• Anonym (deprimerad)

Vilket läkemedel dämpar oro/ångest bäst?

Jag har någon slags depression där mycket oroliga tankar förekommer t ex kan jag inte tänka på något annat än att mina barn skall dö av fågelinfluensan just nu. I andra fall oroar jag mig för att barnen skall bli kidnappade, misshandlade, våldtagna etc.
    Innan jag fick barn var jag hypokondriker och fast jag vet att detta inte är normalt kan jag inte sluta upp att tänka på sådana här saker och det påverkar mitt dagliga liv såklart. Vilken sorts medicin kan hjälpa mot just oro/ångest?
    Samtalsterapi har jag provat, men det har inte hjälpt mig.
    PS. Jag har denna "sjukdom" i släkten och vill inte sluta som min mamma med
    3 självmordsförsök.

• Svar på tråden Vilket läkemedel dämpar oro/ångest bäst?
  • Nattsaga

Tycker ändå du borde göra ett försök att gå och prata med någon, jag har också olika erfarenheter av olika psykologer/kuratorer men nu har jag hittat rätt. Medicin endast är ingen utväg, det dämpar bara det egentligen som trycker dig.

• Anonym (SS)

Åh, vad jag känner igen det där med oroande tankar som "tar över" vardagen!
    Det är ju ett sorts ångest-/depressionstillstånd, och det går ju inte att bara sudda bort tankarna från hjärnan!

Själv red jag ut stormen (snart "frisk") utan antidep.medicin. Har låtit tankarna bara komma och rasa. Samtidigt har jag resonerat med mig själv åt alla möjliga håll, för att på så sätt lätta på ångesten.

Jag har nyligt också börjat med Movina, tänkte att det kunde vara värt att prova.

Finns det någon annan samtalskontakt su skulle kunna tänka dig? Någon som passar deig bättre?
    Annars har jag för mig att depression och ångest bahandlas på likartat sätt (medicinskt alltså). Tex. Zoloft. Är dock väldigt osäker på denna bit.

Detta går att komma ur, kom ihåg det!

• faster

en del klarar av detta utan tabl o andra inte...man får pröva sej fram..jag är en av dem som tydligen inte gör det...har haft PÅ i 13 år så jag får försöka inse det nu!!
    O istället för o skämmas över detta så har jag vänner som säger-tänk om du är diabetiker...då måste du ju ta insulin....osv...
    kanske ahr d rätt men jobbigt att inte kunna få serotonin till hjärnan utan medicin...
    d tabl jag äter nu heter Paroxetin.
    Jobbiga tankar är hemskt o ha o har du som du säger det i släkten så tycker jag att du iaf bör skaffa dej en samtalskontakt...
    Lycka till o hör gärna av dej om hur det går!!

• Anonym (kram)

Det låter som du lider av generaliserat ångestsyndrom alt depression med oro/ångest. SSRI-preparat kan hjälpa mot dess, ex Efexor Depot.

• Springsteen

Ut och motionera är bäst.. enligt vädligt många vetenskapliga studier!!!! Kroppens egna endorfiner är det bästa.. Lycka till..

• faster

ja man kan få många råd men e d generaliserad ångest så föreslår jag Paroxetin...

• Nattsaga

Faktum är , att först tycker jag du borde få en diagnos och det kan du inte diganostisera själv. För det andra, så finns det massor av mediciner, och läkaren bedömmer vilken som passar just DIG, det där är individuellt, så det går inte att säga att just en medicin passar dig för det problemet o.s.v.

• faster

tycker ej att man sitta här o spekulera utan när du har problem gå till läkaren han har både erfarenhet o mer kunskap än vi....erfarenhet av detta har jag dessvärre gott om....men kan ej ge d bästa råden men lyssnar gärna o byter gärna erfarenheter....

• Springsteen

Jag håller oxå med... men motion skadar aldrig och det kan man göra tillsammans med läkemedel.. men vilket läkemedel kan bara en läkare bestämma och testa ut!!! ingen ide vad du vill ha för han bestämmer i alla fall!!

• mommi75

Jag äter effexor depot 75mg/dag och denna medecin har räddat livet på mig. Mådde hur dåligt som helst förut, kunde gå runt hemma med dom hemskaste tankarna.

• Anonym (SS)

mommi 75:

Försvann dina tankar av medicinen, eller kunde du se på dem på ett annat sätt när du blev av med den kroppsliga ångesten? (Hoppas du förstår hur jag menar..)

• Anonym

SSRI-preparat är mycket bra, men det tar ett par veckor innan de hjälper och i början kan man må ännu sämre...

• MyDignity

Jag har ätit både Cipramil, Zoloft & Citalopram. Nu är ju Citalopram bara en billigare variant av Cipramil, men jag upplevde endå inte lika mycket biverkningar på Citalopramen.
    Zoloft är inget jag rekommenderar, jag & fler med mig har gått upp massor i vikt av den & den har många biverkningar.

Jag har inte läst hela tråden, bara ögnat, men jag råder Dig, som de andra här, försök prata med en psykolog/kurator el likn.

• Anonym

Jag kan ändå rekommendera dig att prova antidepressiv medicin men i kombination med samtalsterapi då kombinationen sägs vara den bästa. Det är hopplöst att ge något råd om vilken medicin då inte ens överläkaren här på öppenvårdspsykiatrin sa sig kunna veta vad som fungerar för en viss person. Man får dessvärre testa sig fram. Känner du dig väldigt orolig inför att testa sådan medicin så kan jag säga att jag vet såväl hur det var. I mitt fall blev räddningen mer kontakt med både psykiatrikern och psykiatrisjuksköterskan, hade aldrig vågat prova annars och rekommenderar dig varmt att göra lika om du känner likadant. Ångrar bara en sak idag, nämligen att jag inte testade innan. Man kan bli sämre innan, det är tyvärr vanligt men då finns det andra mediciner att ta, t ex Sobril och Stesolid. Hade det förstnämnda först men kom på att den gav mig huvudvärk så Alvedonen duggade tätt (fick ta maxdos några dagar och började sedan fundera om det inte var Sobrilen som ställde till det för mig). Fick då byta till Stesolid och då fungerade det jättebra.

Som sagt var är det individuellt vad som passar en, vill bara nämna att om det inte blir rätt på en gång kan man byta. Lycka till!

• mommi75

Ja visst , det tog inte lång tid alls innan jag apskrattade åt mig själv om vad jag hade en gång tänkt, hur sjukt som helst.maila mig gärna om du vill prata mer om dina tankar, har ju själv varit där en gång och kan säga att jag ibland kommer på mig själv att "tänka" dumt. iamforyou2002@hotmail.com om du vill. andra får oxå skriva såklart.

kram Åsa

• wellah

Du måste ta hjälp av läkare vad gäller medicinering, utredning och diagnostisering, alla människor reagerar inte likadant på medicinerna.... det som funkar på mig kanske inte funkar på dig och vice versa.... frågan är vad din huvudsjukdom är, varifrån din ångest kommer ifrån osv. vänd dig till vuxenpsykiatrin så du får rätt hjälp.

• Anonym

Jag har ätit citalopram och zoloft å den som hjälpte mig mest va zoloft. Tillsammans med samtalsterapi mår jag idag väldigt bra efter att ha varit destriktiv både fysiskt och psykiskt.
    Men jag tycker du ska gå till den psykiatriker å prata å sen att du får en kurator/psykolog.
    Jag hoppas de ordnar sig för dig!

Svar på tråden Vilket läkemedel dämpar oro/ångest bäst?