Som ensambarn fick jag allt själv men ibland varvades det med en begagnad cycel  eller skridskorna byttes in mot ett par andra.
    Bara det var helt rent och funktionellt.

Jag personligen har arbetat med försäljning och vet vad saker kommer ifrån och vad de kostar i inköp däremed också om de håller bättre eller sämre kvalite och en del saker är inte värt att köpa nytt medans det finns annat som inte slits och håller i  evigheter.
    Hon är väldigt för att köpa saker det är inredning m.m. och det är helt ok när det behövs.
    Men vissa saker kan man köpa på tex annons speciellt om den är vanlig, tag en ikeamöbel som ett exempel.
    Det finns mängder med annonser på blocket, oanvända ibland ej ens uppackade pga att folk har köpt fel, det är fel färg, den var för stor, den passade inte eller man kanske inte rikigt behövde eller vile ha den och så säljs den för halva priset eller mindre.
    Jag såg tex ett soffbord helt nytt i förpackning nypris 2500kr utsatt för 1500kr.
    Grejen är den att visar man henne annonsen hon skulle knappt läsa den än mindre och åka och titta och se hur det ser ut, av ren princip sak det är en annons på tex blocket, det räknas som begagnat, det har stått hemma hos någon man vet inte vad de har gjort med det m.m.

Jag personligen är av den typen när jag ska köpa något så vill jag kolla runt lite även om jag ska köpa nytt vart kan jag få det till bästa pris och för mig är annons också ett alternaiv.
    Det grundar sig i att jag vill göra en bättre affär och även ha pengar kvar, och det är så lätt idag med internet så det tar ingen tid man kan tom få hemskickat.

Nackdelen är att man får ofta höra när hon är arg, att man är snål och tänker bara på pengar och alltid vill köpa billigt i lugnare ord heter det att jag är ekonomiskt.
    Jag har alltid sparat pengar sedan dag 1 när jag började jobba vid 18 års ålder, målet är att köpa det jag vill ha och ändå ha pengar över, det har alltid fungerat för mig och jag har bara behövt ta av mina sparpengar 5 ggr på 18 år.

Detta har medfört att jag har ekonomiska möjligheter att göra det jag vill pga att jag hushållit och haft en balans, när jag reser eller går ut på stan och äter middag så gör jag det utan ångest över att det går åt en större mängd pengar.
    Jag handlar tex aldrig på kredit vill jag köpa tv och dator eller diskmaskin så kan göra det utan problem för 20 kr utan att det påverkar min ekonomi.

Tror att detta har mycket med uppfostran att göra hur ens familj gjorde när man växte upp, är det mycket köp,slit, släng så lägger det nivån.
    Köpa begagnat skulle aldrig komma på frågan inte ens om det är oanvänt.
    Jag är tex inte sådant som gärna slänger något eller måste köpa nytt bara för att det är gammalt, bara det är helt och rent.

Det hela blir otroligt jobbigt eftersom man  måste strida och ibland bevisa allting.
    Ett exempel jag köper tex gärna en soffa som kostar 15k för 5k som är inplastad och sälj pga den var felvänd oavsett om den säljs i butik, outlet eller av privatperson på annons.
    Men för somliga går det sista bort, för mig är det ingen skillnad.

Mycket bottnar nog i att man har gemensam ekonomi och baraa köper det man känner fört, det är alltid lättare när det är någon annans pengar man handlar för.
    Personligen har vi inte det och jag har koll på vad som kommer in och ut.

Det förvånar mig när folk är totalt ovilliga att köpa begagnat men har igna problem alls att köpa demoprodukter i en butik, vad är skillnaden förut eventuella garantier och bytersrätt?

• Svar på tråden Olika syn på inköp nytt eller begagnat.
  • Anonym (En i samma sits.)

haha, när jag läser det här så kan jag inte undvika att le lite, för vissa stycken som du skriver hade jag själv kunnat skriva. Jag har samma problem med min pojkvän, än så länge bor vi inte ihop och har därför inte gemensam ekonomi eller något, vilket gör att jag ofta får svar som "skit du i vad jag gör med mina pengar" men han är precis som din tjej. Nytt är finast, köpa begagnat även om säljaren inte använt det skulle aldrig komma ifråga. Det är "snålt" "äckligt" och "pinsamt" att köpa begagnat. Jag är mer av samma åsikt som dig, är det något som är felköpt och därför säljs för halva priset så slå till! Det beror självklart lite på va det handlar om, jag skulle vara mer benägen till att köpa begagnat av personer jag känner, vissa saker så som kläder och skor (alltså förbrukningsvaror) vill jag ha nytt för det känns ändå äckligt att någon annan haft på sig dem (dock när man tänker på det är det inte så stor skillnad, jag har ju ingen aning om hur många som provat tröjan jag köper på Lindex) men det är en liten principsak. Jag är student och böcker och liknande köper jag alltid begagnat, eftersom jag inte har som avsikt att behålla dem själv så länge, så länge det går att läsa dem spelar det ingen roll om de är begagnade. Nya böcker kostar så in i helv*tes mycket ibland så why not slå till för halva priset? Det är också en sak min pojkvän inte förstår, han handlar alltid nytt. Att köpa något i affären för 2000 spänn som finns i princip oanvänt för 500, big no no. Tror det handlar lite om att hans familj är uppväxt med att det ska vara "fint". De badar inte i pengar och skuldsätter inte sig men de vill nog gärna framstå som lite finare. Usch för att bo i lägenhet, usch för att handla på H&M och Gina Tricot och usch för att hellre åka buss än taxi (jag gör allt detta men har lärt mig att inte ta illa upp av det). Ofta är det hans bortskämda syster som säger detta men en dag kommer hon förmodligen inse att pappa inte betalar allt och att livet inte är så lätt som hon tror.. Så det kanske kan vara så att din sambo är lite likadan, hon tycker att det är snålt och äckligt? Det har, som du sagt, mycket med uppfostran att göra så den enda lösningen tror jag är att kompromissa. Ibland får ni köpa begagnat (om inte annat gör det bakom hennes rygg ;) och ibland får du dra dig tillbaks och köpa nytt. :)

• Anonym (samma här)

jag förstår att det känns jobbigt för dig. visst har det med uppfostran att göra. min man och jag hade ett liknande problem. han ville först se om det går att hitta någonting bra begagnat, men det fanns också saker som han tyckte borde vara nya. han är lik dig, sparsam och balanserad. och eftersom han sparar så har har råd sedan om han får för sig någonting. jag tycket att det är jättebra.
    jag däremot blev uppfostrad till att det är bara nytt som gäller och vi hade visst våra krockar i början. men han fick hem grejerna utan min inblandning, så när jag väl har sett att det funkar lika bra lät jag bli att tjata.
    en gång behövde jag en speciell pryl som jag bara hittade på blocket. jag googlade och kom till blocket genom allaannonser.se
    när jag väl såg hur mycket pengar jag sparadem, då vände det! nu tittar jag på blocket först innan jag handlar någonting nytt hahahhaahaha

vi har alltid haft gemensam ekonomi.
    där kan jag säga att jag inte håller helt med dig. jag kände aldrig att det var lättare att handla för hans pengar. tvät om. jag har ett kort kopplat till hans konto, och använder det bara till det vi är överens om. annars frågar jag alltid i förväg.
    hoppas iaf din flickvän inser att man slösar faktiskt mycket pengar i onödan när man bara köoer nytt hela tiden.

• Anonym (PEZ)
    Anonym (En i samma sits.) skrev 2015-01-11 14:58:58 följande:

haha, när jag läser det här så kan jag inte undvika att le lite, för vissa stycken som du skriver hade jag själv kunnat skriva. Jag har samma problem med min pojkvän, än så länge bor vi inte ihop och har därför inte gemensam ekonomi eller något, vilket gör att jag ofta får svar som "skit du i vad jag gör med mina pengar" men han är precis som din tjej. Nytt är finast, köpa begagnat även om säljaren inte använt det skulle aldrig komma ifråga. Det är "snålt" "äckligt" och "pinsamt" att köpa begagnat. Jag är mer av samma åsikt som dig, är det något som är felköpt och därför säljs för halva priset så slå till! Det beror självklart lite på va det handlar om, jag skulle vara mer benägen till att köpa begagnat av personer jag känner, vissa saker så som kläder och skor (alltså förbrukningsvaror) vill jag ha nytt för det känns ändå äckligt att någon annan haft på sig dem (dock när man tänker på det är det inte så stor skillnad, jag har ju ingen aning om hur många som provat tröjan jag köper på Lindex) men det är en liten principsak. Jag är student och böcker och liknande köper jag alltid begagnat, eftersom jag inte har som avsikt att behålla dem själv så länge, så länge det går att läsa dem spelar det ingen roll om de är begagnade. Nya böcker kostar så in i helv*tes mycket ibland så why not slå till för halva priset? Det är också en sak min pojkvän inte förstår, han handlar alltid nytt. Att köpa något i affären för 2000 spänn som finns i princip oanvänt för 500, big no no. Tror det handlar lite om att hans familj är uppväxt med att det ska vara "fint". De badar inte i pengar och skuldsätter inte sig men de vill nog gärna framstå som lite finare. Usch för att bo i lägenhet, usch för att handla på H&M och Gina Tricot och usch för att hellre åka buss än taxi (jag gör allt detta men har lärt mig att inte ta illa upp av det). Ofta är det hans bortskämda syster som säger detta men en dag kommer hon förmodligen inse att pappa inte betalar allt och att livet inte är så lätt som hon tror.. Så det kanske kan vara så att din sambo är lite likadan, hon tycker att det är snålt och äckligt? Det har, som du sagt, mycket med uppfostran att göra så den enda lösningen tror jag är att kompromissa. Ibland får ni köpa begagnat (om inte annat gör det bakom hennes rygg ;) och ibland får du dra dig tillbaks och köpa nytt. :)

Oj din pojkvän var rätt extrem inte handla på HM..de har otroligt bra kvalite på sina kläder även fast jag även köper annat.
    Känner igen det där med lägenhet, det går absolut inte att köpa en begagnad lägenhet för där har ju något bott och man vet inte vad de gjort, likaså med deras disk och tvättmaskin.
    Men herregud  det är ju inte värre än gemensam tvättstuga.
  • Anonym (En i samma sits.)
    Anonym (PEZ) skrev 2015-01-11 15:37:25 följande:
    Oj din pojkvän var rätt extrem inte handla på HM..de har otroligt bra kvalite på sina kläder även fast jag även köper annat.
    Känner igen det där med lägenhet, det går absolut inte att köpa en begagnad lägenhet för där har ju något bott och man vet inte vad de gjort, likaså med deras disk och tvättmaskin.
    Det var min "svägerska" som ansåg det med HM, jag ser inte heller problem med det. Jag köper hellre en tröja för 200 spänn på HM som jag använder tills jag tröttnat på den eller den går sönder än att köpa en tröja för 1500/2000 spänn som man tröttnar på och sen bara ligger i garderoben. Men ja, hans familj har andra prioriteringar än min. Jag är ensambarn och min familj har det också rätt bra ställt så det är inte som att vi inte kan eller har råd att bo i hus men vi finner det bekvämt med lägenhet. Slippa dyra amorteringar, reparationer och annat som hör till villor. Vi lägger de pengarna på att resa istället. Jag har aldrig förstått vitsen med att köpa något för ett dyrare pris när det finns precis samma sak någon annanstans billigare. Men visst blir man lite ledsen när hans familj ser ner på oss. Har dessutom fått reda på nu att de anser att vi är "wt" och bor i ett "ghettokvarter" av anledningen att det är mycket inbrott och skadegörelse i vårt område (det kan ske var som helst där det finns idioter!). Det är synd när man ser olika på saker och ting, men det handlar som sagt om att ge och ta. :) Jag har, som du kanske märker, inte så höga tankar om hans familj, jag är där inte mer än nödvändigt, skulle aldrig få för mig att åka hem till dem om han inte är hemma och kommer nog aldrig att få en riktigt bra kontakt med dem. Och det är ju lite synd men jag intalar mig att det trots allt är min pojkvän jag ska bo med, inte dem. Och även om han och jag tycker olika om vissa saker tror jag vi kan komma överrens.
  • Anonym (PEZ)
    Anonym (En i samma sits.) skrev 2015-01-11 15:49:28 följande:
    Det var min "svägerska" som ansåg det med HM, jag ser inte heller problem med det. Jag köper hellre en tröja för 200 spänn på HM som jag använder tills jag tröttnat på den eller den går sönder än att köpa en tröja för 1500/2000 spänn som man tröttnar på och sen bara ligger i garderoben. Men ja, hans familj har andra prioriteringar än min. Jag är ensambarn och min familj har det också rätt bra ställt så det är inte som att vi inte kan eller har råd att bo i hus men vi finner det bekvämt med lägenhet. Slippa dyra amorteringar, reparationer och annat som hör till villor. Vi lägger de pengarna på att resa istället. Jag har aldrig förstått vitsen med att köpa något för ett dyrare pris när det finns precis samma sak någon annanstans billigare. Men visst blir man lite ledsen när hans familj ser ner på oss. Har dessutom fått reda på nu att de anser att vi är "wt" och bor i ett "ghettokvarter" av anledningen att det är mycket inbrott och skadegörelse i vårt område (det kan ske var som helst där det finns idioter!). Det är synd när man ser olika på saker och ting, men det handlar som sagt om att ge och ta. :) Jag har, som du kanske märker, inte så höga tankar om hans familj, jag är där inte mer än nödvändigt, skulle aldrig få för mig att åka hem till dem om han inte är hemma och kommer nog aldrig att få en riktigt bra kontakt med dem. Och det är ju lite synd men jag intalar mig att det trots allt är min pojkvän jag ska bo med, inte dem. Och även om han och jag tycker olika om vissa saker tror jag vi kan komma överrens.
    Kläder kan jag lägga ned några spänn på, skjortor och piketröjor det är viktigt att de sitter perfekt och bra bomull kostar, men där är det lite som med verktyg att köpa billigt innebär inte att allting kostar 0kr det är inte mitt mål utan billgit för mig är en bra deal.
    Vertyg tex man kan köpa en funktionell borrmaskin för 300kr eller en av bra kvalite för 2500kr, billigt är när man hittar den för 1-1500kr en bra kvalitetsprodukt billigt helt enkelt helt ny, har även köpt begagnat :)

Skortor brukar jag köpa så de blir exakt rätt, och det går att hitta inte illa när man får en för 399kr som egenligen kostar 795kr och jag jagar inte sådant det stöter jag på nästan hela tiden.

Har otroligt svårt när ens familj ska snacka skit om andra, hur andra har det eller vad andra gör det är oftast av ren avundsjuka eller brist på förståelse.
    Och man måste förstå att många har inte hur mycket pengar som helst, eller mår bra av det dom gör utan att allt ska vara materialistiskt dyrt eller hävda sig för andra.
    Och det har oftast med uppfostran att göra man anser att det man gör är rätt och inget annat duger, dyker det upp något okänt eller billigare så måste det vara dåligt, svenskar är otroligt rädda för förändringar speciellt den gamla skolan.
    Och när det gäller mat förut fanns nästan bara obs och bmw som vart coop.
    Nu är det willys, citygross m.m. och de säljer också svenska varor.
    Som jag sa tidigare det gäller att kolla upp vart produkterna kommer ifrån inte låsa sig till ett visst märke eller pris.

Jag måste säga att det är rätt skönt att göra bra deal:ar när det man tänkt handla skulle kosta över 8000kr och man landade på 4 enbart för att man tog sig tid att kolla runt lite.
  • Anonym (PEZ)

Vad är egentligen folks rädsla för att handla begagnat, eller på annons eller demoprodukter, en del är helt anti och kan inte ens tänka sig att titta på grejerna, är det var rädsla eller prestige?

• Anonym (PEZ)
    Anonym (samma här) skrev 2015-01-11 14:59:18 följande:

jag förstår att det känns jobbigt för dig. visst har det med uppfostran att göra. min man och jag hade ett liknande problem. han ville först se om det går att hitta någonting bra begagnat, men det fanns också saker som han tyckte borde vara nya. han är lik dig, sparsam och balanserad. och eftersom han sparar så har har råd sedan om han får för sig någonting. jag tycket att det är jättebra.
    jag däremot blev uppfostrad till att det är bara nytt som gäller och vi hade visst våra krockar i början. men han fick hem grejerna utan min inblandning, så när jag väl har sett att det funkar lika bra lät jag bli att tjata.
    en gång behövde jag en speciell pryl som jag bara hittade på blocket. jag googlade och kom till blocket genom allaannonser.se
    när jag väl såg hur mycket pengar jag sparadem, då vände det! nu tittar jag på blocket först innan jag handlar någonting nytt hahahhaahaha

vi har alltid haft gemensam ekonomi.
    där kan jag säga att jag inte håller helt med dig. jag kände aldrig att det var lättare att handla för hans pengar. tvät om. jag har ett kort kopplat till hans konto, och använder det bara till det vi är överens om. annars frågar jag alltid i förväg.
    hoppas iaf din flickvän inser att man slösar faktiskt mycket pengar i onödan när man bara köoer nytt hela tiden.

När det är jag som betalar så får hon helt enkelt rätta sig efter mig, det var jag rätt tydlig med efter ett tag.
  • Anonym (samma här)
    Anonym (PEZ) skrev 2015-01-12 01:00:23 följande:
    När det är jag som betalar så får hon helt enkelt rätta sig efter mig, det var jag rätt tydlig med efter ett tag.
    det är väl självklart.....eller? min man behöver inte säga sådant till mig... det finns faktiskt någonting som kallas sunt förnuft.... som sagt, jag föreslår att ringa upp honom om jag inte alls är säker på att han är med på köpet, än att bara slösa hans pengar sådär, det vore ju att missbruka tilliten.....
  • Anonym (PEZ)
    Anonym (samma här) skrev 2015-01-12 21:54:50 följande:
    det är väl självklart.....eller? min man behöver inte säga sådant till mig... det finns faktiskt någonting som kallas sunt förnuft.... som sagt, jag föreslår att ringa upp honom om jag inte alls är säker på att han är med på köpet, än att bara slösa hans pengar sådär, det vore ju att missbruka tilliten.....
    Tyvär inte i alla förhållanden, jag vet många förhållanden där det är mycket konsumtion bara för att den andre har bra lön.
  • anidue
    Anonym (PEZ) skrev 2015-01-12 22:23:33 följande:
    Tyvär inte i alla förhållanden, jag vet många förhållanden där det är mycket konsumtion bara för att den andre har bra lön.
    synd, det förstör relationen i längden
  • Anonym (*)
    Anonym (PEZ) skrev 2015-01-11 15:37:25 följande:
    OK, då  bor hon inte på hotell heller, eftersom någon annan bott i rummet innan?
Svar på tråden Olika syn på inköp nytt eller begagnat.