• Anonym (fundersam)

Mödomshinnan, tror du den finns?

Tror du att det finns en hinna som går sönder vid det första samlaget och tror du alla oskulder blöder första gången de har samlag?

Tror du det går att se om en kvinna är oskuld eller inte?

• Svar på tråden Mödomshinnan, tror du den finns?
  • Muslimsktjej

Nej, finns ingen hinna utan en krans och det är det som kallas mödomshinnan.

Nej, alla oskulder blöder inte första gången.

Verkar som om det går att se i vissa andra länder, men jag vet inte. Antagligen går det inte att se.

• glutten

Svar nej på samtliga frågor. Som förklarats i inlägget ovan finns en slemhinnekrans alldeles i slidans öppning som kan vara mer eller mindre tät hos den enskilda individen. Är den tät kan delar av den brista första gången slidan penetreras, varpå blödning kan uppstå. Men eftersom alla inte har en tät krans, och eftersom kransen kan töjas ut/brista även utan penetration, går det inte att säga att en flicka/kvinna definitivt haft sex. Däremot kan en gyn-undersökning ge vid handen att en flicka/kvinna TROLIGTVIS är oskuld, OM hon har en tät krans som ser intakt ut.

Detta är inte åsikter, det är fakta.

• Anonym (fundersam)
    glutten skrev 2015-01-13 14:15:51 följande:

Svar nej på samtliga frågor. Som förklarats i inlägget ovan finns en slemhinnekrans alldeles i slidans öppning som kan vara mer eller mindre tät hos den enskilda individen. Är den tät kan delar av den brista första gången slidan penetreras, varpå blödning kan uppstå. Men eftersom alla inte har en tät krans, och eftersom kransen kan töjas ut/brista även utan penetration, går det inte att säga att en flicka/kvinna definitivt haft sex. Däremot kan en gyn-undersökning ge vid handen att en flicka/kvinna TROLIGTVIS är oskuld, OM hon har en tät krans som ser intakt ut.

Kan du länka till en tillförlitlig källa?

Tror nämligen inte alls det går att se om en kvinna är oskuld eller inte.
  • glutten
    Anonym (fundersam) skrev 2015-01-13 14:33:23 följande:
    Kan du länka till en tillförlitlig källa?

Tror nämligen inte alls det går att se om en kvinna är oskuld eller inte.
    Googla "slidkrans". Och jag sa ju just det: Det går INTE att säga tillförlitligt. Man kan i vissa fall säga att en tjej TROLIGTVIS är oskuld, men eftersom "troligtvis" inte betyder "definitivt" faller ju hela poängen.
  • glutten

Observera även den extremt snäva definition av "oskuld" vi i vårt samhälle tillämpar i det här sammanhanget - en kvinna är oskuld tills hon haft en penis i slidan. Om man öht är intresserad av sådant som slidkransens skick osv - vilket jag alltså tycker är befängt - och tror att det går att se om en penis penetrerat slidan får man ju komma ihåg att det finns andra saker som kan penetrera. Tjejer använder ofta fingrar, dildos och andra saker vid onani/utforskning av kroppen, så enbart slidkransens skick som vara nåt slags bevis på om hon är oskuld eller inte är helt meningslöst. Samt idiotiskt.

• Madmoiselle
    glutten skrev 2015-01-13 14:15:51 följande:

Kan du länka till källan du har? RFSU säger helt annorlunda.
  • glutten
    Madmoiselle skrev 2015-01-13 14:49:06 följande:
    Kan du länka till källan du har? RFSU säger helt annorlunda.
    Ha! Kollade RFSU och ja, jag hade fel ang. om det öht går att se om nån är oskuld. Det gläder mig! Var ju just det jag ville få fram - att det mesta av idén om en "mödomshinna" som bevis för att någon är oskuld är förlegat och dessutom osant. (Jag hade även fel om att slidkransen kan påverkas av andra saker än penetration.)

www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Kropp-och-kon/Slidkransen/

MEN, vill lägga till: som RFSU själva skriver kan ju vissa ha en slidkrans som är mycket tät och kraftig och därmed orsakar problem vid försök till penetration. I de fallen lär ju en gyn kunna se att ja, här har nog inget varit inne? Det torde dock vara rätt ovanligt och definitivt inte grund för påståendet att det generellt går att avgöra om en kvinna är oskuld.

Så, mina svar på frågorna i TS är fortfarande NEJ.
  • Madmoiselle
    glutten skrev 2015-01-13 15:24:03 följande:

Ha! Kollade RFSU och ja, jag hade fel ang. om det öht går att se om nån är oskuld. Det gläder mig! Var ju just det jag ville få fram - att det mesta av idén om en "mödomshinna" som bevis för att någon är oskuld är förlegat och dessutom osant. (Jag hade även fel om att slidkransen kan påverkas av andra saker än penetration.)

www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Kropp-och-kon/Slidkransen/

MEN, vill lägga till: som RFSU själva skriver kan ju vissa ha en slidkrans som är mycket tät och kraftig och därmed orsakar problem vid försök till penetration. I de fallen lär ju en gyn kunna se att ja, här har nog inget varit inne? Det torde dock vara rätt ovanligt och definitivt inte grund för påståendet att det generellt går att avgöra om en kvinna är oskuld.

Så, mina svar på frågorna i TS är fortfarande NEJ.

Svar på tråden Mödomshinnan, tror du den finns?