• Amanda84

Snygg lösning på dagbädd till småbarn?

Jag är ute efter någon snygg och smart lösning på dagbädd till ett barn som nu är 6 månader, där han kan sova middag. Den måste vara tillräckligt stor för att kunna funka som dagbädd även när han är 2-3 år.

Eftersom jag och sambon arbetar natt så är sovrummet oftast upptaget under dagarna. Pojken behöver således någonstans att sova när han sover middag under dagen. Just nu sover han i en mjuklift som står på golvet men börjar växa ur den och vi vill inte gärna ha vagnen stående i vardagsrummet.

Jag behöver alltså tips på något som pojken kan sova i men som är tillräckligt snyggt för att även fungera som inredningsdetalj i vardagsrummet eftersom den alltid kommer att stå framme. Jag vill inte gärna släpa madrass och sängkläder fram och tillbaka och inte heller ställa en vanlig spjälsäng/juniorsäng i vardagsrummet.

• Svar på tråden Snygg lösning på dagbädd till småbarn?
  • pgw

Bebis-variant av säng med utdragbara lådor under. Finns knappast att köpa färdigt, men man kan ju anlita en snickare som bygger en "byrå" med en (eller två) utdragbara lådor under och en låda ovanpå. Med ett lock kan man gömma undan sängkläderna när barnet inte sover där. Eller tvärtom, utdragbar säng under och lådor ovanpå. När sängen inte längre behövs, så blir också sängdelen ett förvaringsutrymme.

En vanlig förvaringskista kunde kanske fungera, men det kan ju lätt ge associationer till en likkista, och passar kanske inte för känsliga personer... :)

Finns också resesängar som ser ut lite som hundkojor. Kunde kanske passa i ett vardagsrum? Jag kommer inte ihåg vad de heter, men om du googlar på "resesäng" så hittar du säkert.

• Amanda84
    pgw skrev 2015-01-13 22:22:02 följande:

Bebis-variant av säng med utdragbara lådor under. Finns knappast att köpa färdigt, men man kan ju anlita en snickare som bygger en "byrå" med en (eller två) utdragbara lådor under och en låda ovanpå. Med ett lock kan man gömma undan sängkläderna när barnet inte sover där. Eller tvärtom, utdragbar säng under och lådor ovanpå. När sängen inte längre behövs, så blir också sängdelen ett förvaringsutrymme.

En vanlig förvaringskista kunde kanske fungera, men det kan ju lätt ge associationer till en likkista, och passar kanske inte för känsliga personer... :)

Finns också resesängar som ser ut lite som hundkojor. Kunde kanske passa i ett vardagsrum? Jag kommer inte ihåg vad de heter, men om du googlar på "resesäng" så hittar du säkert.

Tack för tips! Vi har faktiskt en gammal kista som står här hemma. Det skulle kanske kunna vara ett alternativ att klä den med tyg invändigt och lägga ner en madrass. Locket går att öppna helt och hållet så att det finns ingen risk att det faller ner när han ligger där och sover.
Svar på tråden Snygg lösning på dagbädd till småbarn?