• Anonym (Så arg!!!!)

Min man frågar vän om lån av pengar fast vi har massor!

Jag och min man hade bråkat och jag drog till mamma och sov över. Under tiden så hade min man spenderat (som vanligt) alla hans pengar och behövde mer. Han hade försökt överföra med min dosa och knappat in fel kod på den så att den blockerades. Istället för att prata med mig så ringer han sin vän och frågar om han kan låna 1000kr. Vännen säger självklart och lånar honom 3000. När jag får höra detta så kokar jag för det är ju inte så att vi inte har pengar. Vi har MASSOR på vårt sparkonto. Hur hade ni reagerat?? Så jäkla pinsamt!!! Fick skynda mig och betala tillbaka pengarna och mannen såg inte alls allvaret eller pinsamheten.

• Svar på tråden Min man frågar vän om lån av pengar fast vi har massor!
  • Lena

Låt honom stå för det pinsamma och betala inte tillbaka

Varför är du tillsammans med någon som försöker ta dina pengar?

• Ramborg

Jag förstår inte varför DU tycker det var pinsamt. Du gjorde ju ingenting.

Det blir mycket lättare att leva tillsammans med principen " var och en skäms för sig själv ".

Och prova att gräla färdigt och bli sams nästa gång, istället för att smita iväg till mamma.

42.
  • Anonym (Så arg!!!!)
    Lena skrev 2015-01-13 07:07:59 följande:

Låt honom stå för det pinsamma och betala inte tillbaka

Varför är du tillsammans med någon som försöker ta dina pengar?

Pengarna på sparkontot är gemensamma då båda överför en viss summa varje månad. Han överför mer pga större lön.

Jag känner också den vännen och just därför tyckte jag att det var pinsamt.
  • Anonym (Så arg!!!!)
    Ramborg skrev 2015-01-13 07:42:03 följande:

Jag förstår inte varför DU tycker det var pinsamt. Du gjorde ju ingenting.

Det blir mycket lättare att leva tillsammans med principen " var och en skäms för sig själv ".

Och prova att gräla färdigt och bli sams nästa gång, istället för att smita iväg till mamma.

Grälet handlade tyvärr om att han inte varit hemma mycket senaste månaden. För en gångs skull drog JAG iväg och lämnade honom ensam. Ibland behöver man en tillflyktsort och andra kanske åker till andra platser när man behöver komma ifrån och tänka. Jag åkte till mamma.
  • Dixie
    Anonym (Så arg!!!!) skrev 2015-01-13 13:05:53 följande:
    Pengarna på sparkontot är gemensamma då båda överför en viss summa varje månad. Han överför mer pga större lön.

jag förstår inte varför det skulle vara pinsamt för dig - och varför löser du situationen - det borde väl din man göra!? 
  • Anonym (Så arg!!!!)
    Anonym (Så arg!!!!) skrev 2015-01-13 13:05:53 följande:

Förresten så brukar vi ha pengar över på våra konton så att vi kan leva ganska väl men han fattar inte innebörden av sparkontot utan vill dra ut dom därifrån när som helst.
  • Anonym (Så arg!!!!)
    Dixie skrev 2015-01-13 13:11:51 följande:

jag förstår inte varför det skulle vara pinsamt för dig - och varför löser du situationen - det borde väl din man göra!? 

Han berättade det för mig 6 på morgonen och skulle precis till jobbet. Han sa att han absolut inte skulle hinna utan det skulle han ta efter jobbet. Eftersom pengarna hade ändå kommit ifrån vårt gemensamma konto så gjorde jag det istället för att vänta ytterligare en dag. Det är vår gemensamma vän och jag ville inte vänta längre än nödvändigt på att han skulle få pengarna tillbaka. Men det kanske jag inte skulle gjort.
  • Anonym (Så arg!!!!)
    Dixie skrev 2015-01-13 13:11:51 följande:

En av anledningarna är att vännen och hans fru står oss nära och vi har berättat att vi letar efter att köpa hus. Det betyder att vännen har fattat att vi har pengar. Skulle inte du tycka det vore konstigt om din vän frågar efter 1000kr när du vet att han har några hundra tusen. Jag hade själv undrat vad fan felet kan vara?! Pinsamt och omoget.
  • Anonym (?)
    Anonym (Så arg!!!!) skrev 2015-01-13 13:44:37 följande:
    En av anledningarna är att vännen och hans fru står oss nära och vi har berättat att vi letar efter att köpa hus. Det betyder att vännen har fattat att vi har pengar. Skulle inte du tycka det vore konstigt om din vän frågar efter 1000kr när du vet att han har några hundra tusen. Jag hade själv undrat vad fan felet kan vara?! Pinsamt och omoget.
    Men varför är det pinsamt? Man kan behöva låna pengar ibland även om man har, man kanske är i en situation där man inte får ut de pengar man har? Som i din mans situation, dosan låstses och då fick han inte tag i några.

Om man nu ska låna ut pengar så kanske man också tycker det är jättebra att veta att personen man lånar ut till  faktiskt har pengar, då vet man ju att det man lånar ut kommer tillbaka. Är man nära vän kanske man gärna lånar ut också, så man vet att får man själv en kris så kan man få samma hjälp.

Kompisen verkar ju inte tycka det är ett dugg pinsamt som hjälpte med 3000 istället för de 1000 din man frågade efter.
  • Anonym (Så arg!!!!)
    Anonym (?) skrev 2015-01-13 14:47:53 följande:

Men varför är det pinsamt? Man kan behöva låna pengar ibland även om man har, man kanske är i en situation där man inte får ut de pengar man har? Som i din mans situation, dosan låstses och då fick han inte tag i några.

Om man nu ska låna ut pengar så kanske man också tycker det är jättebra att veta att personen man lånar ut till  faktiskt har pengar, då vet man ju att det man lånar ut kommer tillbaka. Är man nära vän kanske man gärna lånar ut också, så man vet att får man själv en kris så kan man få samma hjälp.

Kompisen verkar ju inte tycka det är ett dugg pinsamt som hjälpte med 3000 istället för de 1000 din man frågade efter.

When you put it that way.... Så låter det inte så farligt. Jag tror att min starka reaktion beror på att jag aldrig frågat någon om pengar. Jag hade gärna lånat ut till en vän som behöver men aldrig frågat någon själv. Jag hade önskat att mannen hade kommit till mig istället. När han hade frågat sin vän om pengar så hade vännen ringt och frågat vad det handlade om för han visste att vi har pengar. Då hade mannen berättat att vi två grälat och att vi inte pratar med varandra, förklarade han nu för mig.

Tur att det är över!
Svar på tråden Min man frågar vän om lån av pengar fast vi har massor!