• hjelp

Lärare i religion trots slöja?

Hej.
    Vet ni om det är okej att undervisa i religion (högstadiet) om man har slöja på sig?
    Jag frågar eftersom att religionslärare inte får berätta vilken religion de tror på, och då borde det väl vara ett problem om en kvinna i slöja vill bli lärare med tanke på att slöjan är en symbol för hennes religion?

Någon som vet och kan svara på det?

• Svar på tråden Lärare i religion trots slöja?
  • mammanochpappan
    hjelp skrev 2015-01-11 23:13:51 följande:

Hej.
    Vet ni om det är okej att undervisa i religion (högstadiet) om man har slöja på sig?
    Jag frågar eftersom att religionslärare inte får berätta vilken religion de tror på, och då borde det väl vara ett problem om en kvinna i slöja vill bli lärare med tanke på att slöjan är en symbol för hennes religion?

Någon som vet och kan svara på det?

Hej. Min man är muslim och han är religionslärare, på gymnasiet. Alla vet att han är Muslim. Man kan oxå se det på han hehe.
  • Anonym (extremt)

Att inte kunna ta av sig slöjan är att vara såpass extrem i sin religionsutövning att man förmodligen inte klarar att vara objektiv.

• hjelp
    mammanochpappan skrev 2015-01-11 23:17:18 följande:
    Hej. Min man är muslim och han är religionslärare, på gymnasiet. Alla vet att han är Muslim. Man kan oxå se det på han hehe.
    Vad bra, men är det kanske olika beroende på skola/kommun? 
    För jag har ju hört lärare säga att det inte är okej att berätta vilken religion man tror på... men det kanske inte är något så "allvarligt"? 
  • mammanochpappan
    hjelp skrev 2015-01-11 23:33:50 följande:
    Vad bra, men är det kanske olika beroende på skola/kommun? 
    För jag har ju hört lärare säga att det inte är okej att berätta vilken religion man tror på... men det kanske inte är något så "allvarligt"? 
    Man borde inte bara. Vi bor i en stor stad
  • J90

En lärare ska väl lära ut opartiskt, i detta fall lära ut om religioner. Spelar ingen roll vilken tro denna person har så länge det inte går ut över lärandet. Ett klädesplagg tycker inte jag spelar någon roll.

Min lärare var så där herrejösses-kristen och gjorde ingen hemlighet av det, vilket inte störde mig, men hon struntade också i att lära ut de andra religionerna och tillslut liknande det mer en predikan än en lektion - och där "sket" det sig och vi elever satt ner foten och hon fick skärpa till sig.

• BuoBä

Varför skulle man inte få avslöja sin religion? Jag har haft 2 religionslärare som var prästfruar och aktiva i sina församlingar (svenska kyrkan). Det berättade de första lektionen. Trots det klarade de av att undervisa sakligt om andra religioner.

• Anonym (vem är objektiv?)

Så om du är kristen så kan du inte heller vara religionslärare?
    Man skall ju lära ungarna om olika religioner och har lärobok att följa, man skall ju inte omvända dom till det ena eller det andra.
    Även om du är humanist eller ateist så har du ju en tro eller en icke tro på någonting.
    Så vem är objektiv?

• hjelp
    Anonym (extremt) skrev 2015-01-11 23:28:19 följande:

Att inte kunna ta av sig slöjan är att vara såpass extrem i sin religionsutövning att man förmodligen inte klarar att vara objektiv.

På vilket sätt skulle slöjan avgöra om man är objektiv eller inte?
  • MadHatter

Vart har di fått ifrån att man inte får berätta vilken religion man tror på? Låter ju jättekonstigt.

Man ska ju vara neutral i sin undervisning men det innebär ju inte att man behöver (kan?) vara åsiktslös som människa.

• hjelp
    MadHatter skrev 2015-01-12 07:14:45 följande:

Vart har di fått ifrån att man inte får berätta vilken religion man tror på? Låter ju jättekonstigt.

Man ska ju vara neutral i sin undervisning men det innebär ju inte att man behöver (kan?) vara åsiktslös som människa.

Min förra SO-lärare berättade det. Att han inte kunde berätta av den anledningen.

Egentligen är det samma sak för alla lärare när det gäller politisk åsikt, går att anmäla till rektorn om läraren skulle berätta åsikter om politik, gäller tydligen samma sak för religionslärare om religion.. 
Svar på tråden Lärare i religion trots slöja?