• djmugg

Sy upp byxor

Är det någon som har en aning om man hur syr upp ett par byxor i skrevet så att de blir lägre i midjan?

• Svar på tråden Sy upp byxor
  • Imperia

Det är ju bara att vända utochin på byxorna och sy en ny sömn lite högre upp. Så gör jag och det funkar utmärkt.
    Ett tips är att inte klippa tyget innan du sytt och provat. Lättare att rätta till eventuella misstag då.

• mimmiliten

Hejsan!
    Det går bara att sy om byxorna om det inte finns nått blixtlås. Mysbyxor tex går ju att sy in. Då får du pilla upp follen där resobandet går och klippa bort så många centemeter som du vill ha bort och sy en ny.Jag hade inte gett mig in på det. Det verkar pilligt och jobbigt. Jeans och andra byxor blir nog svårt att få till snyggt.Lägg gärna in en bild om du lyckas.
    Mvh /Mimmiliten

• djmugg

Hmm... Jag försökte med att sy en söm lite högra upp. Jag är så jädra kass på att sy . Men det det blev inte alls bra. Jag ska ju dessutom inte sy från benen och upp utan bara där uppe.

• djmugg

Jag kan ju tillägga att det är ett par manchesterbyxor...

• Imperia

Hmm, det är ju så ruggigt svårt att förklara via internet när man inte kan visa hur man ska göra. Jag har iaf lyckats med både jeans och manchester byxor på det viset jag nämnde.
    Fast det beror ju såklart på hur mycket man vill höja grenen.

• djmugg

Mm... Det är ju ca 4 cm..
    Men då har du inte sytt in benen eller? Förstår att det är svårt att förklara.
    Du vet ingen sida på Internet som det står lite hur man kan göra med bild och så?

• Imperia

Nej då har jag inte sytt in dom i benen. Jag följde den redan existerande sömmen i benen en bit men där sömmen svängde in i grenen så fortsatte jag upp en bit för att sedan göra en u-sväng och sy ner på andra benet. Vet inte om du blev mycket klokare av mitt försök att beskriva.
    Det är inte helt lätt inte och första gången jag försökte mig på denna procedur så blev det allt annat än rätt! Övning ger färdighet.

www.sysidan.se Det där är den enda sidan jag kan komma på just nu. Vet inte om det finns något där som kan hjälpa dig men du kan ju kolla runt lite.

• djmugg

Tack, jag får försöka prova. Jag har redan sprättat två ggr, så några fler skadar väl inte.
    Jag ska kolla runt lite på sidan också om det finns nåt som kan hjälpa mig.

• djmugg

Hur gör du när du följer sömmen längs benet för att inte få som ett "veck"? Jag river snart sönder byxorna tror jag

• Imperia

Ja det är lite knepigt faktiskt. Det är ju mer tyg i bakdelen av byxorna för att rumpan ska få plats och därmed så blir det också mer tyg att fösöka få passa ihop.
    Ibland är det omöjligt att få det att passa så om det är för mkt tyg och därmed blir ett veck så brukar jag försöka se till att vecket hamnar i grenen och därmed inte syns. SÅ det där vecket är ibland oundvikligt, tyvärr.
    Såvida man inte sprättar upp byxorna helt men vi försöker oss på med fuskvarienter här eller hur .
    Ja du, att sy om kläder är om något påfrestande för nerverna. Är nog ett flertal plagg som åkt i soptunnorna här då jag totalt massakerat dom och slutligen gett upp.
    Hoppas du lyckas få fason på dom till slut.
    Har du ingen sykunnig släkting eller vän annars som skulle kunna hjälpa dig?

• djmugg

Jag får försöka med fuskmetoden är jag rädd. Ska prova ett par ggr till, är ju samtidigt perfektionist
    Tyvärr så bor närmsta släkting eller sykunig kompis 32 mil bort, så det är lite svårt.
    Tack för all hjälp, verkligen! Annars skulle nog saxen åkt fram redan.

• Imperia

Det var så lite så, inte för att jag varit till någon större nytta.

Svar på tråden Sy upp byxor