• AML

    Katastrofsnitt / Urakut snitt

    Jag tänkte dela med mig om min upplevelse av ur-akut snitt eller katastrofsnitt som det kallades tidigare.

    Förlossningen startade normalt men var väldigt intensiv. Verkans kom tätt från början och allt gick lite för fort. Jag fick medicin för att sakta ner förloppet, bland annat epigram, men det som hände var att värkarna fortsatte komma men blev mindre effektiva. Tillslut efter 14timmar mådde varken jag eller bebis bra. En läkare kallades in och tog prover på bebis huvud och sen sa han. "Nu trycker vi på knappen - vi måste plocka ut bebisen nu".

    Han förklarade för min man och mig att teamet samlas just nu och att inom kort kommer sövas och min man får vänta utanför. En sköterska kommer ta hand om honom.

    Jag rullades ut och fick en puss från min man. Jag rullades in i ett rum där det var massa folk. De spände ut mina armar som Jesus på korset och jag fick en mask för ansiktet. Narkosläkaren pratade med mig och sa att "just nu väntar vi på att alla ska bli klara, sen kommer jag söva dig. Just nu andas du bara syre."

    Det enda jag tänkte var att det bästa jag kan göra är art hålla mig lugn och andas, bara andas lugnt och vänta på att bli sövd. Jag ville att de skulle skynda sig och söva mig för det var läskigt att ligga där. Jag tänkte hemska tankar om att jag kanske inte kommer vakna eller att bebisen kanske inte kommer överleva men försökte tänka bort dem igen.

    Sen vaknade jag på uppvaket. Jag skakade okontrollerat i hela kroppen, som feberfrossa men ännu värre. Sköterskan sa att det var vanligt och jag behöver bara vänta ut det. De sa att bebisen var stabil men de visste inget mer. Allt jag ville var att träffa min man och mitt barn men pga missförstånd att han skulle komma upp till mig när han trodde jag av på väg ner drog det ut på tiden. Han satt med vår son och läkarna så självklart var det mer logiskt att jag skulle till dem men just då ville jag bara att han skulle dyka upp. När jag tillslut fick se dem var det underbart!

    Det är en stor operation att göra ett ur-akut snitt och följa de saker är bra att veta :

    - Man blir totalt sängliggande första dygnet minst - du får en kateter

    - Narkosen slår ut tarmarna så de slutar funka och fylls med gas, jag var större än när bebisen var i magen och de gjorde ont som f-n

    - Morfinet som man får påverkar tarmarna på samma sätt så sluta med det om du kan efter 24h

    - be om något för att få igång magen - det sker inte fort nog annars

    - en annan bieffekt av snittet är att man får hosta, massa slem i lungorna och även irriteration i halsen pga intuberingen. Be om hostmedicin och halstabletter för det är sjukt obehagligt att få hostattacker när man är snittad

    - Fötter och ben svullnar och det finns övningar men kan göra tom när man är sängliggande för att underlätta - be om dem

    - Smärtstillande är viktigt! Se till att du har en smärtlindring som innebär att du kan röra dig normalt. Det är bättre än att undvika smärtlindring och sitta still pga du har ont.

    - Säg till direkt om du vill prata igenom det som har hänt. Det hjälpte mig oerhört att få prata igenom förloppet med förlossningsläkaren, barnmorska och några av sköterskorna. Jag behövde förstå vad som hände, varför det blev som det blev och om jag kunnat göra något annorlunda. Jag behövde förstå på två plan först intellektuellt, och när den bilden var klar kunde jag börja jobba med känslorna kring det som hände. Vi pratade även med en kurator innan vi lämnade sjukhuset.

    Jag tyckte det var läskigt att ha mitt son hos mig när jag hostade och ville inte vara ensam eftersom jag inte kunde ta mig ur sängen. Men det blir bättre varje dag kom ihåg det. Redan efter en vecka är det mycket bättre och efter två är du nästan normal igen.

    Detta är min upplevelse och självklart är det olika för alla. Ville bara dela med mig och berätta lite som hade hjälpt mig att veta innan.

    .

  • Svar på tråden Katastrofsnitt / Urakut snitt
  • Tow2Mater
    AML skrev 2015-01-12 22:54:25 följande:

    - Narkosen slår ut tarmarna så de slutar funka och fylls med gas, jag var större än när bebisen var i magen och de gjorde ont som f-n

    - Morfinet som man får påverkar tarmarna på samma sätt så sluta med det om du kan efter 24


    Hm. Jag undrade lite varför magen inte verkade blivit speciellt mindre efter att pojken var ute. Nu vet jag varför. :)

    Tråkigt att din upplevelse var så hemsk. Efter mitt snitt som skedde under narkos då lokalbedövningen inte tog, var inte speciellt dramatisk för mig, lite mer dock för mannen som såg alla droger de pumpade i mig innan det slutligen blev narkos. Ingen hosta, halsirritation, magont, frossa eller liknande alls här. Som du sa, det är olika för alla. Tack att du delade din historia. Själv skulle jag alla gånger välja snitt om det blev en annan gång, dock planerat istället för akut.
  • AML

    Tack Tow2mater!! Jag har känt mig orolig för en ev ny graviditet pga risken för nytt snitt men om din upplevelse var betydligt mildare låter det toppen! Vi kämpade länge för att bli gravida och jag ville innan förlossningen ha fler barn, nu efter är jag inte lika säker men dina ord tar bort en viktig rädsla för mig! Det behöver inte bli likadant gång nr två även om det blir snitt.

    Tack igen!

  • Erli

    Ta k för att du delar med dig! Kunde nästan varit jag själv som skrev det där. Skillnaden är att jag "bara" hade jobbiga värkar i ca 5 timmar och precis när jag krystat första gången så blir det kaos! Lillkillen var dock även prematur vilket gjorde att han inte orkade med förlossningen och hjärtljuden försvann + stigande laktatprov.

    Väntar nu nr två och är väldigt rädd att allt ska upprepa sig igen. Vi fick ingen samtalshjälp eller genomgång efter förlossningen, bara en journalutskrift. När jag var "pigg" nog blev vi flyttade till familjerum på neonatal och all fokus låg på lilla bebisen.

    Så mitt tips till andra: KRÄV att personalen pratar med er efteråt, det vinner man nog enormt mycket på!

  • Seldonia

    Har också ett sk katastrofsnitt som första snitt, och jag trodde inte att jag skulle kunna utsätta mig för en förlossning igen efter det. Känner igen mig så i ts!
    Vi fick tyvärr inte prata med någon efteråt, och sjukvårdens resurser koncentrerades på vårt sjuka barn. I efterhand önskar jag att vi hade fått mer stöd.

    Förlossning två och tre blev också snitt, men då fick jag vara vaken. Det var en milsvid skillnad! Både i hur jag kunde och fick ta emot mina barn, och hur jag mådde i tarmar och kropp efteråt.

  • JA77
    AML skrev 2015-01-12 22:54:25 följande:

    !

    Det är en stor operation att göra ett ur-akut snitt och följa de saker är bra att veta :

    - Man blir totalt sängliggande första dygnet minst - du får en kateter

    - Narkosen slår ut tarmarna så de slutar funka och fylls med gas, jag var större än när bebisen var i magen och de gjorde ont som f-n

    .


    Det är inte narkos som slår ut tarmarna, det är kirurgin i sig. /narkos-ssk
  • bohan85

    Sängliggande hela första dygnet låter konstigt, Där jag arbetar försöker vi få upp alla som genomgått kejsarsnitt (akut, urakut eller planerat) så snart det "passar", gärna inom 12 timmar. Naturligtvis smärtlindrade för bästa förutsättningar.

  • Iratusque

    Önskar någon berättat det där för mig efter mitt snitt! Var uppe en gång på tre dygn efter snittet tror jag. Fick morfin och Ketogan i fyra. Och fick inget som hjälpte magen förrän vi åkte hem och jag frågade på apoteket. Konstigt att dom inte informerar!

  • Sjörövarfabbefarfarsfar

    Jag blev akutsnittad med första (vaken) födde 2:an vaginalt och 3:an ur-akut( sövd)

    Ville bara tillägga att om man blir sövd så kan man få problem med sömnen efteråt. Jag hade jätte ångest i början efter mitt 3:e snitt. Kände som om jag låg där på op bordet igen och skulle sövas varje gång jag höll på att somna. Ångest över att inte vakna igen. Jättejobbigt när man verkligen behöver sova och återhämta sig. Men blev bättre efter ca 1 v. Och efter jag pratat med kurator.

    På uppvaket sa dem till mig efter op, att så som man känner sig när man blir sövd, känner man sig oftast när man vaknad. Dvs är man rädd och har panik känner man oftast så första tiden efter op. Är man lugn , så vaknar man oftast lugnt efter op.

  • Tjolanta84

    Hej!
    Fick med snittas akut efter 4dagars igångsättning då jag hade riktigt kraftig havandeskapsförgiftning där trycket bara steg och bebis i magen mådde bara sämre och sämre.
    På fjärde dagen fick ja ny igångsättning och sen minns ja inte mer så mannen har berättat i detalj allt som hände och fy fan att någon ska behöva uppleva detta som han upplevde utan att kunna göra något alls.
    Jag blev tydligen bara sämre och sämre, kunde inte lyfta ögonlocken, ljud och ljuskänslig, klarade knappt av att andas och ingen brydde sig om min man som satt och höll mig hårt i handen när han sa att nu får ni göra något för de är på väg att dö.
    Läkaren kom in och kollade trycket som då låg på 197/220 och hon sa bara nu rullar vi innan hjärtat stannar på henne.
    Sagt och gjort, där hanns inte med något och vips så var ja sövd.
    Tydligen förlorade jag kontakten på operation då mitt hjärta stanna några gånger men de lyckades få igång mig igen.
    Kommer ihåg när de rulla in mig på IVA och de skulle lyfta mig till en annan säng, hela kroppen skaka och ja fick kraftiga kramper. Kommer ihåg när de gav mig stesolid för att häva kramperna, det var så skönt att sluta skaka.
    Låg på IVA x-antal dagar, var helt borta i tid och rum.
    När min man kom och besökte mig första gången såg ja skräcken och tårarna i hans ansikte. Han visste tydligen inget mer än att dottern kommit ut och mådde förhållandevis bra pga omständigheterna men inget om mig.
    Han såg mig ligga uppkopplad mot en jäkla massa apparater och han våga knappt röra mig. Ja hade svårt att prata pga intuberingen så de blev bara handsmekningar och han höll inne med sina tårar så gott det gick men han var rädd att förlora mig.
    Sen kom han ner med våran dotter någon dag senare då jag tydligen blivit sämre och inte var kontaktbar efter hans första besök så dröjde det innan jag fick träffa min dotter.
    Minns att jag hade svårt att relatera till att hon var min då allt gått så fort och ja fortfarande var riktigt dålig och yr.
    Kunde inte hålla henne utan bara titta lite på henne.

    Upprullad någon dag senare till förlossningen då dottern låg på NEO.
    Att amma var uteslutet då hon blivit sondmatad och inte alls visade någon som helst sugreflex. Så hon är uppväxt på ersättning och mår idag snart 4år super och växer så de knakar.

  • Idajao5

    Jag fick också sk katastrofsnitt, här är min ''underbara förlossning''

    Min förlossning började med att värkarna kom helt plötsligt väldigt intensivt runt kl 22:00 den 2 maj (en fredag).
    Ringde in direkt till förlossningen då vi klockade värkarna och det var mindre än 2 min imellan, åkte in och var inskriven kl 23:50 på förlossningen, var då öppen 4cm.
    Barnmorskan lämnade mig, pappan och min mamma i förlossnings salen i ca 25 min, när hon kom tillbaka och kände var jag öppen 8cm (allt gick vääääldigt fort)
    Fick lustgas då det var försent för epidural, andades lugnt och lyssnade noga på barnmorskan då detta var mitt första barn.
    Vet ni den känslan när något är fel? man känner det i hela kroppen, sån känsla fick jag.
    Kroppen började skaka hysteriskt och jag fick panik, jag skrek att något är fel och att dom skulle hjälpa mig, barnmorskan bara kollade på mig precis som att jag var helt dum i huvudet.


    Strax därpå började kroppen krysta av sig själv och barnmorskan blev arg på mig och bad mig sluta krysta och slappna av, självklart försökte jag slappna av men kroppen fortsatte att krysta.
    Vid denna tidpunkt hade inte vattnet gått och barnmorskan hade inte tagit hål på hinnan så hon gjorde det och upptäckte att det var fullt med bajs i fostervattnet.

    Nu tyckte barnmorskan att det var dax att börja krysta för jag var öppen 9cm och öppnades inte mer (kl var nog runt 02:30 på lördagsmorgonen det 3 maj vid denna punkt)


    Jag hade fortfarande känslan att något var väldigt fel, men jag gjorde som hon sa, hon upptäckte dessvärre att hjärtljuden sjönk drastiskt varje gång jag krystade och  kallade på läkare. Läkaren kom in och kände och kollade, man bokstavligt talat såg hur vit han blev i ansiktet och började skrika på barnmorskan hur hon inte upptäckt detta tidigare (visste då inte vad han pratade om, men det visade sig att min dotter hade vänt huvudet fel och fastnat, hon hade navelsträngen virat flera varv runt halsen, ena armen och benet)

    Läkaren sa att det kommer att bli katastrofsnitt och att jag skulle försöka behålla lugnet, han gav mig något som skulle avstanna krystvärkarna och sedan åkte vi in på operation.

    Dottern klarade sig med nöd och näppe, hon hade svalt massa fostervatten och kunde inte syresätta sig själv så hon fick åka akut ambulans till Ryhon (jönköping)

    Min dotter föddes kl 03:43 den 3 maj 2014.


    Eftersom jag hade snittats tyckte läkarna inte att jag skulle åka efter min dotter utan vänta ett par dagar tills jag hade återhämtat mig, men fan heller tänkte jag, 3(!!!!!!) timmar efter snittet tvingade jag barnmorskerna att ta ut katetern så jag kunde åka, dom ville ju såklart inte men jag sa att jag kan ta ut den själv.


    Dom tog ut den och jag fick hjälp av min sambo (pappan) att klä på mig sen tog vi en rullstol ner till pakeringen och åkte.

    Väl framme på neo på Ryhov så fick jag världens varmaste intryck, alla var så fruktansvärt snälla och stöttande vilken jag inte hade fått på det andra sjukhuset!


    Såg min dotter första gången i kuvös med 711 olika slangar, men vad glad jag var att hon levde och mådde efter allt förvånansvärt bra!
    Fick även veta att hon föddes med PEVA (klumpfot på höger foten)

    Hon har inte fått några men efter att hon inte kunde syresätta sig själv.
    Fick även berättat för mig att om barnmorskan hade varit mer uppmärksam hade de kunnat upptäcka allt tidigare så att allt inte blev så kaotiskt.

    Oj blev lite långt haha,

  • Mamma till 5 underbara barn

    Skönt att läsa andras berättelser . Jag blev katastrofsnittad i september i år de va hemskt . Fick värkar åkte in blev inskriven 18.50 öppen 5 cm allt frid och fröjd han öppna mig till 7 cm ( kunde töjas till 8 cm ) hjärtljuden på bebisen började bli dåliga många försök med bla att ändra läge gjordes hade krystvärkar redan när de larmade 22.21 dottern föddes 22.31 mitt sjätte barn allt slutade lyckligt tack och lov . Min 3a kom med akutsnitt 2004 även sövd då.

  • Bits1975

    Jag gick igenom ett urakut snitt april 2011, då jag skulle föda min andra dotter.

    Vår första föddes 5 år tidigare med planerat snitt, så jag hade aldrig gått igenom en förlossning och visste inte hur värkarna skulle kännas.

    När vi åkte in till förlossningen så var det mest för att min man gjorde mig nervös och jag ville bara ha lugn och ro och koncentrera mig. När vi kom in visade det sig att jag var öppen 7 cm, jag blev förvånad eftersom jag inte hade särskilt ont, utan var beredd på att bli hemskickad. Efter en kort stund på förlossningen fick jag plötsligt en häftig smärta som inte gick över och dotterns hjärtljud gick ner (det var så hemskt) vår fantastiska barnmorska var så snabb att kalla på hjälp, och plötsligt var rummet fullt av folk. En förlossningsläkare sade "ditt barn mår inte bra, vi måste ta ut det". Smärtan var otrolig och i journalen stod det att jag började kräkas häftigt. De lyfte över mig på en brits och sprang iväg till operation, jag hade mina hemmakläder på mig fortfarande. Min man fick vänta utanför med någon personal, han sade att det gick otroligt snabbt och de kom utspringande med vår lilla tjej och började massera henne för att få henne att andas.

    Det visade sig att min livmoder spruckit och hon var på väg ut i buken på mig, vilket innebär att kroppen försöker pressa ut henne i en enda värk, och hon pressas upp i kanalen och får ingen luft, hade det hänt i taxin på väg in så hade hon inte klarat sig, och jag hade blivit väldigt väldigt dålig som läkaren sade.

    Allt slutade lyckligt, men jag känner igen alla symtom som ts nämner, dagen efter var fruktansvärd, men fantastiskt rar personal på Danderyds sjukhus.

Svar på tråden Katastrofsnitt / Urakut snitt