förskoleklass och ADHD - frågor
Mitt barn som går förskoleklass har vissa problem både i skolan och hemma. Jag har nu börjat misstänka ADHD, men innan jag går vidare med detta skulle jag vilja ha lite input från föräldrar, eller personal som har arbetat i förskoleklass, som själva har erfarenheter av detta.
Jag vill inte sätta någon diagnos på mitt barn, om inte diagnosen faktiskt kan hjälpa oss. Hjälp i det här fallet menar jag skulle vara en extra personalresurs i klassen, som kan hjälpa mitt barn. I och med att förskoleklass inte är en obligatorisk skolform är jag dock osäker på vilka rättigheter man som förälder har. Andra alternativ vore ju att personalen inte bryr sig om hans problem, eftersom de inte har några kunskapsmål med den pedagogiska verksamheten (inte som den obligatoriska skolan, menar jag), eller att han återgick till förskolan, där det aldrig var några bekymmer. Jag vill dock att hen ska ha samma möjligheter att förbereda sig för den obligatoriska skolan, som hans jämnåriga. Det är heller inte intelligensen som är problemet.
Jag är medveten om att olika regler kan gälla i olika kommuner, men är ändå intresserad av att ta del av vilka erfarenheter andra har gjort, som har eller har haft barn med ADHD-problematik i förskoleklass. Vilken typ av hjälp fick ni? Hur gick ni tillväga för att få hjälpen? Osv. Berätta gärna så mycket som möjligt!