• Mshenry

Kan min MS sjukdom stoppa min dröm att bli polis? :/

Hej

Jag vet inte om den här tråden har hamnat i rätt kategori.

I slutet av 2014 fick jag det bekräftat av min läkare att jag har MS.

Jag är 23 år gammal och min dröm är att utbilda mig till polis, jag har sen 10 år tillbaka vetat att det är polis det jag vill arbeta med jag ser mig själv inte arbeta med något annat det är vad jag brinner för, alla människor brinner för olika saker och då kanske ni förstår min känsla.

Anledningen till att jag skriver här är för att fråga om ni tror att det finns en chans för mig att komma in? Om. I känner någon polis med ms som fick sjukdomen innan polishögskolan? Jag vill tillägga att jag har haft den här sjukdomen 1år, men blev diagnostiseras för några månader sen. Jag har inte haft ont, mått dåligt eller något sånt. Jag mår alldeles utmärkt och det är just det som gör mig så ledsen jag känner mig frisk i kroppen men på papper så är jag inte det.

Min text blev rörig, men jag vet inte om jag ska ge upp mitt mål eller inte.

• Svar på tråden Kan min MS sjukdom stoppa min dröm att bli polis? :/
  • N3NN3

Det finns väl bromsmedicin . Men frågan är hur ditt tillstånd är nu? Klarar du av proverna?

Chansen finns väl att det kan hindra. Det bästa du kan göra är att ta det med läkarna eller direkt med polisen. Fråga helt enkelt.

Hoppas för din skull att du får fullfölja din dröm. Vore tragiskt annars .

• Mshenry

Jag började med bromsmedicin samma vecka som jag fick diagnosen. Jag mår alldeles utmärkt när jag tar den och får inga biverkningar alls. Jo jag fick samma svar utav en polis att ställa frågan till rekryteringsmyndigheten, jag är för rädd för att göra det att få ett nej skulle krossa mig. Man får ju söka med kroniska sjukdomar alla testas individuellt

• NLAL

Jag har själv MS och sjukdomen är ju inget som stoppar en för att leva normalt, det beror ju på vad för skov man får. Jag har tex fått synnervsinflammation somskadat synnerven så jag inte ser fullt på ena ögat och är djuriskt trött dygnet runt typ. Men min vardag ser likadan ut som tidigare fast med en vila på dagen. Så varför skulle du inte kunna jobba som polis?!

• Mshenry

Ja precis det beror på skoven, jag har haft några skov och av alla dem gångerna jag fick skoven så var det en gång jag kände av och då var det bara att halva min kropp hade domnat av lite, men jag kunde fortfarande fungera som vanligt. Än idag så är jag frisk, jag har aldrig mått dåligt, fått problem med synen eller någon yrsel så det är just det som gör de hela ännu jobbigare jag är rädd att få ett nej pågrund av min sjukdoms titel, att dem liksom inte ser förbi att jag är frisk och fungerar precis som jag alltid gjort i min vardag jag känner inte ens av trötthet.
    Jag vet innerst inne att jag kan klara av att utbilda mig och arbeta som polis, om inte något händer i framtiden, men man vet aldrig med rekryteringsmyndigheten.

Jag har aldrig hört om någon som sökt med den sjukdomen, men jag har fått höra om poliser som fått MS efteråt när dem jobbat länge inom polisen. 

• Jamtlandstaus

Du har väl ingen skyldighet att uppge vad du har för sjukdomar eller måste du uppge det i ngn slags försäkran?

Händer inget i sjukdomen som avslöjar dig fram till anställning så borde du vara safe sen.

Bara spekulerar, vet inget om antagning till polis.

MS är ju tusen skepnaders sjukdom så vem vet, du kan leva resten av ditt liv skovfri...

• Anonym (Mia)

Det beror ju helt och hållet på hur aggressiv form du får. En del hamnar rätt snabbt i rullstol och en del har det väldigt milt men kanske upplever en enorm trötthet emellanåt. Omöjligt att säga.

Men om jag var dig skulle jag absolut satsa på det jag brinner för ändå, du mår ju bra just nu. Det sista man ska göra tror jag är att lägga sig ner för sin sjukdom och ge upp. Och om det går utåt för dig så ordnar sig saker och ting ändå, det finns väl rätt mycket att göra inom polisyrket som inte kräver fysiskt ansträngande aktiviteter. Du kan ju tex baka doughnuts...(Sorry, var bara tvungen)

• Anonym (Anonym)

För bara ett par år sedan hade det inte gått att bli polis med MS. Nu har de ändrat på reglerna att de bedömer varje fall individuellt. Min pappa har MS och har haft det sen jag var liten. (20 år minst) och han är idag över 60 år, har inte tagit bromsmediciner och mår förhållandevis bra. Klart att det är olika från fall till fall hur man mår och hur sjukdomen kommer att påverka dig under livet men ge inte upp din dröm om att bli polis. Ring till rekryteringsmyndigheten som nu har hand om antagningarna och fråga dom. Har du sökt den här omgången? Ta med journaler och kanske du kan få en läkare att skriva ett intyg på att sjukdomen inte påverkar ditt dagliga liv som den ser ut nu? Att inte tala om att du ha MS under sökningen tror jag inte är en bra ide. Då kan du istället falla pga oärlighet om det kommer fram.

Lycka till med din dröm!

• Jamtlandstaus
    Anonym (Anonym) skrev 2015-02-25 11:00:46 följande:

För bara ett par år sedan hade det inte gått att bli polis med MS. Nu har de ändrat på reglerna att de bedömer varje fall individuellt. Min pappa har MS och har haft det sen jag var liten. (20 år minst) och han är idag över 60 år, har inte tagit bromsmediciner och mår förhållandevis bra. Klart att det är olika från fall till fall hur man mår och hur sjukdomen kommer att påverka dig under livet men ge inte upp din dröm om att bli polis. Ring till rekryteringsmyndigheten som nu har hand om antagningarna och fråga dom. Har du sökt den här omgången? Ta med journaler och kanske du kan få en läkare att skriva ett intyg på att sjukdomen inte påverkar ditt dagliga liv som den ser ut nu? Att inte tala om att du ha MS under sökningen tror jag inte är en bra ide. Då kan du istället falla pga oärlighet om det kommer fram.

Lycka till med din dröm!

Låter ju hoppfullt för TS

Vill dock bara tillägga att om det inte finns särskilt uttalat att man behöver uppge sjukdomar el diagnoser så är det inte oärligt att inte berätta, att inte berätta är inte lika med att ljuga. Till "vanliga" arbeten har man ingen skyldighet att uppge diagnoser.
  • Kevlarsoul
    Anonym (Anonym) skrev 2015-02-25 11:00:46 följande:

Lycka till med din dröm!

Om det kommer fram? Jag tänker lite grann såhär, inte alls för att uppmana TS till att ljuga i sin ansökan, men på vilket sätt kan det komma fram att t.ex TS har den sjukdomen eller någon sjukdom överhuvudtaget, med tanke på patientlagen och sekretessen? Inte är det väl så att rekryteringsmyndigheten begär att alla ca 2000 som gått vidare i processen, om något slags utdrag i journalföring om en eventuell diagnos? 

Hälsoundersökningen hos läkaren i processen till PHS går att komma undan för övrigt (om man inte är färgblind eller har annan synfel). 

Jag tror att man är allmänt rädd för att dom ska komma på att man har en sjukdom, men samtidigt tror jag inte det finns en chans för rekryteringsmyndigheten eller någon annan myndighet att kolla upp det, då det är sekretessbelagt och skulle i så fall vara ett brott i sig om man på något vis kunde få till sig den informationen. 

Men för övrigt TS, så tror jag att inte att det är omöjligt för dig. Förut var det helt omöjligt att kunna bli polis om man hade en kroniskt sjukdom, men i dag är det mer individuellt. Det finns en chans att du fixar det. Lycka till!

• Mshenry
    Jamtlandstaus skrev 2015-01-31 19:00:29 följande:

Du har väl ingen skyldighet att uppge vad du har för sjukdomar eller måste du uppge det i ngn slags försäkran?

Händer inget i sjukdomen som avslöjar dig fram till anställning så borde du vara safe sen.

Bara spekulerar, vet inget om antagning till polis.

MS är ju tusen skepnaders sjukdom så vem vet, du kan leva resten av ditt liv skovfri...

Man ska fylla i en hälsodeklaration och fyller jag i att jag har MS blir jag garanterad spärrad i 2 år och jag kommer aldrig komma in. Jag mår jättebra har aldrig märkt av sjukdomen och ibland tror jag nästan att jag inte har MS för jag är så frisk, precis som du skriver ms är tusen skepnaders sjukdom.
  • Mshenry
    Anonym (Mia) skrev 2015-02-02 19:38:28 följande:

Det beror ju helt och hållet på hur aggressiv form du får. En del hamnar rätt snabbt i rullstol och en del har det väldigt milt men kanske upplever en enorm trötthet emellanåt. Omöjligt att säga.

Men om jag var dig skulle jag absolut satsa på det jag brinner för ändå, du mår ju bra just nu. Det sista man ska göra tror jag är att lägga sig ner för sin sjukdom och ge upp. Och om det går utåt för dig så ordnar sig saker och ting ändå, det finns väl rätt mycket att göra inom polisyrket som inte kräver fysiskt ansträngande aktiviteter. Du kan ju tex baka doughnuts...(Sorry, var bara tvungen)

Ja men precis jag kommer inte ge upp jag ska om jag fortfarande mår lika bra som nu bli polis, haha ja exakt är ju bra på att baka också????
  • Mshenry
    Kevlarsoul skrev 2015-03-01 00:28:21 följande:

Om det kommer fram? Jag tänker lite grann såhär, inte alls för att uppmana TS till att ljuga i sin ansökan, men på vilket sätt kan det komma fram att t.ex TS har den sjukdomen eller någon sjukdom överhuvudtaget, med tanke på patientlagen och sekretessen? Inte är det väl så att rekryteringsmyndigheten begär att alla ca 2000 som gått vidare i processen, om något slags utdrag i journalföring om en eventuell diagnos? 

Hälsoundersökningen hos läkaren i processen till PHS går att komma undan för övrigt (om man inte är färgblind eller har annan synfel). 

Jag tror att man är allmänt rädd för att dom ska komma på att man har en sjukdom, men samtidigt tror jag inte det finns en chans för rekryteringsmyndigheten eller någon annan myndighet att kolla upp det, då det är sekretessbelagt och skulle i så fall vara ett brott i sig om man på något vis kunde få till sig den informationen. 

Men för övrigt TS, så tror jag att inte att det är omöjligt för dig. Förut var det helt omöjligt att kunna bli polis om man hade en kroniskt sjukdom, men i dag är det mer individuellt. Det finns en chans att du fixar det. Lycka till!

Jag har tänkt på det och ibland måste man göra vissa saker för att ta sig till sitt mål. Precis jag har inga syn fel eller något annat och på blodprov så syns ju inte MS då ifall jag inte nämner det så skulle det inte ens komma på tal.

Mår jag inte bra när jag ska söka så kommer jag garanterat inte utsätta mig själv för att bli polis, men nu när jag mår bra ska jag ta vara på min chans och söka att leva med ångest resten av mitt liv är inget jag vill.

Tack så mycket för det du skrev så mycket positiva människor, jag trodde många skulle skriva att jag borde lägga ner den drömmen osv.
  • Anonym (Anonym)

Tycker ABSOLUT inte att du ska lägga ner din dröm. Du skulle ångra dig hela livet om du inte gjorde allt du kan för att nå din dröm. Är MS specificerat i hälsodeklarationen? (Har för mig det va?) om det inte är det så kan du ju absolut strunta i att nämna det. Om det är det så fundera över vad som kunde hända om du inte nämner det? Dom kommer ju inte kunna kolla upp det själva. Antagligen skulle du vara en bra polis och kunna jobba länge länge, kanske hela livet, utan problem. Men som du säger, nämner du det så är risken att du inte ens får en chans att visa vem du är utan blir spärrad direkt. Sökte du för ht2015?

• Mshenry
    Anonym (Anonym) skrev 2015-03-02 14:56:48 följande:

Tycker ABSOLUT inte att du ska lägga ner din dröm. Du skulle ångra dig hela livet om du inte gjorde allt du kan för att nå din dröm. Är MS specificerat i hälsodeklarationen? (Har för mig det va?) om det inte är det så kan du ju absolut strunta i att nämna det. Om det är det så fundera över vad som kunde hända om du inte nämner det? Dom kommer ju inte kunna kolla upp det själva. Antagligen skulle du vara en bra polis och kunna jobba länge länge, kanske hela livet, utan problem. Men som du säger, nämner du det så är risken att du inte ens får en chans att visa vem du är utan blir spärrad direkt. Sökte du för ht2015?

Att lägga mer min dröm är inte ett val, det är jättesvårt att förklara, men jag känner så himla starkt för polisyrket det har verkligen ingenting med makt att göra utan jag vill hjälpa människor och sen så finns det olika tillvägagångssätt man kan göra det på och polisyrket är det som tilltalar mig mest. Jag skulle söka nu i januari, men då hade jag några månader innan fått reda på min sjukdom och jag tänkte mycket på att ifall jag skriver i hälsodeklarationen att jag har MS då kommer rekryteringen sålla bort mig DIREKT, det kommer förstöra alla mina chansar när jag innerst inne vet att jag är kapabel, jag skulle utan tvekan kunna bli en jävligt bra polis så jag bestämde mig för att vänta tills nästa sökomgång och känna mig 100%. Nu under februari så har jag ju tagit reda på mer info och jag har ju insett att ifall jag är ärlig så kommer jag inte få en ärlig chans att motbevisa så mitt enda alternativ är att ljuga och sedan bevisa att jag med sjukdomen ändå klarar det om du förstår vad jag menar. En god vän sa en till mig " En människa är inte sin diagnos" och det var då jag också insåg att jag inte ska ge upp och söka om jag så måste ljuga för att komma in. Mina förhoppningar är att söka i juni för VT2016. 
    Ibland känns det som att jag fick den här sjukdomen, för att bevisa att alla är olika som har MS och man kan faktiskt klara av en sån tuff utbildning som polisutbildningen är, en polis sa en gång till mig "du sätter dina egna begränsningar" och det är helt rätt, ingen annan än en själv gör det.
  • Siaso

Har svårt att tro att en upplyst och modern antagnings-enhet skulle dissa någon pga ms i dagsläget! Givet att man fungerar bra i dagsläget, har fått en tidig diagnos (innan ev funktionsbortfall uppkommit) och tar föreskriven bromsmedicin.

Vet iofs inte vilka andra sjukdomar som hindrar en från polisyrket. Borde vara betydligt mer farligt att ha tex astma eller nån allergi som ju kan försämras & blossa upp väldigt hastigt.

Får man ett ms-skov får man va hemma ett tag om det behövs, får man influensa likaså liksom! Dessutom finns ju många olika typ av arbetsuppgifter som polis, alla delar är inte lika fysiska (de flesta tror jag inte jobbar 24 timmarspass och jagar ifatt bovar springandes i full skyddsmundering till vardags liksom). Många spenderar nog en stor del av dagarna i en bil eller vid ett skrivbord. Då kan man tom ha ganska så allvarlig ms (eller för den delen ålderdom, fetma, andra "hinder") utan att det hindrar arbetet särledes..

Svar på tråden Kan min MS sjukdom stoppa min dröm att bli polis? :/