• annkat

Ångrar min abort

I november fick jag ett litet plus. jag blev först glad sedan rädd och orolig. I mitt hjärta ville jag behålla barnet men jag lyssnade för mycket på andra. 

Jag är 20 år och folk sa till mig "att det är för tidigt."
    "Jag har inget jobb, min pojkvän har inget jobb."  "Hur ska ni ha råd att uppfostra barnet? Ni måste ju skaffa egen lägenhet och allt"
    "Ni vill väl göra andra saker innan ni tänker skaffa barn, t ex. ut o resa, utbilda er osv." Detta var exempel på saker vänner och familj sa till oss. 

Vi gjorde abort för vi trodde att det skulle bli bäst så. Nu ångrar vi oss båda två och är förbannade, ledsna och arga på att vi lyssnade på andra istället för på våra hjärtan.
    Jag kan inte sova om nätterna och gråter på kvällarna. 

Vad ska jag göra, hur ska vi tänka? Skulle vi må bättre om vi blev gravida igen? eller kommer sorgen fortfarande vara stor? 

Hjälp mig! jag känner mig så vilsen. Gråter
  • Svar på tråden Ångrar min abort
  • Anonym (x)

Oj, så jobbigt för er.
    Rent spontant känner jag att det jag lärt av livet är att aldrig ångra tidigare beslut, för även om jag inte skulle göra likadant igen, så vad det då, när jag fattade beslutet, det bästa beslutet jag kunde ta med tanke på den erfarenhet, kunskap och vart jag stod i livet då.
    Och alla beslut jag fattat har lett mig till att bli den jag är idag.

Jag förstår att där finns en sorg över barnet som aldrig blev, sörj det, men fastna inte i sorgen, ni är så unga, ni har alla chanser framför er, 
    Låt inte sorgen få äta upp er. 

Ni kan skapa ett nytt barn när ni känner er redo om ni vill, inte för att ersätta det här, utan ett helt nytt eget liv.
    Så går ni vidare i livet, lite kunnigare, lite klokare om er själva och om livet. 

• Lagotto

Håller helt med första kommentaren MEN efter att jag hade fått missfall i december 2013 så var jag helt förstörd. Nu var den graviditeten inte planerad alls. Men vänta tills det känns rätt, känns det rätt för er nu så go for it. Skit i vad andra tycker. Det viktigaste är att ni tillsammans vill.

Kram från en annan 20 åring - gravid i 9:de månaden

• viseversa

Förstår att det är jobbigt ts men vem hade du tänkt skulle försörja barnet? Ingen av er har jobb och barn kostar massor Klart det går om man verkligen vill. Men ni hade varit tvungna att skaffa egen lägenhet och jobb inom 9mån och det är inte heller det lättaste.

Dock kan jag förstå din sorg ts. Jag har själv 4 barn och har aldrig gjort abort just pga att jag inte klarade det. Ville inte heller såklart : ).

Sen var inte alla 4 "oops" barn heller. Men jag och min sambo hade lite bättre förutsättningar från början också. Jag var 23 när jag blev gravid med första barnet och 24 när hon föddes och då hade min sambo jobb och vi hade eget boende...

Att sörja är bra men det går inte att göra det ogjort. Du får tänka att du är ung och har en mass tid att skaffa barn när förutsättningarna för att det ska funka är bättre. Kram..

• Anonym (tråkigt)

Tråkigt ni känner som ni gör, men tänk också på era föruttsättningar, ni har hela livet på er, passa på att leva! Utbilda er om och om igen, resa, sova, hitta ett jobb ni trivs med.

Jag skaffade barn när jag ännu pluggade, var ingen "snorunge" 24 år gammal och arbetslös, hade inte hjärta för en abort, vart led det mig? Jo, hackigt klar med skolan, 3 barn rikare och fortfarande arbetslös för att arbetsgivarna tyckt jag har ingen bra utbildning eller jobbat för lite för min ålder, drömmer om att ens gå på toa ifred, inte ens klar med skolan, vill resa men jag är fast! Ständigt dåligt samvete mina barn inte får samma som alla andra, pengar och materiella ting är inte allt men det underlättar massa! Vi siter 5 personer i en trång 3:a, när barnen skulle behöva ett stort hus och en gård att leka i. Jag älskar mina barn, ångrar dem aldrig, men jag ångrar att jag inte klarade av att vänta!

• Lorelei83

Men det var ju exakt det här ni inte skulle göra -lyssna på andra!!  Lyssna på era egna hjärtan istället för att fråga främlingar på ett forum, ni vet bäst. <3

Kram!

• annkat

Tack snälla för era svar, det känns skönt att få perspektiv utanför min lilla "bubbla" 

Jag tar åt mig allting, och hoppas att det smälter in. Ska fokusera på skolan nu och tänka på nånting annat, men det är supersvårt. 

men tack ialla fall Skrattande

• Anonym (L)

Jag är ingen religiös knäppgök men jag tror att det finns en anledning till att barnet togs bort, att det behövdes bättre "där uppe". Därför människor dör unga också.

Det låter jättedumt jag vet, men det är min känsla.

Svar på tråden Ångrar min abort