• maka011

Tips på billig kall buffémat

Jag och min nyblivna make gifta oss i hemlighet och ska nu ha bröllopsfest. Har funderat på att göra egen kall buffé för att hålla nere kostnaderna.
    Men behöver desperat tips på vad vi kan ha med.

Gärna med tillvägsgångssätt. =)

• Svar på tråden Tips på billig kall buffémat
  • Nyfiken gul

grilla egna kycklingklubbor i ugnen , serveras kallt 
    går att köpa väldigt billigt i frysdisken . 

Gör egen rostbiff , och det kan även göras med lite billigare kött . Titta i kokboken för alternativ till just rostbiff.   

Går även att göra vanlig "söndagsstek" att servera kallt. 

Paj går bra att servera kallt, så även pastasallad.  Gör paj i långpanna så blir det enklare.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • JohCas

Köp hem kassler och skiva upp själv, skivad eller tärnad stekt kyckling, hemmagjord simpel pasta/potatissallad och grönsalla. Brukar vi ha när vi har kalas för mer än tio pers.

• MadHatter

Gör en patebuffe med

kantarellpate med hjortron/lingonsås (billigt om man plockar själv) väldigt väldigt gott.

Potatiskaka/pate - kanske låter tråkigt men är jättegott

Köttpate på köttfärs - också hyfsat billigt

Går också att göra en randig pate m bl.a. Morötter och broccoli

Till det lite olika småtilöbehör som passar till de olika patéerna, olika sorters hembakad bröd (både hårt och mjukt) med goda röror och en eller flera sallader. Rödbetor är gott att göra sallad på och billigt.

Och som sagt lite annat småplock till.

• MadHatter

Har ni inte kantareller i frysen är ju inte just det ett bra förslag om ni ska ha festen nu :) men den går att göra på champinjoner också (men kantareller är godast).

• MadHatter

Nåt annat som i alla fall jag skulle uppskatta och som kan bli väldigt billigt, men inte är kallt är soppbuffe. Gör tre olika sopor ochvservera med bröd och röror. Gör både mjukt bröd och såna där saltare frökex. Har lite extra med tillbehören känns det lyxigt även om ingredienserna är billiga.

Nåt annat som är trevligt men som man får tänka efter lite extra med om det ska bli riktigt billigt är salladsbuffé. Då tänker jag att man har en massa skålar med olika ingredienser i så att alla får kombinera sin egen sallad. Då kan man ha vissa skålar med "rena" ingredienser som tomater, fänkål, gurka, knaperstekt bacon osv och några med inläggningar av olika slag: marinerade bönor, oliver, vitlök osv. Och så förstås olika såser och gott bröd till.

• Nyfiken gul

kom ihåg att buffe inte nödvändigtvis måste ha ett särskilt tema. 

Det går utmärkt att servera lite hur som haver när det gäller buffe - det är ju det som är själva vitsen.

Så visst kan ni även servera hemmagjorda köttbullar, köpa lite prinskorv och göra en Janssons frestelse samtidigt som ni gör pajer, pastasallader, hembakt bröd och kycklingklubbor oh slänger in en soppa nånstans... 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • blubbel2

Kommer inte igår alls vad det heter, men couscous som får svälla över natten i kylskåpet i en blanding av krossade tomater, lök, squash, kryddor, citrom är så löjligt extremt supergott. Och snyggt. 

(den förblir alltså okokt....)

Lycka till!

• JohCas
    maka011 skrev 2015-01-14 20:36:12 följande:

Puffar

Kan bli dyrt om man ska servera på ett bröllop för hundra personer:P
  • maka011
    JohCas skrev 2015-01-14 21:13:13 följande:

Kan bli dyrt om man ska servera på ett bröllop för hundra personer:P

100 pers? Nu förstår jag inte.
  • JohCas

Jag är inte TS men tyckte bara att scenariot lät underhållande :D

• JohCas

Jag trodde du menade puffar som i kalaspuffar. Såg efteråt att du är TS med :P

• GrönaDruvan

Tabbouleh med kycklingfilé el annat kött till som du skär i tunna skivor till.

Denna sallad är grymt god. Hade den på en tjejmiddag och alla älskade den.

Viktigt med mkt persilja och att allt är väldigt väldigt småhackat!

• maka011
    JohCas skrev 2015-01-14 21:47:25 följande:

Jag trodde du menade puffar som i kalaspuffar. Såg efteråt att du är TS med :P

Ha ha ha. Sorry, hjärnkontoret la ner. :)
  • MammaBella
    Tabbouleh
    Fransk potatissallad

Marinerade kycklingspett
    Varmrökt lax (färdig)
    Tjälknöl

Tsatsiki
    Örtig cremé fraiche
    vinägrett

grönsallad
    Tomatsallad
    Vitlöks och sambal marinerad fetaost