• blomman1013

Sova på dagen, hur länge?

Hej,

Hur länge låter ni ert barn sova på dagen?

Min dotter sover inte bra om nätterna, och somnar jättesent varje kväll. Så nu försöker jag ändra hennes sovmönster i hopp om bättre nätter :) Hon är 1,5 och har inte börjat på förskola än.

• Svar på tråden Sova på dagen, hur länge?
  • Flickan och kråkan

Min yngsta är 1,5 år nu också. Går inte på förskola. Han sover allt mellan 30-1,5 timme på dagen. För ett par dagar sedan hade vi två dagar då han inte sov alls. För ett tag sedan hade han rätt orolig sömn. Har sovit fantastiskt bra sedan han var 14 månader men oroligare nu.....vilket är väntat.

Han verkar dock ha ett större sömnbehov än mina äldsta. I den åldern sov de max en timme och de var tvungna att sova tidigt (runt 10-tiden) för att vi inte skulle få nattsudd. När vaknar, sover middag och somnar hon för kvällen?

• isolande

min stora slutade helt att sova dagtid strax efter 2 års ålder. Hon somnade helt enkelt inte på dagisvilan. Har aldrig varit läggastrul, men hon vaknade 05 på morgnarna ist om hon fick sova på dagen.

Yngsta är 21 månader nu och han får absolut inte sova mer än 60 min dagtid och inte efter 14, då kan han strula 1 timme vid läggning. Sover 19.30-07 och 11-12 på dagis, 12-13 på helgerna hemma. Han somnar alltid som en säl dagtid och skulle lätt kunna sova 3 timmar om han fick.

• Natulcien

Barn är ju olika med det där, men vår son har alltid varit känslig för att sova för mycket på dagen (= somnat jättesent på kvällen).
    Vid 1,5 års ålder sov han max 1 timme på dagtid för att kunna somna i vettig tid på kvällen. Vid 2 års ålder slutade han sova helt.

Sen inträffar ju en jobbig fas just runt 1,5 års ålder som också kan påverka nattsömnen.

Svar på tråden Sova på dagen, hur länge?