• Anonym (Undran)

Får man inte göra KUB i Värmland längre?? (under 35)

Hej!

Är det någon som har koll på hur det ser ut gällande KUB-test i Värmland (Karlstad) nu under 2015; får de under 35 göra detta?

Är själv 26 och gjorde det förra året i Karlstad med första barnet. Är gravid igen och vill göra kub igen. En väninna till mig som också är gravid sa att hennes barnmorska sagt att "det inte finns resurser för dem under 35 att göra kub". Hon bor i en mindre värmländsk stad men alla ultraljud görs i Karlstad.

Då måste detta införts 2015 alltså om detta stämmer - någon med koll? Har själv inte hört något ang detta och misstänker en sur barnmorska eller att väninnan missuppfattat.

• Svar på tråden Får man inte göra KUB i Värmland längre?? (under 35)
  • Bubbel85

Jag gjorde kub i våras i Karlstad (29år). I somras var det sådan brist på personal att bara de över 35 erbjöds detta dock... Vet att jag tänkte att jag hade tur som hann innan semesterveckorna. Vad jag vet var detta bara i somras men det kanske blev ändrat permanent. Hursomhelst hänvisade de i somras till flera privata kliniker för de som ville göra kub i somras så det finns ju möjlighet att göra det privat om man är orolig.

• stjärnasomärdin

Från årsskiftet gäller detta permanent med anledning av brist på barnmorskor som då prioriteras till förlossningar. Däremot bekostar landstinget kostnad för att genomföra KUB i annan stad. Man bokat själv och får sedan ersättning för kostnaden :)

Svar på tråden Får man inte göra KUB i Värmland längre?? (under 35)